zwart scherm Columbus

Inmiddels is het vijf weken geleden dat ik bij de dealer ben geweest. Het probleem van het uitvallende scherm wordt momenteel alleen maar erger. Bijna iedere morgen, als ik de auto start, gaat het scherm gewoon aan. Het systeem maakt verbinding met de telefoon, alles gaat gewoon goed. Maar na een kleine minuut is'tie ineens zwart... en is dan ook niet meer tot leven te wekken.

Alles werkt gewoon, zelfs de touchscreen-functie. Probleem is alleen dat ik het de knopjes niet allemaal zo goed weet te zitten dat ik blind kan typen... en de filemeldingen voorlezen doet'ie ook niet!

Het rare is dan dat als ik de auto later weer start (soms wel 80 keer op een dag), het gewoon werkt. De storing treedt dus vrijwel alleen op na een nacht stilstaan. Ik moet dus toch maar terug naar de dealer om de software te laten flashen.

Ik, als leek, vraag me echter af of dit wel een softwarematig probleem is. Zou het zelf eerder in de hardware zoeken... wat is jullie idee hierover?

Ik stel voor dat MarcO2 zijn auto op een diefstalgevoelige plek zet, hoopt op een auto-inbraak en daarnaast hoopt op een coulante ING die er een nieuwe Columbus in laat zetten ;)

Rolle

Senior Member
ROFL :D

Ff serieus we wensen het toch niemand toe dat zijn columbus gestolen wordt (zelfs als hij niet naar behoren werkt).
Of misschien net wel, als er maar genoeg niet goed werkende columbussen gestolen wordt zullen "de gasten met de lange vingers" het misschien in het snuitje krijgen dat de columbus toch niet dat is..... Of ben ik nu te ver aan het doordenken?

MarcoO2

Forumguru
Hoi MarcoO2,

ik kan me voorstellen dat het systeem, ondanks dat het contact uit staat, nog "doorloopt"/"naloopt". Indien dit "nalopen" nou bv. 1 uur duurt, dan is het dus wel te verklaren.... (En als je 80 keer per dag je auto start, dan staat ie nooit langer als 1 uur stil :D)

Ps. Het lijkt wel op een software matig probleem. Elke ochtend doet ie het weer en na 1 minuut valt ie uit...... Dus fysiek (bedrading technisch, etc...) lijkt alles in orde. Groet, Charlie

Nou, donderdag heeft'ie nieuwe software gekregen,,, maar gelijk vrijdag was het alweer raak. Heeft niets geholpen dus! Maar weer terug naar de dealer... al heeft die ook geen idee meer wat het kan zijn. Hier nog iemand een idee? Anders maar een nieuwe!

Octavia_II

Actief lid
Nou, donderdag heeft'ie nieuwe software gekregen,,, maar gelijk vrijdag was het alweer raak. Heeft niets geholpen dus! Maar weer terug naar de dealer... al heeft die ook geen idee meer wat het kan zijn. Hier nog iemand een idee? Anders maar een nieuwe!

Ik neem aan dat op het moment dat het scherm zwart is en de dealert de radio "uitleest" met hun apparatuur (VAS-Kast) er geen foutcode te lezen is?

Omdat de Columbus toch blijft werken en alleen het scherm zwart wordt lijkt het wel een probleem van het scherm.......

Ik ken de constructie/aansluitingen van het schermpje niet, maar probeer eens op de hoeken te drukken (net naast het schermpje) als het scherm zwart is, misschien toch een los contactje daar?

Ennuh, is het altijd na 1 minuut als je aan het rijden bent?
(Misschien afhankelijk van 1 bepaalde "hobbel" in het wegdek?) :crazy:

Verder heb ik ook echt geen idee meer...........:smiley29:

Groet,

Charlie

Groet,

Charlie

MarcoO2

Forumguru
Hey Charlie, thanks voor de tip! Dat zal ik eens proberen! Het probleem doet zich overal voor, dus niet bij die ene bobbel! ;) Ook in Duitsland had'ie er last van.

Heb vandaag overigens de dealer gesproken, die wist het ook niet meer. Systeem geeft geen foutmeldingen, software is volledig vervangen... gevalletje garantie, dacht hij. Ik dacht het ook... :grin:

Morgen krijg ik te horen of de garantieafdeling er ook zo over denkt. Ik hoop het...

MarcoO2

Forumguru
Gisteren een telefoontje van de dealer gehad, ik moet nog even een paar dagen geduld hebben. Vanuit PON werd er gemeld dat er een nog nieuwere softwareversie zou zijn, die één dezer dagen aan de dealers wordt uitgeleverd en waarbij dit probleem (wat zich dus kennelijk vaker voordoet) verholpen zou moeten worden. De dealer twijfelde echter aan de juistheid van dit bericht en gaat navragen om welke software het dan gaat. Vrijdag hoor ik meer!

Neptukker

Forumguru
Gisteren een telefoontje van de dealer gehad, ik moet nog even een paar dagen geduld hebben. Vanuit PON werd er gemeld dat er een nog nieuwere softwareversie zou zijn, die één dezer dagen aan de dealers wordt uitgeleverd en waarbij dit probleem (wat zich dus kennelijk vaker voordoet) verholpen zou moeten worden. De dealer twijfelde echter aan de juistheid van dit bericht en gaat navragen om welke software het dan gaat. Vrijdag hoor ik meer!
Software update wordt reeds besproken op het grote Columbus Topic deel 2.
Een post van mij in dat kader is: http://www.skodaforum.nl/board/showpost.php?p=128969&postcount=37

MarcoO2

Forumguru
Dit zou gaan om software die specifiek voor dit probleem is ontwikkeld, dus niet om de in jouw topic besproken software.

nomad

Senior Member
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar versienummers.
Kun je eens kijken wat je nu voor versie hebt ?

MarcoO2

Forumguru
Net gebeld door de dealer, er is een CD met nieuwe software onderweg van PON. Versienummers wisten ze niet... volgende week donderdag ga ik langs, zal mij benieuwen!

MarcoO2

Forumguru
Ben even naar beneden gerend om mijn huidige versie te bekijken, maar als ik de setup-knop ingedrukt houd, kom ik alleen maar in het servicemenu van de radio terecht (met de keuze voor FM, AM en DAB. Als ik 'm daarna ingedrukt blijf houden, gebeurt er niets. Doe ik iets verkeerd?

nomad

Senior Member
Ben even naar beneden gerend om mijn huidige versie te bekijken, maar als ik de setup-knop ingedrukt houd, kom ik alleen maar in het servicemenu van de radio terecht (met de keuze voor FM, AM en DAB. Als ik 'm daarna ingedrukt blijf houden, gebeurt er niets. Doe ik iets verkeerd?

Probeer eens:

Reset. dus < en > + luidspreker met i erbij tegelijk indrukken en dan gelijk de setup blijven indrukken tot je in het setupmenu komt.

MarcoO2

Forumguru
Heb de setup-knop ingedrukt gehouden tijdens het starten, toen lukte het wel. Heb een aantal gegevens overgeschreven:

Delivery part number 1Z0035680A
HW-version H05
SW-version 1024
SV SW-version C_EU_5_540_t730
HW Vehicle 0xC001
HW DVD drivers AcC53173871
SW DVD VW1_CO_C.4.1
textfile version 10-07-2007

Zegt dit je iets?

nomad

Senior Member
Heb de setup-knop ingedrukt gehouden tijdens het starten, toen lukte het wel. Heb een aantal gegevens overgeschreven:

Delivery part number 1Z0035680A
HW-version H05
SW-version 1024
SV SW-version C_EU_5_540_t730
HW Vehicle 0xC001
HW DVD drivers AcC53173871
SW DVD VW1_CO_C.4.1
textfile version 10-07-2007

Zegt dit je iets?

Yep. Software 1024. Dan zal je straks 904 wel krijgen, die is nu dan wel officieel aangeland bij de dealers. Denk dat het weinig verschil maakt, maar je weet het nooit zeker. je hebt dan straks in elk geval de 1 na nieuwste update.

nomad

Senior Member
En weet je toevallig ook wat de verschillen tussen 1024 en 904 zijn?
Ander startscherm, BT-audio, Grafische balance, volumebalk onderin en je 1Z0 035680A wordt een 3T0035680B als het goed is. Je gaat van versie A naar versie B.

MarcoO2

Forumguru
Helaas. PON had toch geen nieuwere versie beschikbaar dan die er nu inzit... :crazy: de dealer heeft vanmorgen alles uitgelezen op het moment dat het scherm in storing stond, en niets kunnen vinden. Er gaat nu alsnog een melding naar PON om (uiteraard onder garantie) een nieuwe te bestellen. :xyxthumbs:

De dealer gaf al aan geen levertijden te kunnen garanderen... waarom verbaast me dat nou niet? :bye:

Bovenaan Onderaan