zwart scherm Columbus

nomad

Senior Member
Ik lees net dat de firmware die enkelen van ons al in de Columbus hebben zitten vanaf week 45 uitgeleverd wordt op nieuwe auto's. Zo tegen het einde van het jaar zal deze dan wel los te bestellen zijn voor de dealers.

MarcoO2

Forumguru
Helaas. PON had toch geen nieuwere versie beschikbaar dan die er nu inzit... :crazy: de dealer heeft vanmorgen alles uitgelezen op het moment dat het scherm in storing stond, en niets kunnen vinden. Er gaat nu alsnog een melding naar PON om (uiteraard onder garantie) een nieuwe te bestellen. :xyxthumbs:

De dealer gaf al aan geen levertijden te kunnen garanderen... waarom verbaast me dat nou niet? :bye:

Goed. Inmiddels zijn we drie weken verder, an na herhaald aandringen heb ik nu eindelijk van de dealer gehoord dat PON groen licht geeft voor vervanging... 't zal tijd worden!

Alleen... het systeem staat, heel verrassend, in backorder... maar 06-11 moet'ie binnen zijn, dan heb ik een afspraak voor de 60.000-kmbeurt en wordt gelijk de nieuwe Columbus erin gezet.

Zal mij benieuwen of ik dan een "nieuwe nieuwe" of een "oude nieuwe" krijg, oftewel eentje zoals erin zat of de nieuwste versie. Ik hoop uiteraard het laatste... en omdat het systeem in backorder staat, ga ik er ook vanuit van wel! :cheer:

nomad

Senior Member
Of je krijgt een gerefurbishte. Oftewel ziet eruit als nieuw, maar is het niet :bye:

nomad

Senior Member
Dat mag ik niet hopen... kan ik dat controleren en zo ja, hoe?
Dat kun je niet helaas. Dealers kunnen bij PON namelijk "witte dozen" kopen en daar zitten geen nieuwe maar gerefurbishte apparaten in. Ze zijn gewoon en als nieuw en hebben ook de volledige garantie, maar er is ooit iets mee gebeurd waardoor ze in de fabriek opgeknapt zijn en niet meer als nieuw verkocht mogen worden.

Dat kun je niet helaas. Dealers kunnen bij PON namelijk "witte dozen" kopen en daar zitten geen nieuwe maar gerefurbishte apparaten in. Ze zijn gewoon en als nieuw en hebben ook de volledige garantie, maar er is ooit iets mee gebeurd waardoor ze in de fabriek opgeknapt zijn en niet meer als nieuw verkocht mogen worden.

En zo komt op die manier de Columbus van MarcoO2 terecht in een andere Skoda, misschien wel in één van die van ons... :mad:

Constant

Erelid
Bij een consumentenkoop (binnen de EU) moeten refurbishte artikelen van een grote sticker "refurbished" zijn voorzien.

Constant

Erelid
Nee, op het apparaat zelf. Het is vrij strenge regelgeving, kan me niet voorstellen dat het volkswagenconcern zich daaraan onttrekt. Wat er in de garage gebeurt, kan ik niet zeggen.

Ronnie

Forumguru
Nee, op het apparaat zelf. Het is vrij strenge regelgeving, kan me niet voorstellen dat het volkswagenconcern zich daaraan onttrekt. Wat er in de garage gebeurt, kan ik niet zeggen.
Wanneer ik hier net over de grens (D) b.v. een ruildynamo haal dan zit er ook een sticker op met de tekst A.T. = Austausch.

MarcoO2

Forumguru
Hm... in ieder geval goed om te weten! Ik zal de dealer er in ieder geval uitdrukkelijk naar vragen, zodat "hij geen onwetendheid zou kunnen voorwenden", zoals wij dat dan zeggen!

Is het ook niet ergens te zien aan serienummers, typenummers, softwareversie of wat dan ook?

Sowieso is het natuurlijk de vraag of ik een "nieuwe nieuwe" of een "oude nieuwe" krijg... er zit best wat verschil tussen mijn huidige columbus en de nieuwe!

Als ik een nieuwe krijg, zou dan ook de PDC zichtbaar zijn in de columbus, of moet je daar echt een FL-O2 voor hebben?

Ronnie

Forumguru
Ik ben wel eens Russische/Roemeense sites tegengekomen met databases over serienrs., daarmee kun je het bjr. herleiden. Googlen op "car radio calculator"

Constant

Erelid
Vanwege die irrante sticker zijn de apparaten aanzienlijk goedkoper, dus van ontwetendheid kan geen sprake zijn.

MarcoO2

Forumguru
Ik ben wel eens Russische/Roemeense sites tegengekomen met databases over serienrs., daarmee kun je het bjr. herleiden. Googlen op "car radio calculator"

't is een beetje off-topic, maar nu ik daar even op gezocht heb, begrijp ik ook ineens waarom de beveiliging van radio's tegen diefstal met een code zo weinig nut heeft... genoeg programmaatjes die in notime een nieuwe code voor je produceren! :crazy:

Bovenaan Onderaan