Wordt Opel overgenomen?

B.Stuurder

Forumguru
2 Astra's gereden, de eerste na de Kadett en de (facelift?) daarna, basis versies. De eerste was hard werken en niet vooruit te schoppen, de tweede had al stuurbekrachtiging en wat ze toen soft turbo noemden. Ik was nog niet zoveel gewend en er zat niks op dus kon er niks kapot.
Later als tijdelijke auto een Astra turbo benzine gereden, een hatchback uit 2011, ook mee naar Frankrijk op vakantie gegaan met het hele gezin, wat een drama auto, reed voor geen meter (turbo laat me niet lachen) en zowel mijn vrouw als ik waren gebroken na aankomst op onze bestemming in Normandië. Dus niet echt heel ver weg. Vérre van comfortabel en praktisch ook al niet.

Peugeot heb ik altijd comfortabel gevonden, mijn schoonouders hebben een 305 gehad en een 406, beide prettige auto's toen. Later nog een 107 heel kort want die was veel te klein en nu een 308, wat ook weer een prettige wagen is. Maar echt storingsvrij waren alle Peugeots niet en de Opels wel. Misschien dat dat het huwelijk tot een succes kan maken?
 

MarcoO2

Forumguru
De GT werd al snel bestempeld als 'a poor man's Corvette.' Ook in het Corvette museum staat nog een fraaie GT. Als kind van een jaar of acht mocht ik een keertje mee op de achterbank van een GT. De buurman had een nieuwe GT gekocht, een groene 1900. Dat vond ik wel waanzinnig!
Ook de nieuwe GT mag er wat mij betreft zijn:
autotest-opel-gt-20-turbo-full-18012012114816-5901.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik herinner me ook nog de Ascona, ook zo'n misbaksel.
Over welke Ascona heb je het dan?
Ik heb van 1982 tot 1985 115.000km gereden in een tweede-generatie Ascona 1.6S hatchback - de eerste Ascona met voorwielaandrijving. Ik had ook kunnen kiezen voor een Golf-1 waarvan ik er intussen al twee had versleten, maar in de onderlinge vergelijking won de Opel het op de veeeel grotere binnenruimte en koffer. En dat telde, want we hadden inmiddels 3 kinderen (eind 81 variërend van 1 tot bijna 6 jaar) en dat werd dus best wel proppen in die laatste Golf-1.

Ik heb er geen echte problemen mee gehad, behalve dat hij aanvankelijk - ondanks herhaaldelijk klagen - naar mijn smaak veel te veel olie bleef gebruiken: een liter op de 1100 à 1200 km. Bij de 60k beurt was ik het zat; ik heb eerst de leenauto (een gloednieuwe demo-Rekord 2 liter) buitengezet, daarna tegen de werkplaatschef verteld dat hij die niet zou terugzien voordat het olieverbruik nu echt opgelost was.
Dat hielp - toen konden er plotseling klepsteelrubbertjes worden gemonteerd waarna ik nooit meer tussentijds een druppel heb hoeven bijvullen. :) Hadden ze ook wel 50.000 km eerder kunnen doen natuurlijk, dat had een boel olie bespaard.

En het ding reed nog best aardig (en behoorlijk vlot) ook, al was de wegligging en spoorvastheid van zijn opvolger (zo'n vierkante 1985-er Audi-80D) wel een stuk strakker.
Maar ik zie in mijn ervaringen geen rechtvaardiging voor de term 'misbaksel'. :nono:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Voorlopig heeft Opel zo'n kleine 400.000 auto's meer verkocht in Nederland dan de nummer 2 VW op de historische lijst.
Dat zullen toch niet allemaal "misbaksels" geweest zijn? Misschien dat die kopers niet goed bij hun verstand waren.
 

Havana

Forumguru
Met een misbaksel bedoel ik een lelijke auto. Of de Ascona technisch gezien goed is kan ik niet beoordelen (zal best).

280px-Opel_Ascona_C_front_20130104.jpg
 

oco1979

Forumguru
Voorlopig heeft Opel zo'n kleine 400.000 auto's meer verkocht in Nederland dan de nummer 2 VW op de historische lijst.
Dat zullen toch niet allemaal "misbaksels" geweest zijn? Misschien dat die kopers niet goed bij hun verstand waren.

zal de prijs zijn,want zeker in tweedehands kan je opel goedkoop kopen.
Ze mogen die nog voor niets geven,komt geen opel binnen zene.
 

massis

Senior Member
2 Astra's gereden, de eerste na de Kadett en de (facelift?) daarna, basis versies. De eerste was hard werken en niet vooruit te schoppen, de tweede had al stuurbekrachtiging en wat ze toen soft turbo noemden. Ik was nog niet zoveel gewend en er zat niks op dus kon er niks kapot.
Later als tijdelijke auto een Astra turbo benzine gereden, een hatchback uit 2011, ook mee naar Frankrijk op vakantie gegaan met het hele gezin, wat een drama auto, reed voor geen meter (turbo laat me niet lachen) en zowel mijn vrouw als ik waren gebroken na aankomst op onze bestemming in Normandië. Dus niet echt heel ver weg. Vérre van comfortabel en praktisch ook al niet.

Ik ben met zo'n zelfde 1.3 cdti astra 95pk met 2 man en véél bagage (achterbank plat en volgeladen) tot midden Kroatië gereden in 1 keer, 1650km. En 2 jaar nadien ook nog naar spanje (1350km).
Op zich vond'k hem prima rijden, alleen zo onbetrouwbaar als maar kan zijn. Continu gingen die dingen - ik heb er drié na elkaar gehad! - in noodloop wegens overdruk in de turbo. In totaal met die 3 wagens zeker 15x in de garage gestaan, sensoren vervangen, EGR kleppen gekuist/vervangen en zelfs een keer een hele nieuwe turbo erin, maar niets hielp.

Uiteindelijk heeft mijn werkgever me (als junior developer) een wagen zwaar boven de leasenorm laten overnemen van een manager waarna ik met een Volvo S40 2.0D op weg kon :)
 

Cordoba

Forumguru
Generatie Ascona waar Havana het over heeft (en waar @Canon-Eye mee heeft gereden) heb ik mijn rijbewijs in gehaald, en een maatje van me heeft zijn A-Ascona ook voor de B-versie ingeruild. Fraai was ie niet, wegligging had ie niet, maar betrouwbaar was ie wel.
 

Schep

Forumguru
Volgens mij is dit heugelijk nieuws voor zowel PSA als Opel.

De diesels van PSA zijn fantastische blokjes, dus de volgende modellen van Opel zullen eindelijk goede diesels krijgen.
De nieuwe generatie benzinemotoren van Opel lijken ook behoorlijk goed te zijn, dus eindelijk heeft PSA weer eens fatsoenlijke benzineblokken.
PSA kan momenteel geen deuk in een pak boter slaan met hun elektrische auto's, en Renault/Nissan is ze inmiddels hard voorbij geschoten. Opel heeft de Ampera-E, dus verwacht binnen 2 jaar volledig elektrische PSA mobielen.

Qua infotainment en actieve veiligheid lopen beide concerns ook flink achter, dus daar kan dan ook eindelijk eens in geïnvesteerd worden. Oh, excuus, ik vergeet de wifi connectie die je bij Opel krijgt ...

Overigens heb ik geen enkele behoefte om in welk merk van de (nieuwe) PSA groep te rijden, alhoewel dat DS toch altijd een soort guilty pleasure blijft. Ik heb alleen niet de indruk dat er iemand slechter wordt van deze deal.

Niet in de laatste plaats omdat Buick nu eindelijk weer eigen auto's kan gaan maken, in plaats van een Buick logo op een Opel Insignia te plakken.
 

Rallye

Forumguru
Ik las inderdaad dat Peugoet belangstelling voor Opel had vanwege de ervaring van Opel met elektriek. Wel vreemd: zowel de Ampera vroeger als nu de Ampera-E zijn nu juist geen Opels, maar GM-auto's.....
 

Havana

Forumguru
Prachtige wagen! Peugeot is voorzichtig weer lekker bezig.

In de krant nog weinig duidelijkheid over wat PSA precies van plan is. Ze gaan wel fors afslanken, maar tot 2018 sowieso geen gedwongen ontslagen.
 

kansberg

Forumguru
In 2015 waren wij op voorjaarsvakantie in Gulpen, daar kwamen wij deze stoet GT's tegen, waarschijnlijk een meeting, of zoals ze vroeger zeiden, een 'treffen.' Voornamelijk Duitse kentekens en als ik het mij goed herinner, een stuk of twintig in toto.

Opel GT Meeting Gulpen.jpg
 
Bovenaan Onderaan