[1] Het is een blijft een discussiepuntje voor sommigen. [2] Want uiteindelijk moet je met de voorwielen de grip hebben om de auto uit een slip te trekken. [3] Met gladde voorbanden gaat hem dat niet worden.
Drie zinnen, drie opmerkingen.
[1] Discussiepunt: zeker, en hoe...
Ik heb me tot het standpunt "beste profiel achter" bekeerd ergens in de jaren '80 van de vorige eeuw, toen me het hoe en waarom werd uitgelegd door een (anti)slipinstructeur van VVCR in Rijssen, waar ik beroepshalve op bezoek was.
Sindsdien jarenlang bij zowat elke bandenwissel (als ik weer 2 nieuwe sloffen achterop liet leggen) discussies moeten voeren met bandenmonteurs, wagenparkbeheerders etc. die te vuur en te zwaard volhielden dat ik niet goed bij m'n hoofd was. Nou sluit ik dat op zichzelf niet uit natuurlijk - alleen op dit punt heb ik steeds voet bij stuk gehouden met de simpele slotzin: "Jongens,
IK rij erin en jullie niet, dus je doet het gewoon zoals ik het wil".
De laatste jaren wordt het overigens minder, moet ik zeggen.
[2] Uit een slip
trekken?
Nou nee - zorgen dat je niet in een (serieuze) slip raakt is in het normale verkeer toch het beste. De gas-los-reactie is de natuurlijke weg en helpt tevens om de snelheid eruit te krijgen. Remmen met ABS doen de rest.
[3]
Gladde banden?
Daar gaat het hier helemaal niet over. Gladde banden zijn altijd gevaarlijk (behalve bij droge omstandigheden op het circuit dan) en dus geheel terecht verboden. Het gaat om de vraag of je je pakweg 5mm profiel voorop legt en de nieuwe 8mm achterop, of andersom.
Ik leg ze voor totdat ze de 2mm zo ongeveer gehad hebben, dan zijn ze dus "glad" en gaan ze eraf.
Het betoog van de VVCR-man heb ik overigens, behalve op hun slipbaan, ook in de praktijk geïllustreerd gezien op de afslag vanaf A15 uit de richting Hoogvliet naar het Vaanplein, zo'n prettige lange doordraaier.
Op een zaterdagochtend met veel losse sneeuwprut op de weg werd ik na het begin van die lus, waar de bocht nog naar rechts loopt, ingehaald door een voorwielaangedreven Opel Astra stationcar; dat ging nog wel goed, we reden niet hard - rond de 60 of zo. Even verderop wordt het een lange bocht naar links en dáár ging het mis, want het achtereind van de Opel brak uit en hij ging anderhalf keer rond voordat hij met de neus in de geleiderail stond.
Ik kon daar m'n toenmalige Audi 80 (1985) keurig netjes langs sturen (weliswaar iets over de voorwielen wegschuivend, maar verder geen probleem) en ben even gestopt. De Opelbestuurder snapte er he-le-maal niets van, want hij had de dag ervoor twee nieuwe banden op de vooras laten monteren (n.b.: winterbanden waren toen nog niet in de mode - je had gewoon
banden en daarmee uit) en kon er niet bij hoe hij nou toch had kunnen slippen. Ik keek eens naar z'n achterwielen en zag mijn vermoeden bevestigd: daar zat nog maar zo ongeveer de helft van het profiel op...
Maar goed, ik wilde het (ook in dat plotseling gesloten draadje) wel
uitleggen maar daarmee natuurlijk niemand iets
opleggen.
Eenieder is tenslotte volledig bevoegd tot het maken van z'n eigen fouten...:smirk: