Yeti in triotest Autoweek

Rosinfield

† In Memoriam
In de laatste autoweek wordt de Yeti (1.2) vergeleken met de Dacia Duster en de RAV4 (van 2006 met 50 000 km op de teller, om in dezelfde prijsklasse te blijven). De Yeti geniet duidelijk de voorkeur. Opvallend is dat alleen bij de Yeti de duur van de sprint naar 100 km/u korter (11,1) is dan de fabrieksopgave (11,8). Wel grappig dat ik juist deze twee alternatieven ook heb overwogen. De Duster viel al snel af en de RAV occasion toch ook, omdat die een stuk duurder is in verbruik, verzekering en belasting.
 

Melis

Lid
Het is ook wel leuk dat onze keuze toch een goede keuze blijkt te zijn. Want nu heeft de Yeti toch al in verschillende testen gestaan en heeft hij het er constant goed vanaf gebracht. Dus ben ik toch blij dat ik deze keuze gemaakt hebt.
 

corsaar

Senior Member
Jawel, klinkt leuk , ik zal het nummer nog even moeten opsporen.
Maar een Dacia is toch veel goedkoper ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat klopt, maar daardoor valt de Dacia ook wel door de mand. En de RAV4 is een stuk duurder en daarom ging men uit van een relatief jonge occasion. Het nummer was van de week t/m vandaag en is denk ik dus niet meer te koop, maar wellicht in de bibliotheek te lezen.
 

CaseyBasey

Actief lid
Dacia is goedkoper, vandaar dat in deze test nagegaan wordt of de prijs ook doorslaggevend zou kunnen zijn, of dat je beter kan doorsparen voor de volgende relatief goedkope SUV: de Yeti. Of misschien een nog duurdere maar dan 2de hands (de RAV4).
Vind ik wel een aardig uitgangspunt voor een test.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, vond ik ook, zeker omdat het in de praktijk ook mijn afweging en ik denk van vele anderen was. Er worden ook nog wel alternatieven genoemd, n.l. Daihatsu Terios en Hyundai Tucson. Maar die waren bij mij al snel afgevallen o.g.v. wat ik daarover had gelezen.
 

CaseyBasey

Actief lid
@LenK: je vindt de Yeti blijkbaar duur voor een SUV-achtige auto.
Noem mij eens een paar goedkopere merken/modellen, dan moet ik misschien m'n mening herzien.
 

corsaar

Senior Member
Hij zegt ook relatief goedkoop als je alle opties erbij koopt ben je
nog duur uit. in mijn geval 30 k.
Maar dat is mijn keuze ik wilde een keer lux.
De doorslag gaf toch dat de Yeti minder brandstof gebruikte en niet zo
groot is als menig andere SUV.
 

LenK

Forumguru
Vergelijkbaar: Hyundai IX35, Mitsubishi ASX, nieuwe Kia Sportage, Nissan Qashqai (ook in de goedkoopste uitvoering nog compleet)
 

CaseyBasey

Actief lid
Alle 4 die je noemt hebben een vanaf-prijs die hoger is dan van de Yeti.
Lijkt mij dat ik rustig kan blijven stellen dat de Yeti een relatief goedkope SUV is.
 

LenK

Forumguru
Lijkt mij dat ik rustig kan blijven stellen dat de Yeti een relatief goedkope SUV is.
Kun je stellen, maar de vanafprijs van de Yeti is niet reeel, maar alleen om gunstig af te steken, een lokkertje: heeft bijvoorbeeld geen airco. Wie koopt dat nog.
En verder: wieldoppen, geen ESP, zwengelen achter, geen cc, geen bc, etc
De Ambition is meer vergelijkbaar met de instappers van genoemde modellen en dan zit je op 23830 en dan is het echt niet meer zo relatief goedkoop:
IX35 vanaf 23995, nwe Sportage vanaf 23795, ASX vanaf 21499, Qashqai vanaf 22300
 

Wasmachineman

Forumguru
Alle genoemde modellen zijn japans/koreaans en dat is toch saaier dan de Yeti die toch een opvallender uiterlijk heeft. Vind ik, smaken verschillen weer !!!
Maar de afwerking is beter in de Yeti en erg fijne TSI motoren waaronder de 1.2 i.c.m. DSG zijn toch wel de USP's die in het voordeel zijn van de Tsjech !
 

deusjevo

Forumguru
Mitsubishi ASX is echt geen verkeerde auto voor 't geld.:722:

't Is dat hij maar 1100 kilo mag trekkken, alleen daarom viel hij van m'n "wishlist" af, heb een caravan van max 1200 kilo.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik had idd gesteld "relatief goedkoop" en dat houd ik nog steeds vol. Er zijn er natuurlijk meer, zoals de Qasqai, maar bij vergelijking wint de Yeti dan. Relatief goedkoop zijn deze auto's als je ze vergelijkt met bv RAV4 (nieuw), of de vergelijkbare modellen van VW, Opel, Ford, etc. En ja, er is natuurlijk altijd en bij elk merk een enorm verschil tussen instapper en de duurste versie met alle toeters en bellen. Dan kun je wel op het dubbele uitkomen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, zie het nu ook dat die kwalificatie voor jouw rekening komt! Ging er van uit dat ik dat zelf had geschreven, hetgeen makkelijk had gekund. Dus in die zin idd een geval van onbewust alter ego! Maar goed, de term relatief is natuurlijk waar het hier om gaat. Een nieuwe Yeti is natuurlijk een rib uit het lijf van menigeen (in elk geval van mij), maar voor sommigen nog wel op te hoesten. Terwijl dat voor duurdere alternatieven niet geldt. Als ik niet zo nauw hoefde te kijken qua pecunia, had ik een nieuwe RAV4 met alles er op en aan genomen, maar dat gaat mijn budget te boven. De Yeti is een volwaardig alternatief en in die zin dus relatief goedkoop.
 

CaseyBasey

Actief lid
Absoluut, het gaat om relativiteit.
Als geld geen rol speelde, zou ik naar de Lexus RX 450h zijn gaan kijken. Lijkt me echt een heel fijne auto ...
 
Bovenaan Onderaan