Hier in de straat helpen we elkaar vaak met klusjes, en of dat nu gaat om banden wisselen, tuinactiviteiten, even een boodschap voor een ander doen of de aanhanger lenen van de overbuurman, dat maakt niet uit. Je helpt elkaar waar je kunt, geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen. Denk dat het in het oosten van het land meer gebruikelijk is dan in het westen. 'Noaberschap' noemen ze dat in de Achterhoek en Drenthe. Ik noem het gewoon burenhulp.
Het zijn vaak kleine dingen, maar erg waardevol. Toen ik een paar jaar geleden in de kreukels lag, helemaal niks kon en mijn vrouw toch naar haar werk moest, werd ik min of meer verzorgd door de buurt. De één kwam koffie zetten en de ander hielp mij naar het toilet gedurende de dag. Die dingen doen we gewoon voor elkaar zonder er over na te denken. Het heeft niets met sociale controle te maken, een term waar vaak een negatieve lading aan ontleend wordt, maar puur er voor elkaar zijn als het nodig is. In goede en in slechte tijden.
En omdat ik in de 'automotive' werk en vaak het juiste gereedschap heb, doe ik vaak de kleine en simpele dingen aan auto's, zo ook de bandenwissel(s)...dat is inmiddels een soort van traditie geworden. Ik vind het ook leuk om te doen, dat vooropgesteld, zonder aanzien des persoon. Dan drinken we er een borrel op en klaar is kees.
Mochten er nog twijfels over zijn bij deze of gene, nee, mijn vrouw vind het zeker niet erg dat ik m'n energie en tijd stop in het wisselen van de banden van de 107 van het 'buurmeisje.' Want daar blijft het bij. Niet meer en niet minder.