@Gege001 ik rijd al jaren met lichtmetaal waar ik steeds zomer en winterbanden laat wisselen, wel elke 4 tot 5 jaar een nieuwe auto, maar nog nooit is een velg beschadigd bij mij. (door bandenwissel
)
Ook de banden zijn altijd hun levensduur zonder problemen doorgekomen, die overigens heel vaak korter was (en is) dan de profieldiepte zou veroorzaken. Omdat ik veel rijd en in industriële gebieden kom, heb ik nogal eens iets in een band zitten, die vrijwel altijd een nieuwe band tot gevolg heeft, omdat reparatie in veel gevallen niet meer mag.
Ik heb in het verleden 235/40R18 zomerbanden in de winter gehad met sneeuw en ik kan je vertellen dat dat geen succes is. Nu heb ik 235/35R19, zowel zomer als winterbanden, op dezelfde velgen. Ik heb nog geen ervaring met sneeuw en ijs met deze banden, maar tot dusver werkt het allemaal prima, ze maken vrijwel geen lawaai (Continental Wintercontact), in elk geval minder dan de zomerbanden (Continental Sportcontact 5S), maar dat zijn ook hele slechte banden wat mij betreft. Ik denk wel dat de werking van de brede winterband minder is dan van de smalle, maar tegelijkertijd heb ik al een winterseizoen met deze banden gereden en in Nederland nog nergens last van gehad.
Tenzij je in de bergen gaat rijden met pakken sneeuw, denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen en kunnen brede winterbanden net zo goed als smalle.
Bij de aanloop naar deze auto heb ik ook laten onderzoeken wat beter is voor mijn portemonnee (uiteraard voor mij het belangrijkste), 18 inch wielen met smallere winterbanden naast de zomerset, of de banden wisselen en ondanks dat de 235/35R19 winterbanden prijzig zijn, is deze optie toch goedkoper gebleken voor mij.
Kleinere wielen dan 18" of stalen velgen zijn voor mij geen optie, ik ga niet veel geld betalen voor dikke velgen om er vervolgens de helft van de tijd maar op te rijden. Nogmaals, de gemiddelde condities in Nederland zijn normaal gesproken gewoon niet dramatisch genoeg om hier voor te kiezen.
Bandenspanning controleer ik alleen op het oog. Ik krijg de banden goed op spanning aangeleverd en zolang het systeem niet zegt dat de spanning terugloopt en ik niks zie bij visuele controle, is er niks aan de hand. En het meldsysteem meld al vér voordat je iets kunt zien, weet ik uit ervaring. Ze meldt zelfs wanneer er niks aan de hand is soms. Daarom reset ik altijd een melding 1 keer en kijk of de melding terug komt, waarbij ik wel visueel controleer of er niks zichtbaar aan de hand is.
Overigens controleer ik wel de auto regelmatig visueel, op banden (schade en conditie, incl spanning), verlichting en vloeistoffen.