Kluger Kuga

Captain Hook

Forumguru
Zo... na ruim een jaar rijden met de Kluger Kuga, werd het eens tijd voor een schoon interieurluchtfilter.

Nu kun je daar uiteraard de uiterst zorgvuldig opgeleide specialist van de lokale Ford garage voor inhuren. Die dan voor een vorstelijke vergoeding uiteraard dit klusje wil klaren. Deze eigenwijze Kluger Kuga rijder kan dat zelf wel. :D

Maar ook bij de Ford Kuga is het zeer eenvoudig zelf te doen. Net zoals bij menige VAG auto.
Handschoenkastje openen, palletje voor de vergrendeling losklikken en voila je ziet de twee schroefjes waarmee het filter vastzit.
Die losdraaien, het afdekklepje losklikken (let op dat je de nokjes niet afbreekt), voorzichtig het oude filter eruit halen (komt meestal wel rotzooi mee), nieuwe filter erin schuiven. Alle bevestigingen weer in omgekeerde volgorde vastschroeven/vastklikken en klaar!
Toch zeker 10 minuten werk. :)

Ik had een Bosch A8586 - Innenraumfilter FILTER+pro antibakteriell, precies passend voor de Ford Kuga via amazon.de besteld. Prijs ca. 22 euro.

Zo zag het filter eruit wat er af-fabriek (sinds begin vorig jaar) in zat:

KugaFilter2.jpg
(met daaronder de doos van het nieuwe filter)

KugaFilter1.jpg

(aan de andere kant zie je duidelijk de verkleuring, een vers filter is wit aan deze kant)
 

Captain Hook

Forumguru
Ik lees veel s/w ellende en ongrijpbare problemen bij VAG auto's. En klantenservice van merken die het woord 'service' eigenlijk zouden moeten vervangen door afwimpeldienst. :jaja:
Maar bij Ford kunnen ze er ook wat van! :sick:

Eind vorig jaar (2024) begonnen er berichten door te sijpelen dat er mogelijk iets mis kon zijn met individuele cellen in het HV-accu pakket van de Kuga.
Zowel bij de Amerikaanse Escape, alsmede bij de, in Spanje geproduceerde, Kuga PHEV. Bepaalde jaargangen van het pre-facelift model MK 3.
(die ik dus ook heb).

In januari heb ik daar de Ford klantenservice (gatver wat een vies woord) over gebeld:
en die ontkenden het gewoon. Terwijl bij het RDW er op mijn kenteken wel degelijk een terugroepactie was geregistreerd.

Afijn, fast forward. En nu, half maart, verstuurt Ford Nederland ineens brieven met dat je de HV-accu niet meer zou moeten laden en alleen nog in 'Auto-EV' modus moet rijden.
M.a.w. ook geen voorverwarmen/ontdooien van de auto meer. Want dat doet 'ie alleen als de steker er in zit.

Als je je hier aan houdt, wordt het rijden in de Kuga PHEV ineens een stuk kostbaarder. Want dat Atkinson blok lust wel een slokje benzine.
Best wel bijzonder trouwens. Het probleem is al maanden bekend, maar sinds het versturen van de brief, moet je niet meer opladen. Net alsof het van ene op het andere moment gevaarlijk(er) is geworden. :fool:

Ik moet het nog zien gebeuren, dat er überhaupt een s/w update beschikbaar komt voor einde Q2/2025.

En dan nog, garages hebben tegenwoordig al nauwelijks tijd voor reguliere onderhoudsbeurten (en daar verdienen ze nog wat aan).
Laat staan voor dit soort s/w updates waarbij je je auto toch gauw weer een dag kwijt bent.
Want bij een vorige s/w update kon/mocht ik er ook niet op wachten.
Bovendien, enkele duizenden Kuga's 'ff snel' updaten? Tuurlijk... (en nee, dat doet Ford niet OTA)

Overigens rijdt onze Kluger Kuga nog steeds prima.
Op wat onhebbelijkheidjes van die irritante hulpsystemen na dan. Maar dat schijnt bij vrijwel alle merken tegenwoordig normaal te zijn... :shutup:
 

Bijlagen

  • 24S79brief.pdf
    190,2 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Wel een bijzonder verhaal, ja. VW heeft ook zo’n geschiedenis natuurlijk (software, kettingen, olieverbruik).
 

hemi24

Forumguru
Mogelijke cellen die intern kortsluiting kunnen veroorzaken en dat denken ze dan op te gaan lossen met een software update…?!?

Hahahaha, die update komt op 1 april zeker! :deuk: :deuk: :deuk:
 

EdK

Forumguru
Maar bij Ford kunnen ze er ook wat van!

Ach ja, me pa zei het vroeger al "het gras bij een ander lijkt altijd groener" tot je er bij staat en blijkt het ook verdord te wezen....
En een uitspraak van een surinaamse medewerker was " als een hollander niet meer k#nkert dan is hij ziek !!

Maar @hemi24 de techniek gaat zover heden ten dagen dat men de cellen uit elkaar kan schuiven met een software update !!
Althans dat is de uitleg straks bij de baliemedewerker van Ford............ :deuk:
 

Captain Hook

Forumguru
Het ligt ietsje genuanceerder @hemi24 :

Owners will be notified by mail and instructed to take their vehicle to a
Ford or Lincoln dealer to have their vehicle’s Battery Energy Control
Module (BECM) software updated. The updated software will have an
enhanced capability to detect cell anomalies indicative of separator
damage. In the event of anomaly detection, dealers will replace the
vehicle’s high voltage battery pack. There will be no charge for this
service. Ford currently anticipates updated software availability in the
2nd Quarter of 2025.
Ford provided the general reimbursement plan for the cost of remedies
paid for by vehicle
owners prior to notification of a safety recall in May 2023. Owners who
have paid to have these repairs completed at their own expense may be
eligible for reimbursement, in accordance with the recall reimbursement
plan on file with NHTSA.
How Remedy Component Differs
from Recalled Component :
Updated BECM software will have an enhanced capability to detect cell
anomalies indicative of separator damage, providing advance warning to
owners of a high-voltage battery issue before thermal venting occurs.
If updated BECM software indicates high voltage battery pack replacement
is required, the replacement high voltage battery pack (LX6Z-10B759-EB
for Ford Escape vehicles, and PZ1Z-10B759-AA for Lincoln Corsair
vehicles) will include cells produced after supplier process changes were
implemented by the supplier to reduce susceptibility to separator damage


M.a.w. de s/w zorgt voor een nauwkeurigere identificatie van mogelijk foute cellen.
En als dat zo is, dan zou het zelfs zou kunnen zijn dat het HV-battery pack wordt vervangen.

Maar als het zover komt... dan zie ik Ford, in zowel Europa als USA, niet zomaar ff rap tig battery packs vervangen. Dat is ten eerste nogal een flinke klus (tijd bij een garage), laat staan de beschikbaarheid van de battery packs.

D'r was trouwens al iemand die had geklaagd bij Ford Nederland vanwege het toenemende brandstof verbruik als 'ie niet meer zou mogen opladen. En die werd 120€ geboden als vergoeding voor de benzine...
Alsof dat genoeg zou zijn voor die maandenlange fossiel-sap-only ritjes.

Aan de andere kant:
Estimated percentage with defect : 1 %
Het risico op allerlei andere malheur met de auto en in het hedendaagse verkeer is imho een stuk hoger.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Blijf je gewoon laden @Captain Hook ? Hoeveel km's heb je tot nu toe gereden?

Grootste misser van Ford is dat je een brief krijgt met een afbeelding van een blauwe Kuga terwijl je een zwarte hebt. Moet toch niet mogen zoiets :D
 

Captain Hook

Forumguru
Blijf je gewoon laden @Captain Hook ?
Ja hoor. Gewoon opladen (zoveel mogelijk met PV-elektronen)
Want dat doet de auto zelf ook tijdens het rijden.
Nee nog gekker, bij het naar beneden rijden in de bergen laadt 'ie sneller op, dan via de steker!

Hoeveel km's heb je tot nu toe gereden?
Inmiddels al 25kkm.
En ik heb al gelezen van mensen die al drie jaar lang probleemloos rijden (tegen de 100kkm)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ja weet niet wanneer dat is geweest, maar had volgens mij ook al wat gezien van plaatjes op de VW site zakelijk ...
 

Captain Hook

Forumguru
Het probleem met de mogelijk defecte accucellen begint zich inmiddels uit te breiden:


Samsung SDI recalls high-voltage batteries installed in 180K vehicles


The batteries were installed in plug-in hybrid vehicles from FCA US, Ford Motor Co. and Audi.
 

Captain Hook

Forumguru
Even iets heel anders dan accu perikelen.

Gisteravond, pats, boem, en er fladderde iets wits over de motorkap. :cry:

Net toen ik in het donker terugreed over de dijk langs het Markermeer (Almere --> Lelystad).
Heeft zo'n k*tmeeuw het in z'n hoofd gehaald om onaangekondigd ineens vanuit de berm op te stijgen en schuin voor de neus van m'n Kuga te duiken. :wavecry:

KugaSchade2.jpg


KugaSchade1.jpg

Het bewijsmateriaal zit nog in de grille. Maar de meeuw heeft wel een stukje grille meegenomen!
Balen.


Iemand enig idee of die grille makkelijk te vervangen is en wat zoiets zou moeten kosten?
Ben nog aan het overwegen om het of via de (all-risk) verzekering te laten lopen of het zelf te betalen. Want bij dat laatste ga ik dan niet achteruit op de bonus/malus ladder.

De grille zelf (dat stuk kunststof) is op zich niet zo duur zag ik bij diverse autoonderdelen shops. Maar of het makkelijk te vervangen is. En/of b.v. de frontcamera en radarmodule achter de grille nog opnieuw ingeregeld moeten worden? Geen idee...
 

Arjan1985

Forumguru
Aai n bird strike! Balen!

Je kunt eventueel voelen of het vast geschroefd zit maar weet niet of je veel ruimte tussen je bumper en de radiator hebt onder de motor kap.
 

SteGo

Donateur
Iemand enig idee of die grille makkelijk te vervangen is en wat zoiets zou moeten kosten?
........
Ik denk dat het wel het handigste is om de bumper even te demonteren voor het vervangen van het rooster. Als je de bumper daarna op een bokje hebt liggen zal het niet zo moeilijk zijn om het rooster los te maken en een nieuwe erin te klikken. En als je dat niet zelf zou willen doen zou in principe ook elke fatsoenlijke garage dat wel moeten kunnen.

Als de radar niet aan de bumper zelf vastzit maar achter de grille zit en op dit moment geen storing geeft zou ik me daar niet direct zorgen over maken.

Let wel op dat je het juiste rooster besteld. Ford wil nog wel eens meerdere uitvoeringen hebben voor hetzelfde type auto. ;) Ik zat even even door dit topic te neuzen of ik ergens je kenteken of chassisnummer zag staan zodat ik op het werk even in de Ford EPC kan kijken welk onderdeelnummer er af-fabriek op zou moeten zitten ... maar jouw Kuga is nog altijd geheel anoniem hier. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
Nou ja, 'even' de bumper demonteren zie ik niet zo zitten. Daarvoor heb ik te weinig ruimte c.q. materialen. En de Kuga is nogal een groot lomp apparaat.
Ik hoopte dat die grille van buitenaf verwisselbaar zou zijn. IJdele hoop?
 
Bovenaan Onderaan