Winterset al omgeruild voor min zomerset

andrehj

Forumguru
Die maat is inderdaad minder gangbaar en dus duurder. Die maat kost via Reifen-vor-ort hier vlak over de grens ook 96 euro (excl 11 euro montage op LM velg). Wat kost monteren bij autobandenmarkt.nl?
 

Spierings

Forumguru
Ik heb geen idee, ik monteer ze zelf.

Bestel daar eigenlijk altijd, zowel motor als autobanden. Zijn snel geleverd ( meestal 3-5 dagen) en eigenlijk altijd jonge dot codes. Voor mijn motorscooter was een keer een band niet op voorraad (zeer incourante maat), kwam uit de andere kant van Europa en was er nog in 1.5 week
 

Joske

Forumguru
in mijn geval, een 225/45/R17W, kost me dat €115 per band bij Autobandenmarkt.nl

valt me nog goed mee eigenlijk
 

andrehj

Forumguru
@Joske : Mocht je de Michelin CrossClimate serieus overwegen, dan zou ik toch ook eens naar de 2e generatie Goodyear 4seasons kijken. De Michelins doen het op droog wegdek en qua levensduur weliswaar beter, maar verliezen het weer van de Goodyears op nat wegdek en rolweerstand, en op sneeuw. Jammer dat Autobild niet op ijs heeft getest.
 

CDK

Forumguru
Voor de standaard gangbare maten bieden de toppers een serieus goed alternatief voor de zomer / winterbanden in ons kikkerlandje.
 

Canon-Eye

Forumguru
@andrehj ik heb nog geen keuze gemaakt, want momenteel te veel andere dingen te doen - en we hebben nog even tijd.

Ik heb wel even die testen doorgenomen. Samen met wat ik er verder hier en elders over heb gelezen, begin ik wel te neigen naar de CrossClimate. Mede in de afwegingen te betrekken is het feit dat ik dan een setje Antares (OF Line, dat weet ik nog niet) moet zien kwijt te raken - plus eventueel het daaruit voortvloeiende gegoochel.

De huidige winterbanden liggen toevallig op de Lines. Die vind ik eigenlijk ietsje mooier dan de Antares - maar laatstgenoemde heeft 4 spaken en grote gaten, dus is veel makkelijker om schoon te houden. Kortom: keuzestress dient zich aan.
Ik wacht dus nog even met het knopen doorhakken...
 

andrehj

Forumguru
Hier op Tyrereviews.co.uk staat een aardig stukje waarin de testresultaten van Autobild worden besproken, en waarin men met name ingaat om de afweging tussen de Michelin CrossClimate en de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2.

Even een stukje tekst geknipt:

"Michelins entry into this market segment was a surprise, and the new CrossClimate tyre doesn't like to be called an "all season" tyre, but a summer tyre with winter capabilities. This has left us wondering whether it's the perfect tyre for the UK climate, as traditional all season tyres overly focus on snow and ice performance, instead of the wet grip we need for the UK winters.

Goodyear have ruled the all season market with the Vector 4Season, which has always had an extremely strong snow performance. While the original Vector 4Season was usually near best in category in the wet, it never really got close enough to the summer reference tyre to be classed as a true all season tyre, until now. With the gen-2 Vector 4Season tyre, Goodyear seem to have followed the same path as Michelin, and traded a little snow performance for wet grip.

So which of the two tyres is best for the UK? That depends on your preference. The Michelin and the Goodyear trade blows in the wet and dry, with the Goodyear narrowly beating the Michelin in the wet, and the Michelin being slightly stronger in the dry. The dog fight continues with the rest of the tests - the Michelin is slightly quieter, the Goodyear has slightly better rolling resistance, the Michelin does more miles, but then the Goodyear is slightly cheaper so the price per mile is almost identical. In the end, the snow performance of the Goodyear wins it for Auto Bild overall, but either tyre would be a fine choice for the UK. The magazine negates to touch on the subjective differences of the tyres, something we're looking into in the next few weeks."​
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik weet niet meer of ik het al verteld had.
F1C de laatste jaren gereden met Vredestein Quatrac 3; 4 seizoenen banden 195 / 50 – 15 T.
Prima band, weinig lawaai, verbruik ook oké, en ook in winterse condities goed.
Prettiger band dan een échte winterband qua lawaai.

Nu de F3C met 17 inch Clubber velg.
Daar bleken de velgen zo breed te zijn dat Vredestein er geen banden voor had, er zit nu Kleber onder.
Ook 4-seizoenen banden.

Bij regen oké, geluid, oké, verbruik oké, winterse condities nog niet bekend.

Reden om voor deze 4 seizoenen-banden te kiezen? ik was in München, 17gr, de volgende dag in Oostenrijk. Brrrr, dik onder 0. moet ik dan wegrijden op zomerbanden? en onderweg verwisselen? Of van huis uit winterbanden al omleggen?
De 2 x / jaar wissel + opslag schiet ook niet op, financieel.
Oké, het nadeel is wel dat indien het profiel <4 mm is, het niet meer voldoet aan de eisen gesteld aan de winterband.

Groetjes.
 

CDK

Forumguru
Waardevol stukje @andrehj, klimaat van UK en NL verschilt ook niet veel, dus als je geen heel sportieve rijder bent dan ben je met deze banden prima af en bespaart het je tijd én geld, omdat wisselen in voor en najaar niet meer nodig is :thumbsup:
 

andrehj

Forumguru
Waar het mij vooral om gaat, is dat een all-season band in NL een veel beter alternatief is voor de nu gebruikelijke winterband. In de zomer kun je nog steeds het beste op een zomerband rijden.
Zo staat er in der recentste AMS (21/2015) een test van winterbanden in de maat 225/50R17, waaruit duidelijk blijkt dat de fabrikanten voor zeer goede prestaties op sneeuw enorm inleveren op de prestaties op droog wegdek.
Zo ligt de remweg van alle winterbanden vanuit 100 km/h op droog wegdek op maar liefst 46 meter!
Een moderne zomerband zit rond de 37 meter.

Bij de beste allseasonbanden ligt deze waarde rond de 38.5 meter (Michelin) en 40.5 meter (Goodyear), terwijl deze daar eigenlijk maar weinig op sneeuw voor inleveren.
Dan lijkt het mij toch duidelijk dat in NL (en ook in de UK) zo'n band in de winter veel beter voldoet dan een echte winterband.
 

Michel

Forumguru
De afweging zomer-/winterbanden of all seasons heb ik al een tijdje geleden gemaakt en ik heb daar tot op heden geen spijt van gehad.

Op mijn Octavia heb ik na 56.000 km alle vier de Bridgestone zomerbanden vervangen, voornamelijk omdat ze ernstig gecupt waren, door de Vredestein Quatrac 3 vierseizoenen banden. Daar heb ik, met regelmatig wisselen tussen voor- en achteras, tot het moment van inruilen mee doorgereden. Dat was bij 142.000 km en toen waren die banden nog niet op.
Ze blijven een compromis, maar in de winter presteerden ze eigenlijk al stukken beter dan de zomerbanden. En met name bij regen vind ik dat de auto beter in het spoor bleef, ook bij bochten en remmen.

Op mijn huidige Superb heb ik ook Vredestein Quatrac 3 vierseizoenen banden gehad. Hiermee heb ik tot 88.000 km gereden, toen waren ze eigenlijk op, omdat ik ze tussentijds vanwege cupvorming heb laten trimmen. Dat kost je gewoon profiel.
Vanaf die kilometerstand rijd ik met de Goodyear 4Seasons, dat is inmiddels alweer ruim 40.000 km. Deze Goodyears bevallen mij beter. Niet dat ze in zomer en winter of regen beter presteren, maar door de fijnere lamellen maken ze minder lawaai.
Als ik weer aan nieuwe banden toe zou zijn, zou ik weer voor vier seizoenenbanden kiezen, ook al rijd ik relatief veel kilometers. Voor de levensduur hoef je het niet te doen, zie boven.

Een nadeel is inderdaad wel dat een vierseizoenenband niet meer voldoet als "winterband" als het profiel minder dan 4 mm is, maar dat geldt ook voor een "echte" winterband en daar rijd je als het goed is maar de helft van de tijd mee rond.
 
Bovenaan Onderaan