Wisselen winter naar zomerbanden ook opnieuw uitlijnen?

Skodatek1

Forumguru
Ik heb eergisteren mijn zomerbanden laten monteren in ruil voor de winterbanden (beide Continental 225ers)
2 zomerbanden hebben nog maar 4 mm profiel en heb deze dus achter laten plaatsen.
De andere 2 hebben nog zeker 8 -10 mm profiel. Banden zijn juist geplaatst, dus niet kruislings.
Tevens zijn ze goed gebalanceerd.

Wat me opviel toen ik weg reed van de bandenboer had ik het gevoel dat de auto bij het optrekken naar links trok (dacht eerst een wiel zit los, raar gevoel was dat) of iets aan de dempers.
Daarna is het niet meer echt voorgekomen, alleen merk ik wel als ik 80 of 90 reed rijd en ik geef gas dat hij iets de neiging heeft naar links te trekken.
Ook zwabbert de achterkant soms bij spoorvorming en of bij het wisselen van asfaltlaag (wegdek)

Bij de winterbanden had ik dat probleem niet.

Vraag is:
Moet ik hem weer opnieuw uitlijnen (november vorig jaar al gebeurd met de winterbanden) of moet ik de wielen die nu voor zitten weer naar achteren plaatsen waar ze eerst zaten? Of komt het door dat het profiel achter minder is als voor.

Bedankt alvast voor de hulp!
 

Zwapp

Forumguru
Hm dit klinkt mij bekend, heb exact hetzelfde gehad. Ik denk dat het bij mij toeval is geweest dat het tijdens een bandenwissel is gebeurd, het was bij mij een homokineet die het begaf... het is echt precies het verhaal wat jij hier beschrijft!
 

Blackokkie2

Forumguru
Tja, ik doe altijd de beste banden achter, maar daar zal het naar links trekken niet aan liggen. Is de bandenspanning in elke band (vooral links/rechts op zelfde as) wel gelijk?
 

Skodatek1

Forumguru
Bandenspanning kan ik nog eens checken.

Als het de homokineet is dan hoor je toch een tikkend of ratelend geluid in de bochten?
 

Bakkertje

Forumguru
Trekken komt meestal door een lagere bandenspanning, maar dan had je bandenspanningscontrolesysteem (mits aanwezig) ook al gepiept.

Heb ooit eens een slipcursus gedaan en daar lieten ze het verschil tussen slechte banden voor en achter zien op een hele simpele manier. Je pakt 2 speelgoed auto's met rubberen banden. Bij de ene plak je de banden voor af met plakband, bij de ander die van de achter as. Laat beide autootjes van een helling afrijden en laat je verassen.

Die met de achterwielen afgeplakt gaat alle kanten uit, die met de voorwielen afgeplakt gaat gewoon rechtdoor.. En dat is precies wat er gebeurd bij bijvoorbeeld aquaplaning. Als dat gebeurd bij je voorwielen kun je dat corrigeren, bij je achteras gaat dat simpelweg niet.
 

CDK

Forumguru
Uitlijnen zou niet nodig moeten zijn, het begint bij een goed merk banden ;) uiteraard ook een juiste bandenspanning identiek per band per as en natuurlijk goed gebalanceerd vervolgens op de juiste manier monteren, met de hand met een momentsleutel en NIET met een luchttol dus, als die stappen correct doorlopen zijn kan je dat uitsluiten.
Check eens wat er gebeurd bij sterk afremmen, moet je dan corrigeren of blijft de auto keurig rechtuit gaan?
 

wanderer

Senior Member
en ik zou de beste banden toch maar achter monteren.....een achterwielslip is bijna niet te corrigeren, dus daar moet je de meeste grip hebben, dus de beste van de 4 banden...
 

Zwapp

Forumguru
Snap dat niet iedereen meteen aan de homokineet denkt hoor...:pardon:
Ik hoorde bij mij eerst nog geen geluid, later wel maar toen wist ik al dat ie stuk aan t gaan was.

Het hoeft het natuurlijk niet te zijn maar dat ik je verhaal las leek het verdacht veel op mijn avontuurtje...
 

EdK

Forumguru
En na een 500 km gereden te hebben altijd even de wielmoeren met momentsleutel natrekken.
 

Skodatek1

Forumguru
Bedankt voor de reacties!

Ik zal de remtest ook nog eens doen kijken of die recht blijft.

Vanmorgen nog op een recht stuk weg gas gegeven en het stuur (kort) los gelaten en de auto trok toch geleidelijk naar links. Misschien toch nog eens uitlijnen?
Anders de banden maar wisselen van voor naar achteren, als dat niet helpt dan weet ik het ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

s-line

Forumguru
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je banden al iets zijn afgesleten op de oude wiel stand, dus dan kan dit ook een oorzaak zijn.
Uitlijnen kan uberhaupt geen kwaad eens in de zoveel tijd. Dus zou je kunnen proberen de wielen eens terug te zetten op de oude as waar ze eerst hebben gezeten.
 

Skodatek1

Forumguru
Vandaag de banden weer gewisseld van voor naar achteren. Het is er wel wat beter op geworden maar moet het nog een paar dagen uit testen.
Heb ook nog even gecontroleerd wat betreft de homokineet.
Heb het stuur helemaal naar links en helemaal naar rechts gedraaid en dan gaan rijden. Je hoort een heel licht draaiend of licht schavend geluid, maar kan het niet goed plaatsen. (geen tikken of bonken ed)
Auto is nu ruim 2 jaar oud en heeft 30.600 km gereden, kan me niet voorstellen dat die al kapot aan het gaan zijn...

De rechtuit remtest heb ik gedaan en de auto blijft mooi recht @Corné de Kluijver
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Aanvullend op wat hiervoor al is betoogd over het nut van de beste banden achter: kijk ook nog even hier.

Heeft helemaal niks te maken met naar links of naar rechts trekken, maar alles met je kansen om onder ongunstige omstandigheden (water, bagger, sneeuw, etc.) toch niet onverwacht achterstevoren te draaien, of erger.
 

hemi24

Forumguru
Aanvullend op wat hiervoor al is betoogd over het nut van de beste banden achter: kijk ook nog even hier.

Heeft helemaal niks te maken met naar links of naar rechts trekken, maar alles met je kansen om onder ongunstige omstandigheden (water, bagger, sneeuw, etc.) toch niet onverwacht achterstevoren te draaien, of erger.

Blijf het leuk vinden dat mensen de banden willen afstemmen op nog minder dan 1% van de werkelijk optredende situaties.
We staan liever te slippen bij een stoplicht, glijden door tijdens het remmen en dribbelen uit de bocht dan dat we daadwerkelijk fatsoenlijk rijden en een beetje contact hebben met de weg met onze voorwielaandrijvertjes...
 

Canon-Eye

Forumguru
We staan liever te slippen bij een stoplicht
??? Hoe dat zo?
Als je gewoon normaal wegrijdt, slipt er helemaal niks...

Verder is het een kwestie van de veiligheidsmarges vergroten.
Maar dat hoef je niet te geloven natuurlijk - ieder heeft het volste recht om z'n eigen fouten te maken... ;)
 

Noord26

Forumguru
Auto is nu ruim 2 jaar oud en heeft 30.600 km gereden, kan me niet voorstellen dat die al kapot aan het gaan zijn...

De rechtuit remtest heb ik gedaan en de auto blijft mooi recht @Corné de Kluijver

Leeftijd en kilometers zeggen wel iets over de kans dat er eentje defect kant zijn, maar helaas is het absoluut geen garantie. Zo gaan de lagers vrij regelmatig stuk.
 

Cordoba

Forumguru
Bandenspanning is in orde, en er is ook geen groot verschil tussen profiel links en rechts?

Wisselen van wielen/banden is geen reden om opnieuw uit te lijnen: bij uitlijnen wordt gesleuteld aan de stand van de wielnaaf (dus waar je de velgen op schroeft). Je kunt zelf wel bedenken dat andere velgen/banden geen reden zijn om de wielnaaf anders te moeten zetten, net zoals je dat bij rijden op een reservewiel (bijv. bij lekke band) niet hoeft te doen.
 
Bovenaan Onderaan