'Zelf' storing proberen te traceren en oplossen aan mijn Yeti.

MeuSkoda

Actief lid
Omdat ik wil proberen, samen met de kennis die aanwezig is op dit forum, om zelf de storing uit mijn auto te krijgen open ik een nieuw topic waar ik foto's kan plaatsen en de info bij elkaar heb voor als in de toekomst een ander met een soortgelijk probleem komt te zitten.

In mijn Skoda Yeti 1.2 TSI uit 2010 zit een vervelende hapering bij het stationair lopen en ook onder het rijden hikt hij bij het wat sneller accelereren. Als ik gewoon rustig rijdt en langzaam de snelheid opbouw gaat het rijden redelijk goed. Omdat de "Controlesysteem voor uitlaatgassen" indicator ging branden ben ik begonnen met het aanschaffen van een OBD2 WiFi apparaatje om de codes te kunnen uitlezen met mijn mobiel. De foutcode die naar boven komt is: P0171 'Systeem te arm (Bank 1)'.
Nu begrijp ik dat dit verschillende oorzaken kan hebben en zou ik graag tips willen hebben waar te beginnen en waar ik de betreffende sensoren kan vinden en of deze schoongemaakt kunnen worden of gewoon vervangen.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.
 

ertromp

Forumguru
Bij deze:

foutcode: 16555 P0171 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00558)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Regeling Brandstofmengsel Bank 1 systeem te arm/mager/zuinig
du Bank 1, Kraftstoffbemessungssystem System zu mager
en Fuel Trim; Bank 1 System Too Lean
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

  • Waarschijnlijk is er rijdend geen enkele probleem te merken
  • Misschien enig gebrek aan vermogen of een hikje tijdens het accelereren
  • Emissielampje brandt
  • Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
  • Het systeem is te arm, dus de cilinder(s) krijgen te veel lucht, of te weinig brandstof
  • Brandstofaanvoer onjuist
    • brandstofvoorraad te laag
    • brandstoffilter vervuild
    • verkeerd brandstoffilter
    • brandstofpomp vuil of defect
    • injector(en) vervuild of kapot
  • Te veel lucht
    • luchtlek voor de gasklep
    • onderdruk systeem is lek
    • te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
    • oliepeilstok en/of oliedop sluiten niet goed af
    • de EGR lekt lucht
    • de LMM (G70) is vuil of defect
    • een lek na de LMM
    • de sensor voor de barometrisch buitenluchtdruk is defect
    • (N112) lekt
  • Lambdaregeling defect
    • lambdasensor voor de katalysator (G39) is defect
    • bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39) defect
  • Uitlaat defect
    • katalysator lekt, defect
    • uitlaat lekt
Mogelijke oplossingen:
  • Eerst de makkelijke dingen:
    • maak de LMM (G70) schoon (remmenreiniger), ga zorgvuldig om met de sensor; misschien is het zelfs beter de LMM meteen maar te vervangen dan is die oorzaak tenminste uitgesloten
    • maak het brandstoffilter schoon; doe niet krenterig: zet er een nieuwe in
    • niet direct aanwijsbaar, maar zet er toch maar een nieuw luchtfilter in
    • check de nokkenastiming (tijdje geleden distrubutiewissel gehad?)
    • check de sensor die de luchtdruk van de buitenlucht meet, die staat meestal in het meetwaardeblok van Module-01, Groep-10
    • bij een diesel: check de verstuivers
  • Te weinig brandstof
    • check / vervang brandstoffilter
    • kontroleer op correcte brandstofdruk
    • kontroleer brandstofpomp
    • check alle injectoren
    • laat de tank van de brandstofvoorraad niet verder leeg dan half vol
  • Check Lambdaregeling
    • check / repareer bedrading en/of aansluitingen van/naar (G39)
    • check (meetwaardeblokken) / vervang lambdasensor voor de katalysator (G39)
  • Check op lek na de LMM
  • EGR klep zit vast
  • Check de uitlaat op lekken
  • Check Secondary Lucht Systeem op lekken
  • Check de vacuüm leidingen op lekken
  • Check de compressie van alle cilinders
  • Check de afsluiting van de oliepeilstof en de oliedop
Extra info:
  • In 2002 is er een schrijven gegaan naar alle Skoda-dealers dat er een probleem is met het regelmodule van de Octavia 2.0/85 Kw motor uit 2000. Deze geeft steeds ten onrechte storingscode 16555/16556 en 17535/17536. Dit schijnt alleen voor te komen als het regelmodule softwareversie 3 heeft. Als het motorregelmodule vervangen wordt door één met softwareversie 5 is het probleem opgelost. Het onderdeelnummer van het regelmodule is 06A906018 FH. Volgens de importeur moet je dan een heel nieuw regelmodule bestellen, maar waarschijnlijk kan de software in het bestaande regelmodule ook wel vervangen worden
  • Lees dit: info over de lambda-sensor (G39)
  • Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)
  • LMM (G70)
  • EGR

Waar zouden we zijn zonder Gerrit Speek!!

Bron:


http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16555.html
 

MeuSkoda

Actief lid
@ertromp Bedankt voor je info, de bovenstaande info had ik inderdaad al als uitgangspunt genomen. Kan ik ergens een soort van bouwtekening van de auto vinden met plaatsaanduiding van alle sensoren die genoemd worden?
 

EdK

Forumguru
Daar zal @Joske wel voor kunnen zorgen vermoed ik zo !!
Die heeft toch zat tijd over voor dit soort dingen......:deuk:
 

Zespri

Forumguru
Willen we dat wel weten waar Joske die vinger heeft:pieker:



Denk toch dat de LMM het is als ik het zo lees.
 

MeuSkoda

Actief lid
Het gasklephuis (zie bijlage) is in ieder geval schoon. Heb deze er vanmiddag even afgehaald. Wat mij wel opviel, maar misschien hoort dit wel, toen ik deze demonteerde en onderin de pijp/buis keek waar hij op zat zag ik olie. Klopt dat?
 

Bijlagen

  • Gasklephuis.jpg
    Gasklephuis.jpg
    270,7 KB · Weergaven: 43

Spierings

Forumguru
Willen we dat wel weten waar Joske die vinger heeft:pieker:



Denk toch dat de LMM het is als ik het zo lees.
LMM kun je gelijk weg strepen, zit er niet op..

Zit een druksensor op, zo kun je wel meer wegstrepen

Egr kun je ook uitsluiten....zit er ook niet op..
Luchtlek voor de turbo, maakt ook niks uit.
Luchtlek voor en na gasklep lijkt mij ook niet aangezien dat je hem dan hoort blazen. En dan ook de storing te rijk krijgt.

Brandstofdruk hoog en laag en mapsensor zullen makkelijk uit te lezen zijn.

Zou zelf beginnen met de nokkenas timing te controleren als de ketting nog niet vervangen is.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Het gasklephuis (zie bijlage) is in ieder geval schoon. Heb deze er vanmiddag even afgehaald. Wat mij wel opviel, maar misschien hoort dit wel, toen ik deze demonteerde en onderin de pijp/buis keek waar hij op zat zag ik olie. Klopt dat?
Klein beetje olie kan van de carter ontluchting komen.
 

MeuSkoda

Actief lid
Brandstofdruk hoog en laag en mapsensor zullen makkelijk uit te lezen zijn.
Kan ik dit zelf uitlezen? Heb een ELM327 WiFi stekker.

Zou zelf beginnen met de nokkenas timing te controleren als de ketting nog niet vervangen is.
Ketting is pas geleden vervangen bij een dealer, dus mag er van uit gaan dat die goed is.
 

Bijlagen

  • ELM327_WiFi.jpg
    ELM327_WiFi.jpg
    116,5 KB · Weergaven: 14

Spierings

Forumguru
Dan zou je er inderdaad vanuit kunnen gaan dat deze goed is als deze recent vervangen is.

Weet niet wat je met jouw wifi stekker allemaal kunt doen..
 

ertromp

Forumguru
Als je onderdelen wilt uitlezen uit bijvoorbeeld brandstof systeem of anderszins zul je toch echt vcds moeten hebben waarbij je via de mogelijkheid meetwaarde blokken het eea kunt bekijken
 

MeuSkoda

Actief lid
Als je onderdelen wilt uitlezen uit bijvoorbeeld brandstof systeem of anderszins zul je toch echt vcds moeten hebben waarbij je via de mogelijkheid meetwaarde blokken het eea kunt bekijken
Ouch...das dus toch $ 349,- + shipment uitgeven om zelf zo'n kabel + software te hebben dan...
 

Zespri

Forumguru
LMM kun je gelijk weg strepen, zit er niet op..

Zit een druksensor op, zo kun je wel meer wegstrepen

Egr kun je ook uitsluiten....zit er ook niet op..
Luchtlek voor de turbo, maakt ook niks uit.
Luchtlek voor en na gasklep lijkt mij ook niet aangezien dat je hem dan hoort blazen. En dan ook de storing te rijk krijgt.

Brandstofdruk hoog en laag en mapsensor zullen makkelijk uit te lezen zijn.

Zou zelf beginnen met de nokkenas timing te controleren als de ketting nog niet vervangen is.




Nu heb ik ff een vraagje want ben ik nu compleet abuis ?


1.2 TSI heeft toch een turbo ?


En het gaat toch over een wagen uit 2010 met een 1.2 TSI motor die op gas en of benzine loopt.
 

Spierings

Forumguru
Nu heb ik ff een vraagje want ben ik nu compleet abuis ?


1.2 TSI heeft toch een turbo ?


En het gaat toch over een wagen uit 2010 met een 1.2 TSI motor die op gas en of benzine loopt.
Klopt inderdaad dat hij een turbo heeft, maar dat betekend niet dat er een luchtmassameter op zit.
 

Zespri

Forumguru
Nou ik vraag dit omdat ik geef direct toe ik reed een 1.8 tsi en ik heb een tijdje met een 1.4 tsi weliswaar een vw rond gereden die had dus een kapotte LMM en had dus vrijwel exact de zelfde verschijnsels.

En dus dacht ik o das dat ding weer vandaar mijn vraag, want ik ging er vanuit dat het principe van de TSI ongewijzigd waren en dat alleen de cilinder inhoud verschillend was.

En gezien het principe steeds werd voor gesteld als onderstaand plaatje
 

Zespri

Forumguru
upload_2015-10-5_21-27-41.png

zie boven

Dit plaatje komt van VW en laat het principe zien van een TSI motor het bijschift stond
1.2 , 1.4 en 1.8 TSI

zo zie je dat een plaatje dus schijnbaar ook niet alles zegt..
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan