zwart scherm Columbus

MarcoO2

Forumguru
Sinds vandaag doet mijn Columbus raar: alles werkt, maar het scherm blijft zwart. Aan- en uitzetten helpt niet. Lastig, bij een touchscreen systeem... Na een paar keer herstarten van de auto doet'ie het ineens weer, en een volgende keer weer niet.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen, of heeft iemand hier ervaring mee?

Falcon

Donateur
Lijkt mij een probleem met de touchscreen van je Columbus. Klinkt alsof deze soms geen contact krijgt.

Garantie kwestie toch?

Sinds vandaag doet mijn Columbus raar: alles werkt, maar het scherm blijft zwart. Aan- en uitzetten helpt niet. Lastig, bij een touchscreen systeem... Na een paar keer herstarten van de auto doet'ie het ineens weer, en een volgende keer weer niet.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen, of heeft iemand hier ervaring mee?

Heb je al een soft-reset geprobeerd?

(hardware toetsen "<" en ">" en de eject knop gelijktijdig indrukken.)

De NAVI start daarna op met het "Welkom on board" logo.
Dit zou moeten helpen.

Heb je al een soft-reset geprobeerd?

(hardware toetsen "<" en ">" en de eject knop gelijktijdig indrukken.)

De NAVI start daarna op met het "Welkom on board" logo.
Dit zou moeten helpen.

eh,..foutje!
Ik bedoel: hardware toetsen "<" en ">" en de "Herhaal" knop (rechts naast de eject knop) gelijktijdig indrukken.

MarcoO2

Forumguru
Lijkt mij een probleem met de touchscreen van je Columbus. Klinkt alsof deze soms geen contact krijgt. Garantie kwestie toch?

Ja, absoluut. Als het probleem zich nog een keer voordoet mag de dealer het opknappen. Hij moet toch bijna voor z'n eerste beurt, heb er alweer bijna 30.000 km opzitten!

Heb je al een soft-reset geprobeerd? (hardware toetsen "<" en ">" en de eject knop gelijktijdig indrukken.) De NAVI start daarna op met het "Welkom on board" logo. Dit zou moeten helpen.

Dit zal ik de volgende keer proberen, mocht het opnieuw voorkomen en nog niet gerepareerd zijn. Thanx voor de tip!

MarcoO2

Forumguru
Helaas.. 't is twee weken goed gegaan, maar gisteren was het weer raak. Ik had de auto geparkeer, kwam een uurtje later terug en startte de motor. Ook de Columbus startte gewoon op, ik kreeg gewoon beeld, maar na een paar seconden ging hij weer "op zwart". Alles doet het dan gewoon nog, behalve de touchscreen. Erg vervelend.

Nou ja... maandag krijgt hij toch z'n eerste beurt (30.000 km), dus dan laat ik er gelijk ff naar kijken.

nomad

Senior Member
Ik zeg: updaten die firmware.... kan er mooi 904 op. Afhankelijk van wat er nu inzit.

MarcoO2

Forumguru
Ik zeg: updaten die firmware.... kan er mooi 904 op. Afhankelijk van wat er nu inzit.

Klinkt goed. Hoe zie ik ook al weer welke versie erop zit? Staat ergens in dit topic, maar zie het maar eens snel terug te vinden... :winkie:

Zou het ook niet gewoon een technisch (hardware)probleem kunnen zijn? Omdat alles het gewoon doet, behalve de touchscreen?

Steve

Senior Member
Setup 15 seconden ingedrukt houden op het moment dat je columbus opstart met het welkomst scherm.

Als er al 904 op staat gaat het niet lukken dan is dat menu uitgeschakeld heb ik mij laten vertellen door nomad :tongue:
Maar ook dat is te verhelpen met vagcom.

MarcoO2

Forumguru
Ga ik zo ff proberen, dank je! Sinds de aanschaf (sept '08) is'tie niet meer bij de dealer geweest. Ik weet niet vanaf wanneer versie 904 geleverd wordt? Anyway, wordt zo vervolgd!

Neptukker

Forumguru
Ga ik zo ff proberen, dank je! Sinds de aanschaf (sept '09) is'tie niet meer bij de dealer geweest. Ik weet niet vanaf wanneer versie 904 geleverd wordt? Anyway, wordt zo vervolgd!
Als de auto nog gemaakt moet worden (sept '09) :tongue: dan komt er vast de nieuwste versie op! :1761:

nomad

Senior Member
Ga ik zo ff proberen, dank je! Sinds de aanschaf (sept '08) is'tie niet meer bij de dealer geweest. Ik weet niet vanaf wanneer versie 904 geleverd wordt? Anyway, wordt zo vervolgd!
Dan heb je waarschijnlijk de 1Z0 versie en kun je updaten naar 904. Enige probleem is dat de dealer de 904 update niet heeft waarschijnlijk.

MarcoO2

Forumguru
Ik heb net even gekeken. Er gaat echt een wereld open als je in die setup terecht komt... grappig om te zien hoeveel info er beschikbaar is! Durf er alleen niet teveel mee te spelen omdat ik soms geen idee heb wat de gevolgen kunnen zijn.

Hoe dan ook, ik heb dus inderdaad versie 1ZO op zitten. Waarom zou een dealer versie 904 niet hebben? Is die nog niet officieel vrijgegeven, of alleen nog maar voor Volkswagen ofzo?

nomad

Senior Member
Ik heb net even gekeken. Er gaat echt een wereld open als je in die setup terecht komt... grappig om te zien hoeveel info er beschikbaar is! Durf er alleen niet teveel mee te spelen omdat ik soms geen idee heb wat de gevolgen kunnen zijn.

Hoe dan ook, ik heb dus inderdaad versie 1ZO op zitten. Waarom zou een dealer versie 904 niet hebben? Is die nog niet officieel vrijgegeven, of alleen nog maar voor Volkswagen ofzo?
Klopt, die is er nog niet. Er is alleen een VW versie.

Neptukker

Forumguru
Klopt, die is er nog niet. Er is alleen een VW versie.
Ik heb sinds 10 maart een nieuwe O2 met Columbus. Ik weet niet hoe de versie heet, maar hierbij kun je wel de fading op het schermpje regelen (plaatje interieur van boven). Ook de PDC staat afgebeeld als plaatje van de auto. Is dat niet automatisch versie 904 en dus bij Skoda leverbaar?

MarcoO2

Forumguru
Gisteren bij de dealer geweest voor de 30.000 km-beurt. Toen ook naar deze storing laten kijken. Heb eerst gevraagd of ze versie 904 al beschikbaar hadden. "O, bedoel je de VW-versie? Die hebben we nog niet. Maar we zullen naar de storing kijken".

Vervolgens zijn ze drie kwartier met de auto bezig geweest. Uiteindelijk kwamen ze bij me terug: "we hebben niets geks kunnen vinden in de hardware, maar we kunnen wel de software flashen met een nieuwere versie". Hé? Een nieuwere versie? Die was er toch nog niet? "Nee, dat begrijpt u verkeerd, dit is niet de 904-versie, maar een nieuwere versie van wat nu op uw systeem draait". Juist, het zal wel, ik ben de weg kwijt...

Hoe dan ook, het "flashen" zou nog één à anderhalf uur duren, en die tijd had ik niet meer, dus ik moet nog even een nieuwe afspraak maken.

Is er hier iemand die weet hoe dit zit? Ik heb de 1Z0-versie (met nog een heleboel getallen erachter). Kan het zijn dat er wel een update van de 1Z0-versie is, maar dat dat nog niet de 904-versie is?

nomad

Senior Member
Is er hier iemand die weet hoe dit zit? Ik heb de 1Z0-versie (met nog een heleboel getallen erachter). Kan het zijn dat er wel een update van de 1Z0-versie is, maar dat dat nog niet de 904-versie is?

De 3T0 versie wordt op dit moment geleverd in de facelift O2 en de S2. Hij kan ook in de laatste niet facelift O2's voorkomen van modeljaar 2009, dus net voor de wisseling. De andere O2's hebben de 1Z0 versie (ook wel A versie genoemd) aan boord.

De software op de 3T0 is 1104. Dat is zoals deze af fabriek geleverd wordt. Er is geen nieuwere.
Op de 1Z0 staat afhankelijk van de leeftijd 1004 of 1024. De enige mogelijkheid om de 1Z0 te upgraden is met de 904, welke gelijk is aan de 1104 versie van de 3T0. Probleem is echter dat deze officieel nog niet verkrijgbaar is en dat je met een kleine aanpassing de VW versie kan gebruiken. Pas je de VW versie niet aan, dan doet je stuurbediening het niet meer.

MarcoO2

Forumguru
Inmiddels is het vijf weken geleden dat ik bij de dealer ben geweest. Het probleem van het uitvallende scherm wordt momenteel alleen maar erger. Bijna iedere morgen, als ik de auto start, gaat het scherm gewoon aan. Het systeem maakt verbinding met de telefoon, alles gaat gewoon goed. Maar na een kleine minuut is'tie ineens zwart... en is dan ook niet meer tot leven te wekken.

Alles werkt gewoon, zelfs de touchscreen-functie. Probleem is alleen dat ik het de knopjes niet allemaal zo goed weet te zitten dat ik blind kan typen... en de filemeldingen voorlezen doet'ie ook niet!

Het rare is dan dat als ik de auto later weer start (soms wel 80 keer op een dag), het gewoon werkt. De storing treedt dus vrijwel alleen op na een nacht stilstaan. Ik moet dus toch maar terug naar de dealer om de software te laten flashen.

Ik, als leek, vraag me echter af of dit wel een softwarematig probleem is. Zou het zelf eerder in de hardware zoeken... wat is jullie idee hierover?

Octavia_II

Actief lid
Inmiddels is het vijf weken geleden dat ik bij de dealer ben geweest. Het probleem van het uitvallende scherm wordt momenteel alleen maar erger. Bijna iedere morgen, als ik de auto start, gaat het scherm gewoon aan. Het systeem maakt verbinding met de telefoon, alles gaat gewoon goed. Maar na een kleine minuut is'tie ineens zwart... en is dan ook niet meer tot leven te wekken.

Alles werkt gewoon, zelfs de touchscreen-functie. Probleem is alleen dat ik het de knopjes niet allemaal zo goed weet te zitten dat ik blind kan typen... en de filemeldingen voorlezen doet'ie ook niet!

Het rare is dan dat als ik de auto later weer start (soms wel 80 keer op een dag), het gewoon werkt. De storing treedt dus vrijwel alleen op na een nacht stilstaan. Ik moet dus toch maar terug naar de dealer om de software te laten flashen.

Ik, als leek, vraag me echter af of dit wel een softwarematig probleem is. Zou het zelf eerder in de hardware zoeken... wat is jullie idee hierover?

Hoi MarcoO2,

ik kan me voorstellen dat het systeem, ondanks dat het contact uit staat, nog "doorloopt"/"naloopt".
Indien dit "nalopen" nou bv. 1 uur duurt, dan is het dus wel te verklaren....
(En als je 80 keer per dag je auto start, dan staat ie nooit langer als 1 uur stil :D)

Ps. Het lijkt wel op een software matig probleem.
Elke ochtend doet ie het weer en na 1 minuut valt ie uit......
Dus fysiek (bedrading technisch, etc...) lijkt alles in orde.

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan