Mijn airco is 13 jaar, functioneert uitstekend en heeft al 375 dkm gereden waarvan 9 maanden per jaar. Conform indertijd het advies van de Skoda dealer (stond vermeld in het Skoda blaadje) niets aan gedaan alleen jaarlijks het interieur filter vervangen. Dus die verlies % klopt weinig van en is meer op angst of profit gebaseerd. Blijkbaar heeft Skoda een goede compressor geleverd!
Hier precies hetzelfde.
Fabia Comfort van januari 2003.
Nog nóóit geen enkel servicebeurt laten doen, echt helemaal niks!
Conform het advies van Skoda in die jaren.
Op het moment van het inschakelen van de airco duurt het +/- 3-4 seconden totdat er koude lucht gevoeld wordt.
Bij een buitentemperatuur van 30+ graden koelt de airco na enige minuten af tot een 9 graden, gemeten aan de uitstroomventielen in het midden van het dashboard bij stand 2 van de ventilator
Na een tiental minuten is de uitstroom temperatuur tot 5 graden gezakt, let wel, dus bij een buitentemperatuur van 30+ graden!
Ik rij het hele jaar door met een temperatuurmeter in het uitstroomventiel in het midden van het dashboard.
Ik monitor dus elke keer de temperatuur, dat is helaas mijn "dwangmatige tic".
Die temperatuurmeter is in de loop der jaren met veel andere, goede temperatuurmeters vergeleken en die liepen gelijk, dus kunnen we er gevoeglijk van uitgaan dat de temperatuurmeter die ik gebruik aardig in de pas loopt met de werkelijkheid...
Conform de inlichtingen van diverse garagebedrijven/ aircoservice bedrijven die ik gevraagd heb, kan ik er gevoeglijk van uit gaan dat er nog totaal niets mis is met het aircosysteem van mijn Fabia Comfort.
En er zal heel misschien iets verdwenen zijn van die 550 gram die in een Fabia airco zit, maar in ieder geval nog lang niet merkbaar.
Moraal van het verhaal?
Of die adviezen worden gedaan door personen en/of bedrijven die er belang bij hebben dat er jaarlijks. of minimaal 1 keer per twee jaar geserviced wordt, zo ook hier.
Of die "adviezen" worden door personen nagekakeld in talloze fora die hun aangemeten "wijsheid" weer van anderen hebben, die ook weer nakakelen.