Yeti 4x4 1.8 Tsi motor vervangen

tatraman

Nieuw lid
ik was niet op vakantie, maar net terug van een vakantie in Tsjechie, drie dagen later laat de auto mij staan in Joure. De wagen is naar de dichtstbijzijnde skoda dealer gesleept en daar is de motor vervangen; omdat het in de vakantieperiode gebeurde waren er niet genoeg monteurs beschikbaar en duurde het totaal twee weken, voor de wagen weer klaar was
 

Jose

Nieuw lid
Volgens mij is er inderdaad op de 1.8 en 2.0 TSI iets aan de hand geweest met de kettingspanner. Zie bijvoorbeeld:
Steuerkette beim 1.8 TFSI übersprungen : Audi TT 8J en
Skoda Octavia Forum • Thema anzeigen - Motorschaden 1.8 TSI - Kettenantrieb / Kettenspanner defekt

Volgens mij is de constructie bij latere modeljaren aangepast. Ik meen mij zelfs te herinneren dat er een terugroepactie voor geweest is, maar daar kan ik zo moeilijk iets van terugvinden.

Hier staat wel wat uitgelegd (vanaf #9).

En nog even graven: Hebbes! http://www.skodaforum.nl/board/f51/terugroep-actie-1-8-2-0-tsi-motoren-15256.html Heeft de Yeti van de OP wellicht iets gemist?

Ik zou mij bijna zorgen gaan maken, ik lees niets over het bouwjaar van de auto wanneer er problemen waren met de 1.8 TSI motoren
 
De motor in mijn Yeti 45000km dec 2009 heeft deze week de geest gegeven.:407:
EPC storing naar de garage. Blijkt de distributieketting versprongen te zijn. Met in endoscoop in de motor gekeken, foute boel.
De motor liep nog wel maar het vermogen was duidelijk afgenomen. De dealer is het momenteel aan het oplossen. Er gaat een nieuwe motor in. Het schijnt dat er een onderdeel in deze motor zit dat niet goed is. Is overigens bij Skoda bekend.
Officieel is er maar 2 jr. garantie op de motor. Maar waarschijnlijk zullen de kosten nul euro zijn. Dit is echter op dit moment nog niet zeker, maar ik ben niet van plan om iets te gaan betalen. Ik ben benieuwd hoe dit verder afloopt.
Overigens ben/was ik zeer enthousiast over deze auto.



Ben benieuwd naar de afloop van deze problemen.
Kun je daar iet over zeggen?
Momenteel ook bezig met zo'n soort storing met de 1.8 TSI. Heb het hele forum al afgelezen: nog geen definitieve diagnoses en/of oplossingen gezien.
 
Beste forumvrienden,

Zijn er inmiddels oorzaken/oplossingen bekend van het ratelen, inhouden, branden van motorstoringslampje van de 1.8TSi motoren? Die van mij houdt in bij 2000 toeren, daarna niet meer.

Vorig jaar vóór de zomervakantie '12 dit probleem ook gehad. De dealer heeft toen de nokkenasversteller vervangen. Probleem opgelost. Nu (in de vakantie in Frankrijk, KAK!) dezelfde symptomen. De Franse Skodagarage kon het niet vinden, (hebben er overigens schandalig weinig aandacht aan besteed) De auto moest op transport naar Nederland.
Nu net onder garantie opnieuw nokkenasversteller vervangen. Blijkt toch weer iets anders te zijn.
Tip uit autoweek 19 van 2012: problemen met 1.8 en 2.0 Tsi motoren en alle zaken die in dit forum aan de orde zijn geweest doorgestuurd naar de dealer.

Indien er nieuwe oorzaken/oplossingen/tips zijn: ik hou me graag aanbevolen!

W. Eekhof
 

ertromp

Forumguru
Topicschrijver is niet echt actief hier. Uitgaande van de titel van z'n topic heeft hij of zij een 1.8TSI.

De bekende terugroepactie voor de 1.8TSI is deze geweest:
nr 1:
Motor: 1.8TSI und 2.0TSI
Motorcode: CDAA, CCZA
Versnellingsbak: DSG en handgeschakeld
Modeljaar: 2008-2010
Terugroep actiecode: 15D7 (15D6 bij Audi)
Door te voeren werkzaamheden: Terugslagventiel op de nokkenasversteller wordt verwisseld
 
Bedankt ertromp.

Vervolg storing:
Inmiddels na raadpleging van importeur wordt de distributieketting vervangen en de nokkenasversteller.
We hopen dat het "ratelprobleem" hiermee wordt opgelost. Als ik Autoweek 19 van 2012 nalees komen we hierop uit, de ketting is waarschijnlijk uitgerekt: de kettingspanner stond al op stand 4 (van de 5). Vermoedelijk is de ketting al een tandje opgeschoven op de nokkenas, waardoor het inhouden bij 2000 toeren verklaard kan worden.
Wellicht is de kettingspanner ook niet in orde, ook al een TPI van verschenen bij de VW dealers.
De nokkenasversteller is vorig jaar al vervangen (deels onder garantie). Nu hoop ik dat ik definitief van dit probleem af ben. Verwachte kosten € 1350.- Morgen beginnen.
Voor de Skodavrienden die hiermee ook te maken hebben: lees het artikel van autoweek 19 2012.

wordt vervolgd..:pardon:
 
A

avino

Kapotte motorYeti 1.8 tsi 2010, 75000km.
Tijdens onze vakantie hoorden wij opeens een ratelend dieselachtig geluid uit de motor komen.
Na veel gedoe met skoda mob. serv. france en de ANWB is onze auto naar nederland teruggebracht
Diagnose garage: motor is "overleden". Distributieketting nog geheel intact. Erg zuur allemaal!
Motor wordt dus vervangen
.............geen garantie meer op de motor.........wel een geweldige coulance van onze garage zodat wij praktisch niets hoeven te betalen!
 
Kapotte motorYeti 1.8 tsi 2010, 75000km.
Tijdens onze vakantie hoorden wij opeens een ratelend dieselachtig geluid uit de motor komen.
Na veel gedoe met skoda mob. serv. france en de ANWB is onze auto naar nederland teruggebracht
Diagnose garage: motor is "overleden". Distributieketting nog geheel intact. Erg zuur allemaal!
Motor wordt dus vervangen
.............geen garantie meer op de motor.........wel een geweldige coulance van onze garage zodat wij praktisch niets hoeven te betalen!
 
A

avino

Afgelopen zomer tijdens onze vakantie hoorden wij opeens een dieselachtig geluid uit de motor van onze yeti komen. Oorzaak: waarschijnlijk de "kettingspanner" van de distributieketting.
Om een lang verhaal kort te maken: er zit nu een nieuw motorblok in onze yeti 4x4 1.8 TSI, bouwjaar 2010, 75000 km. Garantie periode was reeds verlopen maar dankzij onze dealer is alles met coulance opgelost!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan