Eind goed al goed.
Tom van HBT Techniek heeft het voor me opgelost. Na een paar weken in de kou gereden te hebben (de kachel kon niet aan en de airco moest ook telkens aan, anders besloegen de ramen) was het een heerlijke gewaarwording om weer een kacheltje te kunnen stoken. En de stank is zo goed als weg!
Hier nog wat plaatjes van de boosdoener: hij was zo lek als een zeef. Was geen misverstand over!
Wat heel fijn was, was dat Tom ervoor open stond om te kijken naar een voordelige oplossing voor dit probleem. Gezien de leeftijd en km stand van de auto en dat het geen draaiend onderdeel is van bijv. de motor, vond ik een OEM onderdeel niet per-se nodig. Een OEM radiateur zou nl. over de 200 euro gaan kosten.
Terwijl die van AVA (fabrikant van allerlei soorten radiateuren), BEHR/HELLA of VALEO onder de 50 euro bleven. Tom was ook verbaasd over het prijsverschil; hij komt nl. ook vaak genoeg voorbeelden tegen dat een OEM onderdeel net zo duur of zelfs iets goedkoper is dan aftermarket.
Uiteindelijk gekozen voor een radiateur van AVA. Tom vertelde dat hij hem met een dremel de plastic pasvorm iets bij moest veilen om de pasvorm goed te krijgen. Dit gebeurt vaak, dat een aftermarket onderdeel soms net 1 mm afwijking heeft qua pasvorm. In dit geval was dat verder niet een groot probleem.