Yeti 4x4 1.8 Tsi motor vervangen

Canon-Eye

Forumguru
Heb altijd begrepen dat we op een Forum normaal kunnen praten over een onderwerp
Nou, dát kan inderdaad best op dit forum, althans naar mijn ervaring.

Maar kan het begrip "normaal praten" kan kennelijk op heel verschillende manieren worden geïnterpreteerd.
Het door elkaar gebruiken van diverse (vrij extreme) lettergrootten plus woeste kleurcombinaties wordt veelal meer ervaren als schreeuwen dan als normaal praten, dus het is m.i. niet zo héél vreemd dat dit op zichzelf commentaar oproept. En daar kun je dan natuurlijk weer reuze gepikeerd over doen - dat recht heb je uiteraard, volgens artikel 7 lid 1 van onze Grondwet - maar het forum als geheel wordt hier niet gezelliger van. Hetgeen op zichzelf beschouwd dan weer jammer is.
 
@Canon-Eye
@Mikehotel

Oke voor mij is nu de discussie gesloten aan ieder mijn excuus voor de kleuren en het formaat van het lettertype.
Ik wens iederen veel rijplezier in de Skoda.

Jan Yeti 1.8
 

ertromp

Forumguru
Wellicht opsomming van bekende terugroepactie(s) voor de 1.8TSI:

nr 1:
Motor: 1.8TSI und 2.0TSI
Motorcode: CDAA, CCZA
Versnellingsbak: DSG en handgeschakeld
Modeljaar: 2008-2010
Terugroep actiecode: 15D7 (15D6 bij Audi)
Door te voeren werkzaamheden: Terugslagventiel op de nokkenasversteller wordt verwisseld


Meer aanvullingen?

De motorcode is terug te vinden op de sticker bij het reservewiel compartiment.
Voorbeeld:
Sticker codes.jpg
In dit geval is CAXA de motorcode
 

RayDelft

Forumguru
Dat is bepaald shit die kapotgelopen motor. Ik kan me niet voorstellen dat Pon je darvoor ook maar 1 cent laat betalen. De garantie is bij dit type problemen niet van toepassingvolgens de wet. Van een motor mag je verwachten dat die langer dan 40.000 km mee gaat. Mogelijk stelt Pon zich op het standpunt dat je met je nieuwe motor bevoordeeld bent en dat je toch een deel zou moeten betalen. Ik ben erg benieuwd naar de afwikkeling. Ik ga ervan uit dat ze je voor 100% compenseren want dit is natuurlijk geen beste reclame voor dit type motor.
 

arjahoekstra

Actief lid
Bij de laatste onderhoudsbeurt navraag gedaan naar de terugroepactie omdat onze Superb ook voorzien is van een 1.8 TSI met motorcode CDAA. Heb daarbij zelfs de code 15D7 opgegeven. Werd verteld dat er volgens hun informatiesysteem niets aan de auto moest gebeuren!
Misschien worden de dealers wel bewust onwetend gehouden.

Is een terugroepactie soms duurder dan de schadegevallen achteraf oplossen?
 

RayDelft

Forumguru
Bij de laatste onderhoudsbeurt navraag gedaan naar de terugroepactie omdat onze Superb ook voorzien is van een 1.8 TSI met motorcode CDAA. Heb daarbij zelfs de code 15D7 opgegeven. Werd verteld dat er volgens hun informatiesysteem niets aan de auto moest gebeuren!
Misschien worden de dealers wel bewust onwetend gehouden.

Is een terugroepactie soms duurder dan de schadegevallen achteraf oplossen?

Dat zou wel eens waar kunnen wezen, hoe onbehoorlijk dat ook zou zijn.
Bovendien een terugroepactie levert ook imagoschade op.
 

MarcoO2

Forumguru
Heeft MarcoO2 ook niet een dergelijk defect bij zijn vorige Octavia 1.8 TSI gehad, waardoor de motor van die auto uiteindelijk moest worden vervangen/gereviseerd?
Klopt helemaal, ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn 1.8TSI. Zie dit topic. Daar is toen tegelijk een terugroepactie voor geweest, de link naar het topic over die terugroepactie is al gegeven in deze discussie.

Mijn probleem was dus inderdaad hetgeen Ronnie hieronder omschrijft.

De distributieriem (getande riem) wordt op spanning gehouden door een spanrol met een mechanische veer,
een distributieketting zit binnen in het blok en wordt op spanning gehouden middels een hydraulische kettingspanner, deze houdt de ketting middels de oliedruk op spanning door krachtig tegen de ketting te drukken. Is de passing van de persplunjer niet helemaal in orde zal er olie ontsnappen en wordt de druk op de ketting slapper en krijgt de ketting speling en kan dus over een tandje verspringen.
 

Luckyskoda

Nieuw lid
Even een reactie terug:
1. Volgende week heb ik meer duidelijkheid over de financiële oplossing die Pon gaat bieden. Ik hou jullie hiervan op de hoogte. De dealer werkt overigens super mee ze balen er net als ik ontzettend van.
2. Ik ben geen techneut, wat ik wel heb begrepen dat er wel ooit een melding van de fabriek is geweest, bij de dealers Maar als dit mankement aan de hand is dan is het meestal al te laat. Wat ik er van de dealer van heb begrepen treedt het op bij het starten van een koude motor en zit het in de hydraulische kettingspanner.
In latere motoren is dit probleem opgelost, althans daar ga ik vanuit.
3. Wat ik me wel afvraag in hoeverre heeft de nieuwe motor verdere verbeteringen ondergaan t.o.v. van de motor uit 2009, weet iemand dat. Ik ga het in ieder geval wel navragen.
Het is allemaal zeer spijtig maar als het goed opgelost wordt dan rijd ik met veel plezier verder in de Yeti.
 
Dat is bepaald shit die kapotgelopen motor. Ik kan me niet voorstellen dat Pon je darvoor ook maar 1 cent laat betalen. De garantie is bij dit type problemen niet van toepassingvolgens de wet. Van een motor mag je verwachten dat die langer dan 40.000 km mee gaat. Mogelijk stelt Pon zich op het standpunt dat je met je nieuwe motor bevoordeeld bent en dat je toch een deel zou moeten betalen. Ik ben erg benieuwd naar de afwikkeling. Ik ga ervan uit dat ze je voor 100% compenseren want dit is natuurlijk geen beste reclame voor dit type motor.
Naar mijn mening is er geen voordeel door de nieuwe motor. Je inruilwaarde wordt er namelijk geen cent beter van. De verkoper kan voor deze reparatie geen kosten in rekening brengen lijkt mij. Een motor moet veel langer mee gaan dan 3 jaar en het zeker meer dan 40.000 km volhouden, mits onderhouden volgens het boekje.
 

Noord26

Forumguru
Bovendien een terugroepactie levert ook imagoschade op.

Mijn Swift is 6maal terug geweest naar de dealer voor terugroepacties. Het imago en betrouwbaarheid van een Suzuki is daarvan alleen maar beter geworden. Alleen wat beurtjes en 0,0 mankementen sinds 2005. :grin:
 
Even een reactie terug:
1. Volgende week heb ik meer duidelijkheid over de financiële oplossing die Pon gaat bieden. Ik hou jullie hiervan op de hoogte. De dealer werkt overigens super mee ze balen er net als ik ontzettend van.
Wat voor oplossing Pon wel of niet biedt is niet interessant. Je hebt een koopovereenkomst met je dealer, en die moet wettelijk voor een oplossing zorgen. Waar de dealer z'n kosten verhaalt is zijn probleem. Te vaak en te makkelijk wordt dit afgeschoven op de consument.
Zie bijvoorbeeld hier: Garantie | ConsuWijzer
 

EdK

Forumguru
Ja Kiekkiek een groot deel van nederland is hier nog steeds niet van doordrongen dat ze een redelijk consumenten recht heeft , en wat ook al vele malen hier in vele topics vermeld staat.
 

MarcoO2

Forumguru
Naar mijn mening is er geen voordeel door de nieuwe motor. Je inruilwaarde wordt er namelijk geen cent beter van. De verkoper kan voor deze reparatie geen kosten in rekening brengen lijkt mij. Een motor moet veel langer mee gaan dan 3 jaar en het zeker meer dan 40.000 km volhouden, mits onderhouden volgens het boekje.
Er is natuurlijk wel degelijk een financieel voordeel - al is het maar in de vorm van later komende onderhouds- en vervangingskosten. Maar dat vormt geen basis voor het in rekening brengen van kosten, simpelweg vanwege het feit dat dit onder garantie hoort te vallen.
 

Sand3r

Senior Member
Hier op de zaak is bij een collega ook een 1.8tsi blok gesneuveld door dit verhaal. Net buiten garantie.
70% kosten werden door PON vergoed.

Bij 3 andere auto's met het 1.8tsi blok bleek al een terugroepactie op uitgevoerd te zijn.
 

arjahoekstra

Actief lid
@Luckyskoda,

Hoe is het eigenlijk afgelopen? Ben je nog te weten gekomen of er wijzigingen in de motor zijn geweest t.o.v. de motor in 2009?
 

tatraman

Nieuw lid
vorig jaar heeft ook mijn motor van een 1.2 yeti het begeven door de distributieketting die was versprongen. Echter de auto had maar 35 000 gelopen en viel helemaal binnen de garantie. De enige kosten waren die van een huurauto voor de periode van twee weken
 

ertromp

Forumguru
Over de uitgerekte en versprongen distributiekettingen staan de Duitse forums ook vol. Vooral de 1.2 TSI wordt vaak genoemd.
Onlangs een heel stuk hierover in de Autobild en het optreden van het VAG concern hierin.

Absurd dat ondanks een garantie je de huurauto zelf moet betalen!
 

EdK

Forumguru
Absurd dat ondanks een garantie je de huurauto zelf moet betalen!

Is toch logisch, dat krijgt de dealer niet vergoed van PON dus tsja we doen niet meer aan klantenservice dus presenteren we wel die rekening want ik als dealer mag er niet op verliezen.

Maar na me garantie periode en bij een nieuwe wagen was dat me dealer niet meer als hij dit bij mij uithaalde
 

tatraman

Nieuw lid
het staat in de voorwaarden van de mobiliteitsgarantie, dat je recht hebt op drie dagen vergoeding van een leen/huur auto. De reparatie duurde door de vakantieperiode twee weken en ik moest 11 dagen betalen + kilometers. Dit was wel een tegenvaller, maar je bent op zo'n moment blij dat je auto weer klaar is, maar later komt toch wel een beetje het kater gevoel
 
Het is al heel wat dat je de "gratis" mobiliteitsgarantie hebt. De leenauto is dan mooi meegenomen.

Het is me niet duidelijk wie er nu op vakantie was, jij of de monteurs of allebeide? Blijft dus de vraag of de auto binnen die periode klaar was maar jij het land uit was met de leenauto.

Als de reparatie wel klaar was maar jij hem niet kon ophalen is het niet onterecht dat jij moet betalen. Al helemaal als je "buitensporig" veel kilometers maakt tijdens een autovakantie. Bij een reparatie die langer duurt dan 3 dagen kun je waarschijnlijk met de dealer overleggen/ delen. Daarbij blijft het dan nog steeds een discussiepunt of je kilometrage gebaseerd moet worden op je normale gebruik of dat je er ook "ongelimiteerd" mee kunt rijden op vakantie.

Als jij hem wel zou hebben opgehaald maar er werd niet gewerkt lijkt het me dat de dealer niets in rekening kan brengen aangezien hij zelf de oorzaak voor de vertraging is. Als jij toevallig ook met vakantie was en je kon het sowieso niet ophalen... Tsja... Dan zou je gewoon moeten betalen...
 
Bovenaan Onderaan