Xenon te fel?

Fabia

† In Memoriam
ipv al die 3-5 km te snel boete's zouden ze meer daarop moeten letten, Koos S is toch voor verkeersveiligheid?:shocked:
[/frustratiemode]

Dat zie je verkeerd, ze noemen het wel verkeersveiligheid maar het is eigenlijk alleen maar bedoeld om de staatskas te spekken. En dat tegen zo weinig mogelijk kosten. Op verlichting controleren is veel te arbeidsintensief en daardoor weinig rendabel.
 

Jeje

Lid
idd het gaat allang niet (echt) meer om de verkeersveiligheid, maar om het ophalen van extra belastingen, (Anders zou er ook meer bekeurd moeten worden voor te hard rijdende scooters/brommers, fietsers zonder verlichting, rood licht negeren, richting aangeven bij baanwisseling etc...... etc etc.) en dan is flitsen vanachter een bosje het makkelijkst.
 

Hansman

Nieuw lid
Ik heb mijn ocatvia nu 6 mnd. en 32k gereden. Ik heb nog nooit iemand zien knipperen, als waarschuwing voor een te hoge stand van de xenon verlichting. Ik had dat wel verwacht, maar dat bleek dus erg mee te vallen.

Ik vind wel dat het grootlicht te hoog staat. De bomen worden mooi verlicht, maar de weg wordt niet extra(verderop) verlicht.
 

van inkel

Forumguru
Ik vind wel dat het grootlicht te hoog staat. De bomen worden mooi verlicht, maar de weg wordt niet extra(verderop) verlicht.

Dit was bij mij ook, maar de verstralers kunnen ze bij de dealer appart afstellen. Is bij mij ook gebeurd, nu kunnen de vogels weer slapen als ik langs kom.;)
 
Ik vindt xenon-licht een ramp. Het doet fysiek pijn aan mijn ogen als er weer zo'n tegenligger aankomt. Je ziet dan ook helemaal niet meer waar je zelf rijdt. Het zou me niets verbazen als het schadelijk is voor de ogen .
 
Ik vindt xenon-licht een ramp. Het doet fysiek pijn aan mijn ogen als er weer zo'n tegenligger aankomt. Je ziet dan ook helemaal niet meer waar je zelf rijdt. Het zou me niets verbazen als het schadelijk is voor de ogen .

no offence hoor, maar wat een onzin.

Onderzoek uit Duitsland wijst juist uit dat xenon ligt veiliger is dan halogeen. Aantal ongevallen is teruggelopen wat volgens het onderzoek mede komt door de betere xenon verlichting op de auto.

Verblinding komt enkel en alleen door verkeerde afstelling en persoonlijk vind ik een verkeerd afgestelde halogeen net zo hinderlijk als een verkeerd afgestelde xenon. Feit is dat er met affabriek xenon niet meer gepield kan worden met zelf een lampje vervangen. Hoeveel mensen met halogeen zie je niet rijden die dit niet eens voor elkaar krijgen, waardoor de halo richting maan schijnt. Wie herinnert zich nog de slogan: Scheel licht, geen gezicht?

Voor mij, altijd affabriek xenon please.
 
Er is wat te doen rond de verlichting van onze auto’s. Sommige mensen zijn van mening dat het juist gevaarlijker is om overdag met verlichting te rijden en uit onderzoek van het Duitse TÜV-Rheinlands blijkt dat 18 procent minder verkeersdoden haalbaar is wanneer alle auto’s zouden zijn uitgerust met xenonverlichting.
Xenonlampen hebben witter en feller licht dan de traditionele lampen en verlichten de weg een stuk beter en dat bevordert de veiligheid. Tevens worden ze beter opgemerkt door bijvoorbeeld overstekende voetgangers. Xenonlampen zijn fors duurder in aanschaf en kunnen doorgaans alleen in de garage worden vervangen, maar ze gaan langer mee, gebruiken minder stroom en stoten daardoor iedere kilometer tot 1,3 gram minder CO2 uit.
Critici vinden niet dat xenonverlichting verplicht zou moeten zijn en waarschuwen dat de lampen vanuit bepaalde hoeken hinderlijk kunnen verblinden. De lampen moeten vakkundig zijn afgesteld. Dit is dan ook de reden dat de xenon kitjes in 2006 aan banden werden gelegd. (via)

Nog wat gevonden op Autoblog.
 

Dutch

Actief lid
Maar heren xenon rijders, zeg nou eens eerlijk, is het het geld waard om in Nederland xenon lampen aan te schaffen? Onze snelwegen zijn erg goed verlicht waardoor de extra lichtopbrengst van de xenon lampen misschien niet eens opvalt.

Of zit ik er nu helemaal naast?
 
Eens met RedFoxert. Snelwegen in de randstad zijn misschien wel goed verlicht, maar dat is lang niet overal zo. Ook op goed verlichte snelwegen merk je trouwens nog verschil tussen halogeen en xenon en dat zit hem vooral in de lichtkleur. Daarbij is er ook nog zoiets als provinciale weg. Deze zijn 9 van de 10x niet verlicht en vaak stikdonker.
 
Ik heb ook altijd gezegd dat ik de meerprijs voor Xenons belachelijk hoog vond en daarom heb ik ook nooit eerder overwogen Xenon als optie te nemen.

Nu ze echter standaard op de RS zitten, kan ik je zeggen dat ik nooit meer zonder wil. Xenons leveren echt veel meer lichtopbrengst en zorgen voor een stuk extra veiligheid omdat het zicht gewoon veel beter is. Dus zitten ze op mijn volgende auto niet standaard, dan ben ik wel bereid de meerprijs ervoor neer te leggen.
 
Als je eenmaal gewend bent om met Xenon te rijden (mits helemaal goed afgesteld) dan wil je echt niet meer anders. (tenminste dat geld voor mij en vele andere Xenon gebruikers)
Ook op goed verlichte snelwegen, de borden zie je nog eerder.
Dan komt nog het feit dat je niet alleen op goed verlichte snelwegen rijdt.

De meeste klachten over Xenon zijn vaak verkeerd afgestelde HALOGEEN lampen.
 

sitechris

Donateur
buiten alle voordelen voor het zicht, vind ik de auto ook mooier met xenon. Xenon geeft de auto uitstraling en je krijgt er wat extra uberholprestige bij. Handig voor op de Autobahn.

Auto's zonder xenon vind ik net-niet (uitzonderingen zijn bv een Ford Mustang etc). Zeker bij dikke Duitsers vind ik het echt genant als je geen xenon hebt. In 9 van de 10 gevallen is er dan sprake van een instapmodelletje.
 
buiten alle voordelen voor het zicht, vind ik de auto ook mooier met xenon. Xenon geeft de auto uitstraling en je krijgt er wat extra uberholprestige bij. Handig voor op de Autobahn.

Auto's zonder xenon vind ik net-niet (uitzonderingen zijn bv een Ford Mustang etc). Zeker bij dikke Duitsers vind ik het echt genant als je geen xenon hebt. In 9 van de 10 gevallen is er dan sprake van een instapmodelletje.

Wat is er mis met een instapmodelletje?Vermoedelijk rij jij in een door de baas betaalde auto?

Gr,

Aaron
 

redfoxert

Senior Member
Dure bak maar te weinig geld voor fatsoenlijke opties die de wagen ook echt stijlvol maken. Dat zal ie dr wel mee bedoeld hebben :)
 
Tis ook uberhaupt genant dat een auto van zeg dik 50 of 60 mile niet standaard xenon heeft natuurlijk :ahum:
 

sitechris

Donateur
Wat is er mis met een instapmodelletje?Vermoedelijk rij jij in een door de baas betaalde auto?

Gr,

Aaron


BMW 116i/316i/318i, BMW 520i, 520d, Audi A6 2.0 TDI, Audi A4 1.9 TDI, Mercedes C180 etc etc. Mensen die koste wat koste een logo willen hebben. Als je zo'n auto koopt, doe het dan goed en koop een echte met veel vermogen en dito uitrusting.

Ik rijd overigens geen leasebak, ik zie overigens niet de relevantie van je opmerking. Of je nu prive rijdt, of gaat leasen. De keuze tussen een kale instap BMW of een dik uitgeruste Opel, Ford, Skoda etc geldt in beide gevallen.
 
Bovenaan Onderaan