Prive is tunen is sowieso persoonlijke keuze, ik zou dat wel doen ongeacht de afspraken met de dealer. Die kan je van alles vertellen, zelfs als het zwart op wit staat. De auto rijdt gewoon beter en vaak ook zuiniger. De coopert van ons is ook getuned, loopt al 3 jaar als een zonnetje, maar als semi-jurist houd ik in mijn achterhoofd dat als er iets mis gaat.... dat is de calculatie die je moet meenemen en dat doen wij cheapo Hollanders vaak niet.
Joh.. je kan problemen krijgen, maar die problemen krijg je normaal ook wel. De betere chipbakkers weten wat ze doen. Op het forum vind je genoeg referenties.
Als je echt veilig wil.. sja dan kun je blijven zoeken. Garantie is vaak gebakken lucht en marketing met tuning. In feite na tuning kan de dealer de motorschade niet meer doorbelasten naar Pon, de dealer stelt zichzelf dan garant voor de klant. Dat tuners roepen "fabrieksgarantie" dat is een fabel, de fabriek zelf geeft sowieso geen garantie naar NL klanten, Pon heeft de exclusieve rechten binnen NL en daar kan de dealer naar toe voor zijn klacht/garanties. Wil je rechtstreeks naar Pon.. dat kan.. uitzonderlijk, maar als de auto is getuned, dan is zijn de kosten echt voor jou. Dan niet vergeten.. tunen is ALTIJD te achterhalen bij een onderzoek. Ik weet overigens niet hoe het is geregeld met een geimporteerde auto, op zich interessant...
Met een leasebak is het ook overwegen. Gewoon de regels lezen, je bent tenslotte geen eigenaar van de auto, dus sowieso overleggen met de LM. Tune je zonder overleg, aanvaard dan de consequenties als een vent.