Xenon te fel?

Ik vind het wel erg dat men er blijkbaar niet in slaagt bij oplevering de lampen degelijk af te stellen. Op deze manier kan xenon niet anders dan een negatief imago krijgen..

higgy

Forumguru
Denk dat dat imago meer komt door de Sjonnies (no offence Nomad
wink.gif
) die achteraf allerlei vage xenon-sets inbouwen die alle kanten behalve de goede opwijzen...

Timothee

Actief lid
Misschien knipperen al die mensen wel gewoon om hun bewondering te uiten voor je mooie Skoda :tongue: In het donker zie je hun opgestoken duim nl. niet, dus knipperen ze gewoon even vriendelijk met hun lichten. Iemand daar al eens aan gedacht?
wink.gif

Timothee

Actief lid
Nu we het toch hebben over hoogteverstelling van de koplampen:

Ik heb dan wel geen xenon, maar wil binnenkort de standaard halogeen lampen vervangen door van die felle exemplaren. Ik heb al in het boekje gelezen dat ik de hele koplamp units moet demonteren (volgens mij valt dat nog wel mee, of hebben jullie andere ervaringen?).
In het boekje staat tevens dat je de hoogte van de koplampen mogelijk moet bijstellen na vervanging.

Omdat de dealer dit vanwege de wintercheck vorige week gratis heeft gedaan, voel ik er weinig voor om hier nogmaals voor langs te gaan. Weet een van jullie of je dit makkelijk zelf kunt doen en zo ja, hoe het moet?

Deje

Lid
Het vervangen is kinderlijk eenvoudig, echter
-1- de nieuwe units moeten opnieuw worden afgesteld.
-2- Bij originele xenon´s werkt de (halogeen) hoogteverstelling niet meer.(naast de lichtschakelaar)
945.gif

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Deje</font><hr />

Het vervangen is kinderlijk eenvoudig, echter
-1- de nieuwe units moeten opnieuw worden afgesteld.
-2- Bij originele xenon´s werkt de (halogeen) hoogteverstelling niet meer.(naast de lichtschakelaar)
945.gif

[/ QUOTE ]

1. Ok, en kan ik dat zelf of moet de dealer dat doen? Als je het lampje exact hetzelfde erin duwt, waarom moet er dan iets versteld worden? Wat verstel je dan?

2. Ik heb geen xenon
smile.gif
Daarom wil ik juist die Philips Xtreme Power halogeen lampen erin zetten...beetje van die "ik wil wel maar kan niet" xenon lampen dus
smile.gif

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Timothee</font><hr />

1. Ok, en kan ik dat zelf of moet de dealer dat doen? Als je het lampje exact hetzelfde erin duwt, waarom moet er dan iets versteld worden? Wat verstel je dan?

[/ QUOTE ]
Lampen zijn nooit hetzelfde. De plaats van de gloeidraad kan marginaal verschillen. Dit veroorzaakt dan een afwijkende lichtbundel. Hoe goedkoper de lampen hoe meer ze kunnen afwijken.
Zelf verstellen kan wel, maar alleen grof, dus als je ziet dat links en rechts een andere lichtbundel geven dan kun je dat een beetje gelijk krijgen (je moet ze dan wel niet tegelijk vervangen want dan kloppen ze misschien alletwee niet). Dat is in ieder geval mijn ervaring (maar ik heb me er ook niet echt in verdiept).

Hey man,
489.gif

Ik heb super zicht met mijn xenon lichten,echt genieten!
Ik heb ook wel eens vaker dat ze knipperen, en dan knipper ik eens vriendelijk terug met mijn grootlicht en verschijners!!! nooit meer een auto zonder xenon.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Tomoctavia</font><hr />

Ik heb super zicht met mijn xenon lichten,echt genieten!
Ik heb ook wel eens vaker dat ze knipperen, en dan knipper ik eens vriendelijk terug met mijn grootlicht en verschijners!!! nooit meer een auto zonder xenon.

[/ QUOTE ]

Helemaal mee eens
aangenaam.gif

Mijn Xenon was bij aflevering prima afgesteld. Ik wil ook echt NOOIT meer wat anders dan Xenon licht.
Persoonlijk ondervind ik trouwens helemaal geen last van andere weggebruikers die met Xenon rijden, die zie je tenminste WEL duidelijk aankomen..

Droide

Nieuw lid
ook verkeerd afgesteld

Ik heb gisteren mijn nieuwe Octavia opgehaald bij de dealer, en ja hoor, zoals ik hier lees, ook bij mij verkeerd afgesteld. Moet ik echt mee terug. Wel raar dat dit al langer een probleem is, en de dealers niet de opdracht krijgen elke afgeleverde auto netjes in orde te maken.

Ach, ik ben meer dan tevreden, en misschien krijg ik wel weer een bosje bloemen... :-)

Gieliovd

Forumguru
Mijn Xenon was bij aflevering prima afgesteld. Ik wil ook echt NOOIT meer wat anders dan Xenon licht.
Persoonlijk ondervind ik trouwens helemaal geen last van andere weggebruikers die met Xenon rijden, die zie je tenminste WEL duidelijk aankomen..
Je ziet ze duidelijk aankomen, dat is zeker. Alleen als je per ongeluk even die kant op kijkt en in de straal kijkt, zie je de eerste 5 seconden niks meer.

Ik vind Xenon prachtig, maar o,o,o wat word ik er vaak voor verblind!

Van de week reed er een Audi achter me met Xenon, in de file. Die auto is een stuk breder als mijn Fabia, dus ik had OF links, OF rechts een enorm felle straal in mijn ogen te schitteren. Ik heb zelfs de achteruitkijkspiegel naar boven geklapt, ik werd er gek van. Op het moment dat ik maar van baan wilde gaan wisselen vanwege de verblinding dook er iemand tussen, ik blij.

En dat geldt ook gewoon op de autoweg, continu die verblinding in de spiegels.

jbr66

Nieuw lid
Ik heb gisteren mijn nieuwe Octavia opgehaald bij de dealer, en ja hoor, zoals ik hier lees, ook bij mij verkeerd afgesteld. Moet ik echt mee terug. Wel raar dat dit al langer een probleem is, en de dealers niet de opdracht krijgen elke afgeleverde auto netjes in orde te maken.

Ach, ik ben meer dan tevreden, en misschien krijg ik wel weer een bosje bloemen... :-)

Ik heb mijn Octavia nu één week en heb géén enkel probleem met de Xeon verlichting. Mijn bloemen heb ik echter nog niet ontvangen ...
Moet eerlijk zeggen dat ik niet anders meer wil.

De xenon staat standaard nogal vaak veel te hoog afgesteld.
In de garage zeggen ze je waarschijnlijk dat je ze niet af kan stellen omdat dat automatisch gaat.
Ikzelf ben 3 keer terug geweest voordat ze eindelijk goed stonden.
Nu staan ze goed.
Ze zijn namelijk wel versteldbaar en ze zijn ook zelf regelend (is ook verpicht), maar dan moet de basis natuurlijk wel goed zijn.
Heel simpel, gewoon de lamp zelf verdraaien, dat doen ze voor je in de garage.
En wat helemaal mooi is een LED lamp als stadslicht, mooi wit i.p.v. geel.
Als je dat gedaan hebt post dan even een foto en gebruiksaanwijzing, dan weet ik ook hoe het eruit ziet en kan ik het zelf ook eens gaan doen :D.
Samen met JC hahaha

!Škoda!

Actief lid
Een positief geluid.

Dit soort topics geven altijd de indruk dat iets absoluut niet goed (geregeld) is. Ik ben er eerder van overtuigd dat dit meestal uitzonderingen zijn. Daarom wilde ik toch even wat meer balans in de discussie brengen.

Mijn Dealer (van den Akker, Helmond), heeft mijn O2 met netjes afgestelde Xenons afgeleverd. Niet te hoog en ook niet te laag, precies zoals het moet.
Ik heb dan ook (nog) niet problemen gehad met tegenliggers. Verder: Xenon is zoveel beter als Halogeen...
Ik weet trouwens ook de overgang van gloeilampen naar Halogeen, en ik moet zeggen als gloeilampen naar halogeen staat als 1:2, dan is Halogeen naar Xenon toch echt 2:10... :xyxthumbs:

Ook zijn er mensen die al bij voorbaat beginnen te klagen als ze het het blauwige licht zien (Ik ken er enkele van). Als je langs een vrachtwagen / muur rijd, en je lichtbundel loopt naar beneden en als je achter een auto staat en de "stijging" in het lichtvlak is in het midden van de auto voor je (links is meestal wat lager dan rechts, met een redelijk scherpe overgang zoiets dus: ___/---- ) staan je lampen ook goed. Iedereen die dan klaagt valt in de hierboven beschreven categorie. (tenzij ze je op een rechtsgelegen parallelweg tegemoet komen natuurlijk :eek:oo: )

Mijn xenons stonden ook te hoog afgesteld bij aflevering. Zowat elke tegenligger knipperde met zijn lichten en ik zag zelf ook wel dat ik meer de borden boven de autosnelweg aan het verlichten was dan de weg eronder.

Dus op naar de garage. Daar bleek met dat meetapparaat dat de lampen eigenlijk precies goed afgesteld zouden moeten staan (op de nul-lijn). Feitelijk was dit dus veel te hoog. Vervolgens op -30 laten zetten en sindsdien geen problemen meer gehad. Ik denk dat de afstelling van een halogeenlamp anders is dan de afstelling van een xenon-lamp.

Het zijn inderdaad geen echte "problemen" maar om nu 3 keer terug te moeten om die dingen af te moeten laten stellen is toch een beetje te gek voor woorden.
En dan ook nog te bedenken dat ik eerst zeker 10 minuten moet vol houden dat ze WEL af te stellen zijn.
Snap je de frustratie een beetje.
Er zijn ergere problemen, dat ben ik wel met je eens.

En ik ben er nog niet 100% mee tevreden, maar heb de moet een beetje opgegeven.
Ik ga wel een keer naar een andere dealer om het te controleren.

!Škoda!

Actief lid
Mijn xenons stonden ook te hoog afgesteld bij aflevering. Zowat elke tegenligger knipperde met zijn lichten en ik zag zelf ook wel dat ik meer de borden boven de autosnelweg aan het verlichten was dan de weg eronder.

Dus op naar de garage. Daar bleek met dat meetapparaat dat de lampen eigenlijk precies goed afgesteld zouden moeten staan (op de nul-lijn). Feitelijk was dit dus veel te hoog. Vervolgens op -30 laten zetten en sindsdien geen problemen meer gehad. Ik denk dat de afstelling van een halogeenlamp anders is dan de afstelling van een xenon-lamp.
Of een probleem met de afstelapparatuur van de dealer :)
BTW: het is ongelooflijk hoe veel mensen met slecht afgestelde verlichting / verkeerde belichting rondrijden. (mistlampen, mistachterlicht, kapotte lampen, te hoog afgestelde lampen, "kaarsenpitjes" ipv lampen)
[frustratiemode]
ipv al die 3-5 km te snel boete's zouden ze meer daarop moeten letten, Koos S is toch voor verkeersveiligheid?:shocked:
[/frustratiemode]

Bovenaan Onderaan