'Zelf' storing proberen te traceren en oplossen aan mijn Yeti.

MeuSkoda

Actief lid
En daar zit 'm ook mijn probleem dus nu, ik moet eerst er achter komen welke sensoren mijn auto heeft (die met deze (ver)storing te maken kunnen hebben en dan waar deze zitten...
 

Zespri

Forumguru
Was al even aan het kijken op het skodaforum Europa of ik er iets van zie staan. Misschien staat er wat over bij onze vrienden van VW forum
 

Monteurtje

Forumguru
De link die @ertromp heeft geplaatst met een zelfstudieprogramma van de 1.2 TSI motor is behoorlijk duidelijk welke sensor erop zit en waar die zit. Zitten niet zoveel op.
Goed zoeken of er geen valse lucht ergens is. Voorzichtig met remreiniger op onderdelen sproeier en als er een lek is begint de motor direct anders te lopen. Wel zeker weten dat je bougiekabels niet aangevreten zijn en niet doorslaan als je remreiniger erop spuit. Want dat brandt wel.
Achterop de cilinderkop onder de inlaatbuis naar de turbo zit nog een klepje die afbreekt.
 

MeuSkoda

Actief lid
@Monteurtje Kunnen ook bepaalde waarden die ik middels OBD lees mij wat vertellen?
Ik zie bijvoorbeeld:
Short Term Fuel Trip (Bank 1) 19,5 %
Long Term Fuel Trip (Bank 1) 21,9 %

EDIT:
Deze zie ik in die PDF staan:
Oxygen sensor before catalytic converter G39
Oxygen sensor after catalytic converter G130
Oxygen sensor heater Z19
Lambda probe 1 heater, after catalytic converter Z29
Correct me als ik er 1 mis...ga nu even kijken of ik in de PDF kan zien waar ze zitten.
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Lambdasonde 1 zit voor de kat en 2 na de kat. 1ste kun je van bovenaf zien en de 2de zit aan onderkant.
Maar de schoot mij wat te binnen, je zei dat de ketting pas vervangen is. Om de nokkenas vast te zetten moet aan zijkant van de cilinderkop ook klepje losgehaald worden. Carterontluchtig oid. Die heeft 2 aansluitingen. Misschien dat er 1 los zit. Check het wel even.
 

MeuSkoda

Actief lid
@Monteurtje bedankt voor de info! Ik zal eens kijken als er een droog moment komt vandaag of ik deze punten na kan kijken...ik hou jullie op de hoogte.
 

oco1979

Forumguru
Inlaat volledig schoon,voorbij de gasklep wel te verstaan.
Vervuilde kleppen die niet meer ideaal sluiten kan ook zo een oorzaak hebben.
 

MeuSkoda

Actief lid
Gisteren helaas niet verder gekomen dan het even verwijderen van de bougies. Het viel mij op dat ze allemaal een witte afzetting hebben. Zegt dat iets over het brandstofmengsel? (met in het achterhoofd dat het een LPG wagen is) Deze bougies zijn er een kleine 2 weken geleden nieuw ingezet.
 

Bijlagen

  • Bougies.jpg
    Bougies.jpg
    268,5 KB · Weergaven: 22

Joske

Forumguru
Een witte bougie zou op een te arm mengsel kunnen duiden, of benzine met een te laag octaangehalte maar aangezien je LPG rijdt welke volgens mij schraler is in energiewaarde lijkt mij dit op het eerste zicht "normaal".
 

MeuSkoda

Actief lid
Beide sensoren heb ik gisteren gevonden op het blok. Is hier wat aan te meten?
Mijn gevoel zegt me dat de hoge druk brandstofpomp ook nog de boosdoener zou kunnen zijn.
Hoe kan ik de compressie hiervan meten? Of gaat dit ook met VAG-COM en dan rond rijden?
 

Joske

Forumguru
Volgens mij kan je de brandstofpomp wel uitlezen in de meetwaardeblokken, maar helemaal zeker ben ik niet, @ertromp weet dit vast met zekerheid ;)

EDIT: meetwaardeblok 141 als ik het goed gezien heb
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Zie nu dat deze op lpg sta.
Klep(pen) verbrand ?
injectorstoring kan ook.
Themperatuursensor niet vergeten
 

MeuSkoda

Actief lid
De storing komt zowel op gas als op benzine vrij snel weer terug...rijgedrag is ook identiek op gas en benzine.
 

Spierings

Forumguru
Zou het dan zoizo dan niet in het brandstof gedeelte zoeken, aangezien dat het gas een andere toevoer heeft
 
Bovenaan Onderaan