Wisselen winter naar zomerbanden ook opnieuw uitlijnen?

andrehj

Forumguru
Blijf het leuk vinden dat mensen de banden willen afstemmen op nog minder dan 1% van de werkelijk optredende situaties.
We staan liever te slippen bij een stoplicht, glijden door tijdens het remmen en dribbelen uit de bocht dan dat we daadwerkelijk fatsoenlijk rijden en een beetje contact hebben met de weg met onze voorwielaandrijvertjes...
Jammer dat je je niet even wilt verdiepen in voertuigdynamica. Als je dat wel zou doen (of had gedaan) zou je bovenstaande uitspraak niet hebben gedaan.
 

Skodatek1

Forumguru
Bandenspanning is ok, nadat het controlelampje aan ging nog een keer alles gecheckt @Cordoba

Ik merk toch dat bij slecht wegdek en spoorvorming dat de auto wat zwabbert (je zou bijna zeggen het zijn de dempers), maar ook niet altijd.

Zou het toch iets met de wiellagers zijn @Noord26 ? Auto is ook verlaagd met Eibachs en de bochten neem ik soms ook wel eens sportief :D
 

Cordoba

Forumguru
@Skodatek1 Is de auto ook uitgelijnd ná dat de auto verlaagd is? Verlaging kan behoorlijk invloed hebben op de uitlijning, dus dat is niet overbodig.
 

andrehj

Forumguru
Verklaar je nader...
Nou, zoals diverse anderen hierboven je al hebben gemeld: een achterwielslip is bijna niet te corrigeren (behalve als je "ESP" heet), en voorwielslip wel en bovendien instinctief (door gas loslaten).
Iedereen die iets weet (en begrepen heeft) van voertuigdynamica zal je dit vertellen, maar jij wilt dat blijkbaar niet horen.
Vervolgens ga jij tegenargumenten verzinnen als "slippen bij het stoplicht" (komt alleen voor bij veel te veel gas geven, en dan helpt meer profiel niet, omdat je geen snelheid (en dus ook geen aquaplaning hebt)) of "dribbelen uit de bocht" (wat nou juist hét probleem is van de slechtste banden achter).

En dat vind ik dan een beetje jammer, want de wegen zouden zoveel veiliger worden als iedereen met de beste banden op de achteras zou rijden.

Gelukkig hebben de meeste nieuwe auto's tegenwoordig ESP, wat veel van deze problemen voor de mensen oplost, maar ook met ESP is een inherent stabiel voertuig een veel betere keus. En bovendien rijden er nog miljoenen auto's zonder ESP rond.

Nog even een filmpje uit de oude doos:

Hier staat het allemaal nog eens uitgelegd, (inclusief citaten van grote bandenfabrikanten)
 

andrehj

Forumguru
Voor het geval iemand nog niet overtuigd is van het nut van het meeste profiel op de achteras:

Hier het verhaal van iemand wiens auto plotseling overstuurt, en tegen een boom belandt, waarbij zijn vrouw en moeder van zijn kinderen (die naast hem zat in de auto zat) komt te overlijden...:nono:
 

Noord26

Forumguru
Wat mij laatst op viel bij een enquête onder motorrijders was dat ongeveer de helft van alle rijders niet meer wist wanneer hij voor het laatste de bandenspanning had gecheckt en wat die zou moeten zijn.

Onderstuur, overstuur, waar de 'beste' banden- het is maar net in wat voor situatie je beland.

Denk wanneer je mensen vraagt die hun auto een beurtje laten geven bij de dealer meer als de helft niet eens weet wat de correcte bandenspanning is voor het voertuig en wanneer ze die voor het laatst gecheckt hebben.

Dat heeft zelf nog meer invloed als het meeste profiel achter in de praktijk.
 

Desperado

Forumguru
En niettemin wordt overstuur veroorzaakt door de slechte banden achter, terwijl onderstuur veel minder snel zal voorkomen met diezelfde slechte banden voor.
 

EdK

Forumguru
Denk wanneer je mensen vraagt die hun auto een beurtje laten geven bij de dealer meer als de helft niet eens weet wat de correcte bandenspanning is voor het voertuig en wanneer ze die voor het laatst gecheckt hebben.
En dit word ook voor groot deel door de fabrikanten gecreërd door overal maar elektronica aan te hangen die alles meld of corrigeert waardoor de mens steeds meer er van uit gaat dat ze zelf niet meer hoeven te controleren of dat soort dingen. Want tsja er zit toch een BC in die alles checkt en een melding geeft.....
 

Skodatek1

Forumguru
De auto blijft af en toe vreemd doen bij rijbaan wisselen en/of slecht wegdek.
Dus onstabiel en licht zwabberen...

Alles is goed bandenspanning en uitlijning (nov.2013)

Toch een voorbode van de homokineet? @Zwapp
 

Zwapp

Forumguru
Ik zou er niet raar van opkijken @Skodatek1

Net als bij jou kon ik het niet thuis brengen, de geluiden en vreemde weg gedrag.
Wat ik toen goed merkte en ook hier op het forum heb besproken is dat op de snelweg rijdend en even flink dotje gas de wagen naar links trok, daarna meteen gas los resulteerde in een afwijking naar rechts. Dit was dan ook de enige constante afwijking wat ik kon ontdekken.

Ook als er een klein zuchtje wind op de zijkant stond leek het soms wel een storm zoals de auto zich liet rijden...

Ik heb toen besloten verder te rijden, als er iets aan het stuk gaan is zullen de klachten ook erger worden was mijn gedachte.
En dat was gelukt, het was op het laatst zo erg dat de homokineet soms vast stond en een excentrische beweging ging maken, ofwel alsof je over een weg vol drempels rijd... ben toen maar gestopt met rijden:bloos:
 

hemi24

Forumguru
Iedereen die iets weet (en begrepen heeft) van voertuigdynamica zal je dit vertellen, maar jij wilt dat blijkbaar niet horen.
Vervolgens ga jij tegenargumenten verzinnen als "slippen bij het stoplicht" (komt alleen voor bij veel te veel gas geven, en dan helpt meer profiel niet, omdat je geen snelheid (en dus ook geen aquaplaning hebt)) of "dribbelen uit de bocht" (wat nou juist hét probleem is van de slechtste banden achter).

En dat vind ik dan een beetje jammer, want de wegen zouden zoveel veiliger worden als iedereen met de beste banden op de achteras zou rijden.

Ik ben nog altijd niet overtuigd, zeker niet na een (amerikaans) filmpje met driftende, achterwielaangedreven auto's...

Hoe verklaar jij dan vanuit het oogpunt van voertuigdynamica dat de voorwielen sneller slijten dan de achterwielen?
Ik blijf erbij, de meeste (reactie)krachten komen op het loopvlak van de voorwielen evenals het feit dat deze het meeste water moeten verwerken. Dus alleen daarom komen bij mij de (nieuwe) banden met het meeste profiel op de vooras...
Hoe past de gewichtsverdeling van de auto in jouw redenatie?!?

Ik ga ook volledig mee met de reactie van Noord: bandenspanning is wellicht nogwel een belangrijkere factor...
 

Canon-Eye

Forumguru
De grap is nou juist dat je met een voorwielaangedreven auto wél (op twee manieren zelfs: rolrichting wijzigen en aandrijfkracht wijzigen) invloed hebt op het gedrag van de voorwielen en geen enkele rechtstreekse invloed hebt op dat van je achterwielen. Die zijn dus voor hun grip onder natte/sneeuwerige omstandigheden volledig afhankelijk van voldoende afvoercapaciteit, oftewel profiel.

Dat de voorbanden bij voorwielaangedreven auto's sneller slijten is m.i. logisch, maar behoeft kennelijk tóch nog enige uitleg.
Welnu: de aandrijfkrachten in combinatie met de stuurkrachten maken dat de voorbanden het gemiddeld genomen aanmerkelijk zwaarder hebben dan de achterbanden. Met achterwielaandrijving treedt die combinatie van krachten op de voorwielen helemaal niet op, en wel op de achterwielen - zij het vermoedelijk in mindere mate. Daar slijten de achterbanden doorgaans sneller, weet ik nog uit mijn kever- en NSU-tijdperk.

De meeste voorwielaandrijvers zijn van nature meer of minder onderstuurd - als het te snel gaat dan schuiven ze naar buiten. Gas los - een natuurlijke (schrik)reactie - doet de neus weer de bocht INduiken, wat enige extra zijwaartse druk op de achterwielen veroorzaakt. Daarom is goed profiel op de achterwielen juist dan van belang om te voorkomen dat de achterkant je inhaalt.

Ik heb dat in de praktijk vlak voor m'n neus zien gebeuren, zowel op schaal 1:1 bij het Vaanplein (A15, Rdam-zuid) alsook in simulaties op schaal 1:43 tijdens talloze BBS-bijscholingsdagen voor onze chauffeurs...
 

andrehj

Forumguru
Hoe past de gewichtsverdeling van de auto in jouw redenatie?!?
Als aanvulling op de uitstekende uitleg van @Canon-Eye hierboven:
Ook de meest voorkomende gewichtsverdeling van auto's (ca 60% op de vooras en ca 40% op de achteras) is nou juist een belangrijk argument om aan de achterkant het meest profiel te hebben: De voorkant heeft door het veel grotere gewicht immers minder moeite om door de waterfilm heen te drukken, en kan dat dus met minder profiel bewerkstelligen.

Nog een argument:
Mocht je (rijdend in een rechte lijn) door aquaplaning de grip op je vooras verliezen, dan zul je dat merken door wielslip (motortoerental loopt ineens op, zonder dat de werkelijke snelheid toeneemt).
Gripverlies door aquaplaning op je achteras merk je pas als je bij het maken van een kleine koerscorrectie ineens achterstevoren in de vangrail hangt....
 

hemi24

Forumguru
Uit je verhaal begrijp ik dat jij nog nooit in de situatie van aquaplaning bent belandt..?
Ik wel: vorig jaar en misschien heb ik de auto van de heel gehouden doordat er achter meer profiel zat, maar het waren toch echt de voorwielen die eerst gingen 'spoken'.
Echte aquaplaning merk je trouwens niet aan een wielspin/oplopend toerental, maar aan het feit dat je auto gaat zwabberen/zweven en niet alleen maar meer voorwaarts gaat, maar ook zijwaarts.

Misschien leest Canon-Eye z'n bovenstaand verhaal zelf nog eens goed: hij zegt het zelf: aan de vooras gebeurt het meest (bij voorwielaangedreven auto's).
Dus waarom nu het paard achter de wagen spannen en juist daar de banden met het minste profiel plaatsen?!?
Jullie denken alleen maar aan het opheffen van gevaarlijke situaties, maar waarom zou je deze niet gewoon proberen te voorkomen? Dus voor passieve veiligheid kun je wellicht beter het beste profiel achterop monteren, maar voor de (pro)actieve veiligheid, ben je er voorop toch echt beter mee af...
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye: bij achterwielaandrijving is het verschil in slijtage tussen voor- en achterbanden niet zo groot, en is het afhankelijk van de auto, bestuurder, en of er veel op buitenwegen, of juist veel in de bebouwde kom (veel sturen) gereden wordt. Ik heb wel eens begrepen dat bij achterwielaandrijver, bij sommigen de achterbanden harder slijten, bij anderen de voorbanden.
 

hemi24

Forumguru
Wellicht afhankelijk van rijstijl inderdaad, met name gebruik van remmen, al dan of niet i.c.m. automaat..?
 

andrehj

Forumguru
Uit je verhaal begrijp ik dat jij nog nooit in de situatie van aquaplaning bent belandt..?
Ik wel: vorig jaar en misschien heb ik de auto van de heel gehouden doordat er achter meer profiel zat, maar het waren toch echt de voorwielen die eerst gingen 'spoken'.
Kijk, en hiermee geef je precies de kern van het verhaal aan. Je reed te hard voor de omstandigheden. Voorwielen verloren grip, dit merkte je, maar de auto bleef bestuurbaar omdat de achterwielen voldoende profiel hadden.
Als je achterwielen als eerste waren gaan "spoken", had je achterstevoren in de vangrail gehangen voor je door had gehad wat er gebeurde.
 
Bovenaan Onderaan