Zelf trekhaak monteren

Deje

Lid
De problemen met de melding van de defecte verlichting hebben waarschijnlijk te maken met de massa-aansluiting.
In een 13-polige aansluiting heeft links en rechts een afzonderlijke massa aansluiting, bij een 7-polige aansluiting is er maar 1 aansluiting.
Kennelijk wordt de dubbele aansluiting gebruikt voor controle v.d. verlichting....(lampjes)
M.b.t. de PDC: er zijn kontaktdozen met een ingebouwde schakelaar welke opent als er een stekker in gestoken wordt. Met een dergelijke kontaktdoos is de PDC eenvoudig uit te schakelen!

/forum/images/graemlins/super.gif
 

Wullum

Actief lid
Probleempjes met verloopstekkers van 13-naar-7 polig zijn te wijten aan bedenkelijke "Halfords kwaliteit" van 6 Euri. Gebruik zelf een (stuk duurdere) verloopstekker van 13-polig Jaeger naar 13-polig Multicon WeST. Daar past gewoon een 7 polige stekker van een aanhanger of fietsdrager in. Gekocht bij een professionele auto onderdelen handel. Geen enkel probleem met PDC (gaat netjes uit) of foutmeldingen ofzo. Ik kan nu elke willekeurige caravan, aanhanger of fietsdrager aankoppelen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
 

LenK

Forumguru
Mijn stekker komt niet van Halfords en hij was niet goedkoop helaas, dus om weer een nieuwe te kopen.
Verloop van 13 naar 13 is inderdaad een idee.
Ik snap trouwens niet dat dat Jaeger bestaat en dan ook nog zoveel voorkomt.
In die andere 13 polige heb je voor 7 pins niet eens een verloopstekker nodig, dus wat is het nadeel van die aansluiting dat je alleen Jaeger ziet en niet West?

Moet ik er overdenken om die Jaeger maar van mijn auto te vervangen of is dat een klusje van "beter niet doen"
 

Wullum

Actief lid
Jaeger eraf slopen en WeST erop heb ik bij mijn vorige auto (Golf IV) 4 jaar geleden ook gedaan, ben je een paar uur mee bezig. WeST contactdoos is bijna net zo duur als een 13-naar-13 veloopstekker met als resultaat dat er bijna geen caravan meer aan te sluiten is (Jaeger is ver in de meerderheid). Doe jezelf een lol en schaf een goede veloopstekker aan en bespaar jezelf ook nog een halve zaterdag frutten.....
 

Deje

Lid
Het probleem heeft dus niets te maken met goedkope of dure adapters...
En een Jaeger installatie kontroleert alleen de richtingaanwijzers van de aanhanger (wettelijk verplicht, in ieder geval in Duitsland) Verder doet de Jeager installatie niets in / met het canbussysteem en kan dus ook geen storing aan het systeem van de auto door geven. Het originele systeem van Skoda werkt wel via het canbussysteem. Moet daarom ook door de dealer ingebracht worden in het systeem van de auto...... En meldt dus een storing als er maar een massaverbinding terugmelding geeft.
/forum/images/graemlins/regels.gif
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Wullum</font><hr />

Probleempjes met verloopstekkers van 13-naar-7 polig zijn te wijten aan bedenkelijke "Halfords kwaliteit" van 6 Euri. Gebruik zelf een (stuk duurdere) verloopstekker van 13-polig Jaeger naar 13-polig Multicon WeST. Daar past gewoon een 7 polige stekker van een aanhanger of fietsdrager in. Gekocht bij een professionele auto onderdelen handel. Geen enkel probleem met PDC (gaat netjes uit) of foutmeldingen ofzo. Ik kan nu elke willekeurige caravan, aanhanger of fietsdrager aankoppelen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

[/ QUOTE ]
Ik heb mijn Jaeger naar 7-polige adapter kunnen ruilen voor een Jaeger naar 13-polig WeSt. Ik moest bijna € 20 bijbetalen. Het verschil: hij is wat gemakkelijker in het gebruik omdat ie iets langer is en je meer houvast hebt bij het aansluiten. Maar voor wat betreft mijn problemen (foutlampje en PDC) ben ik GEEN RUK opgeschoten. Was dus een mooie BOUT tip! Of is het voor € 34.50 nog steeds "Halfords kwaliteit"?
 

svdv2000

Nieuw lid
vrijdag ga ik een trekhaak monteren, hoe de kabelboom moet monteren staat goed op internet, maar ik kan nergens vinden hoe ik de haak onder de auto moet aanbrengen. heeft iemand een pdf-je met een stappenplan, met plaatjes, met een stappenplan?
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij staan er bij diverse trekhaakfabrikanten goede handleidingen. Onder andere bij Westfalia en bij Thule heb ik die installatiehandleidingen gewoon op de site gevonden (voor een Superb, dat wel, maar die haak is zo goed als dezelfde, en als de handleiding van een Superb er staat, dan zal die voor de veel meer voorkomende Octavia er ook wel staan).
 

petervdl2cv

Nieuw lid
Off topic maar ik wil wel reageren op Frits:

Ik heb ook een 7-polige stekker via een adapter op de 13-polige aansluiting.
Na aankoppelen brandt het waarschuwingslampje van kapotte verlichting, maar alles werkt op de fietsdrager.
Maar ik vind dat niet zo erg, wel dat de PDC niet uit te zetten is !

"Normaal" moeten linker- en rechterachterlicht van aanhanger/fietsdrager elk apart aangesloten zijn op de stekker. Dikwijls echter worden beide lichten L+R op één gezamelijk pen aangesloten. De andere pen blijft dan leeg (of wordt voor iets anders gebruikt) en de elektronica van je wagen denkt met een defect te maken te hebben want de kring is onderbroken. Probeer eens met aangesloten fietsdrager en uitgeschakeld contact je parkeerlichten links en rechts (met richtingaanwijzerhendel): grote kans dat naar één zijde beide lichten vd fietsdrager branden en naar de andere zijde geen enkele.
mvg Peter
 
kijk even in het download centrum op het skodaforum. Daar heb ik een uitgebreid pdf staan hoe ik mijn trekhaak heb gemonteerd!!
 
Die van halfords werkt anders prima. Ik heb op ebay uit hongkong voor 3,50 incl verzendkosten een verloop gekocht. Werkt super!
 
Bovenaan Onderaan