Inderdaad slijten bij achterwielaandrijvers de achterbanden sneller dan bij voorwielaandrijvers, maar het schijnt (geen eigen ervaring) dat dit aardig wordt gecompenseerd doordat
- Op de voorwielen meestal nog steeds de grootste last rust.
- De voorwielen de grootste remkrachten overbrengen
- en de voorwielen de grootste stuurkrachten verwerken.
Mocht dit door een zeer rustige rijstijl (en een 50/50 gewichtsverdeling) niet werken, dan blijft alleen het regelmatig voor/achter wisselen over om te voorkomen dat je achter met minder profiel rondrijdt dan voor.
Over dat moeten: Hier sta ik nog steeds achter. Er zijn diverse gevallen bekend van auto's die op de snelweg plotseling uitbreken, waarbij dan het geringe profiel op de achterbanden de oorzaak was. Dit heeft al diverse doden en gewonden opgeleverd. Helaas kon ik op Youtube net geen directe filmpjes daarvan vinden, maar ik heb ze er eerder al wel gezien.
Dan kun je zeggen dat het een advies is, maar het is toch wel een erg dringend advies. Bovendien maakte ik mij boos (moet ik niet doen, ik weet het) over het feit dat het topic waaraan ik refereerde was gesloten met twee zo overduidelijk foutieve posts aan het einde.
Gelukkig zijn de meeste nieuwe auto's inmiddels met ESP uitgerust, wat de montage van nieuwe banden op de verkeerde as aardig kan compenseren.
Alleen hebben de miljoenen eigenaren van oudere auto's daar nog niets aan. Bovendien is een systeem wat inherent veilig is altijd vele malen beter dan een systeem waarbij een beroerde bandenmontage met een elektronisch systeem moet worden gecompenseerd.
Zelf doe ik het overigens anders, ik wissel mijn winterbanden steeds van voor naar achter, en de zomerbanden volgens een compleet patroon (LV -> LA -> RV -> RA), zoals
hier door Goodyear wordt uitgelegd.