Wintersport checklist - reserve v-snaar meenemen?

Constant

Erelid
Ik lees in een checklist ten behoeve van de wintersport dat het verstandig is om een reserve v-snaar mee te nemen. Nu ben ik ook maar een leek, dus mijn vraag is in hoeverre dit echt nodig is........ :crazy: Wat denken jullie?

Br3cht

Actief lid
de v-snaar drijft de alternator, airco en stuur aan (tenzij deze elek is)
dus als die stuk is opzich geen probleem want je rijd met een diesel, deze gerbuikt enkel de accu om te starten en als er tekort is voor airco of luxe producten

Als er geen barstjes in zijn, en overal de tanden nog aanhangen, gewoon vertrekken
maar zeker eens kijken of die nog goed is en aangespannen (ook niet te hard)

EdK

Forumguru
Gewoon even aan je lijst toevoegen de dealerlijst van Skoda van het te bezoeken land en de landen waar je doorheen rijdt !
Uiteraard met telefoonnummers erbij !
En weet niet of je met een navigatiesysteem rijd , maar daar staan vaak ook de Skoda POI's in van de dealers !
Hoef je de lijst ook niet uit te printen !

Hoi, je ging toch vorig jaar ook op wintersport? Had je toen een extra snaar bij je?
Heb je toen ook nog je kettingen nodig gehad? Je auto is gloednieuw, Oostenrijk is een skoda rijdend volkje, dus die snaar haal je bij elke bouwmarkt.

Constant

Erelid
Vorig jaar geen reserve v-snaar niet nodig gehad, maar eens moet de eerste keer zijn ;) Wel de kettingen een keer flink nodig gehad.

Ik ga trouwens wederom naar Zwitserland :xyxthumbs:

Ronnie

Forumguru
V-snaren zijn ouderwets; Tegenwoordig wordt (bijna) in alle auto's de Multibelt toegepast, dit is een platte riem met een stuk of 10 groeven in de lengte,
Hij moet er wel heel lang opzitten wil deze stukgaan! (100.000 km +).

Zwitserland is een mooi land! (Had je met je kettingen wel droog geoefend in nederland?) Daar zeg je wat Ronnie, het is een multibelt. Had je mooi met een snaar gestaan!

purk

Senior Member
NIET, je hebt een multiriem (rib-riem multieVriem enzo ) deze hebben een lange levensduur en moeten makkelijk 120.000 mee kunnen, je hebt altijd uitzonderingen.
Deze riemen worden bijna altijd gespannen door een automatische spanner, (veerkracht) dus je hoeft niet bang te zijn dat hij te slap of te strak staat.

Belangrijker is een fles/kannetje ruitsproeivloestof mee te nemen, en een reserve lampenset, en een liter olie.

Voor de rest vertrouwen hebben in je dealer en je auto.

Fijne vakantie en reis.

Ralph

Lid
En dan neem je hem mee.... en hij zou kapot gaan...... ga je hem dan ff zelf langs de kant van de weg vervangen??? ;)

Ronnie

Forumguru
Vervangen langs de kant van de weg kan natuurlijk wel, moet je nu wel even een tekening maken hoe de riem precies loopt (sommige verpakkingen staat het op),
want als de riem er eenmaal af is kan het nog een aardig gepuzzel worden de nieuwe er zonder voorbeeld weer op te krijgen....
Moet ik altijd denken aan het Franfurter Kreuz, 23.00, pikdonker, regen, Vsnaar van m'n Alfa GTV gebroken!(leuke klusjes, gelukkig wel een reserve bij me))

Constant

Erelid
Oh, dus het kan wel gebeuren.

:ot:@haasnoot: Thermische onderbroek meenemen is dan wellicht verstandiger dan een overbodige reserve onderdeel :D

Captain Hook

Forumguru
Daarvoor hebben ze tegenwoordig de ANWB, ADAC, TCS, uitgevonden... ;)

Kwestie van Skoda assistance en/of de ANWB bellen en ze helpen je. In heel Europa.

Constant

Erelid
Mooi, ik heb het internationale wegenwacht abonnement. Ik kan moeilijk van alles een reserve onderdeel gaan kopen :471:. Misschien was het vroeg wel handig?

Ronnie

Forumguru
Mijn "avontuur" speelde zich ook af in de eind 70er jaren, toen waren er nog geen multibelt's uitgevonden!

Edit: wat wel nuttig is om een flesje goede ruitensproeiervloeistof te kopen voor -30 ofzo , en de portierrubbers in te smeren met witte vaseline, dit huismiddeltje is toch wel het beste!

Constant

Erelid
Ja, ik heb al 10 liter -20C in de auto en twee flessen concentraat (aangelengd per fles 2 liter -30C, die gooi ik er in Zwitserland bij).

En nog speciale siliconenspray voor de deurrubbers.

Vergeet je deuren niet in te smeren met vet, dan kraakt het wat minder met openen.

OF TOPIC: dat ondergoed gaat zo kriebelen, fijne vakantie in ieder geval!!!!
En als je per ongeluk via Siberie naar Zwitserland rijd, dan kan je altijd nog de lokale bevolking omkopen met je antivries want die zijn er gek op.

Bovenaan Onderaan