Kluger Kuga

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 't Is geen snellader die Kuga...
M.a.w. "even kunt bijladen" is geen optie.

Nog afgezien van allerlei pasjes die je daarvoor zou moeten aanschaffen. Want die heb ik niet.
 

hemi24

Forumguru
Als jij even ergens gaat eten, of iets gaat bezichtigen, kun je prima aan de laadpaal lijkt mij?
Alle kleine beetjes helpen…!
 

Kanerr

Forumguru
Tja lastig te bepalen maar ik zou persoonlijk wel een laadpas nemen en overal proberen te laden (zelfs onderweg bij een tankstop/ ff rustmoment stop :) )
Ik denk dat 1:17 in de bergen erg optimistisch is trouwens
 

EdK

Forumguru
liefst 50 cent/kWh
Tsja eigenlijk een normale prijs hoor !
Als je in NL op een camping of een jachthaven stroom wil verbruiken dan is 50 eurocent min of meer de standaard en word er zelfs wel 1 euro per Kwh aan passanten verrekend...
Die mensen willen hun investering er ook uit halen en de kosten voor eventuele storingen en onderhoud.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik denk dat 1:17 in de bergen erg optimistisch is trouwens
Onze Roomster reed soms zelfs nog zuiniger... bergop zoop 'ie benzine, naar beneden toe noppes.
En dat middelde zichzelf aardig uit.

Ik verwacht, op basis van allerlei leesvoer, dat menigeen verbaasd is over het 'redelijke' verbruik van dat 2,5l Atkinson blok in de Kuga, een soortgelijk verbruik berg op/berg af.
Daarnaast regenereert 'ie ook nog.

We gaan het zien... dit wordt onze eerste rit (met de Kluger Kuga) richting de echte bergen. ;)
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Tsja eigenlijk een normale prijs hoor !
De menigen verschillen blijkbaar over wat 'normaal' is. :koffie:
Als ik zie dat een kWh (hoofdletter 'W' meneer Edk! ;)) in Süd-Tirol ca. 30 cent (inclusief belastingen) kost. Vind ik 50 cent wel veel ja. Zeker als het als extra service, en niet als commercieel verdienmodel gebracht wordt.
 

Captain Hook

Forumguru
Als jij even ergens gaat eten, of iets gaat bezichtigen, kun je prima aan de laadpaal lijkt mij?
Onze invulling van vakantie in de Alpen zit iets anders in elkaar dan van de 'standaard' toerist. :D
Daar waar we heen rijden, met de auto dus iedere dag, is vaak een parkeerplekkie aan het einde van een onverharde weg, met een hekje er omheen tegen opdringerige koeien.
Laat staan dat daar een laadpaal staat.

En vanaf die plek begint dan de dag-expeditie richting een berghut o.i.d. Om vervolgens tegen de avond weer retour naar het appartement te gaan.
"ergens gaan eten" doen we zelden. En ook dan, dat is meestal op een zodanige plek dat je maar moet uitzoeken of je daar ergens je auto überhaupt kwijt kunt. Laat staan, wederom, dat er een laadpaal in de buurt is.
:)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik verwacht, op basis van allerlei leesvoer, dat menigeen verbaasd is over het 'redelijke' verbruik van dat 2,5l Atkinson blok in de Kuga, een soortgelijk verbruik berg op/berg af.
Ben heel benieuwd waar je op uitkomt. Kan best eens aardig meevallen, ondanks het forse gewicht waarmee je onderweg bent.
 

Captain Hook

Forumguru
Als techneut zijnde ;) willen we het natuurlijk wel weten; wat verbruikt zo'n Kluger Kuga PHEV nou tijdens het laden? En als de laadkabel er nog inzit en je b.v. de Ford App gebruikt om de status van de auto te checken?

KugaPower2.jpg

Dit is van afgelopen nacht.

2 x een piek van tegen de 150W op het moment dat ik de Ford App gebruik om de laadstatus te checken. M.a.w. de auto wordt 'wakker' en vreet best wel veel energie voor een kortstondige dataverbinding.

Het sluipverbruik, zolang de kabel er inzit, is ca. 1,3W.
Om 02:00h start het laden en om 05:21h is de HV-accu weer vol.

Iemand enig idee hoe dat zit met andere auto's/merken PHEV?
 

hemi24

Forumguru
Heb nooit gekeken of er ook stroom gevraagd wordt als ik de App raadpleeg bij de ID.3.

Dat laden is bij de ID.3 een soortgelijk massief blok in de grafiek van de Homewizard, alleen dan met 3 fasen op totaal 10,8 KW.
 

Captain Hook

Forumguru
Toch een pluim voor onze Kluger Kuga.

Gisterochtend vertrokken vanuit NL met een volle tank fossiel sap en volgeladen accu.

12h totale rijtijd, de nodige files, opstoppingen, omleidingen (de ellende rond Arlbergpass aardverschuivingen), een super drukke Fernpass (lekker filerijden) en de nodige Baustellen in Duitsland. (n)

Wel bijzonder was onze eerste uitgebreide ervaring met de ACC van de Kuga. Die werkte echt voortreffelijk!
Ik heb letterlijk de hele Fernpass (vanuit D --> A) op de ACC gereden. :)Ik hoefde zelf alleen nog maar te sturen en af en toe de maximum snelheid van een specifiek traject in te stellen.
De beste keuze qua afstandhouder was 2 blokjes. Dat zorgde voor soepel rijden en niet al te schielijk iedere keer remmen/optrekken.
Verbazingwekkend hoe goed dit functioneerde. Wat dat betreft lof voor de s/w + h/w makers.
Van stilstand tot keurig weer optrekken en volgen van m'n voorganger, bergop, bergaf, enzovoorts, enzovoorts.
Alleen als je wat langere tijd stilstond, krijg je in het display de melding dat je zelf weer ff op 'RES' moet drukken. En voila, de Kluger Kuga begint weer netjes te volgen vanuit stilstand.

Even rij- en verbruiksstatistiek:
12:06h totale rijtijd.
15,8km/l verbruik.
1023 km totaal
310 km elektrisch afgelegd.
(dit even speciaal ook voor @MarcoO2 )

Vooral het brandstof verbruik vind ik keurig! Want zo'n zware auto en regelmatig met snelheden van ruim 180km/h over de Autobahn. Dan valt me dat reuze mee. :thumbsup:
Buitentemperaturen van ruim 30 graden (hardwerkende airco) en wat regen-/plensbuien.
Ook de regeneratie werkt dus blijkbaar prima.
 

Fmoon

Forumguru
Daar zie je toch in je brandstofverbruik dat je wel een PHEV rijd. Maargoed dit soort uitstapjes maak je dan ook niet elke dag. Fijne vakantie.
 

Captain Hook

Forumguru
Daar zie je toch in je brandstofverbruik dat je wel een PHEV rijd.
Zekers.
Maar daar is het toch ook voor bedoeld? M.a.w. het werkt wel degelijk, dit principe.
Zelfs met de veel minder massieve Skoda Roomster, haalde ik bij zulk soort snelheden op de Autobahn echt niet zulke verbruikscijfers. Laat staan bij het rijden in de bergen.

Kun je nagaan, als ik netjes zo rond de 130km/h had gereden. Dan was het hele traject nog een stuk zuiniger geweest.
Maar daar had ik nu geen geduld voor. ;)
Want een half uur later op een bepaald file gevoelig traject, kan zomaar een uur extra reistijd opleveren.
 

hemi24

Forumguru
Niet dat je er nu nog wat aan hebt, maar de A3 in Duitsland kun je maar beter mijden…
(in elk geval het deel van Duisburg tot Nürnberg; daarna gaat het wel weer).
 

Captain Hook

Forumguru
Normaliter rijden wij zowat de hele A7 af (vanaf Kassel, komende vanaf de A43/A44). Maar die is dit jaar zo vergeven van de Baustellen, da's gewoon niet leuk meer.
Dus dit jaar de A3 tot aan Köln, en dan via A4, A45 tot aan Frankfurt, klein stukje A3 tot aan Würzburg, en dan pas de A7 op naar het zuiden.
En dat ging ook prima. Goed te doen tot bij Ulm.

Dan verder de A96 richting Lindau/Bregenz en normaliter de Arlbergtunnel (helaas dicht wegens werkzaamheden) of de Arlbergpass (helaas ook dicht) en via Landeck en de Reschenpass naar Süd-Tirol.

Dus dat werd dit jaar de hele A7 af, tot aan de Oostenrijkse grens en dan Fernpass (helaas).
Om vervolgens weer richting Landeck naar het zuiden te rijden.

Jaren geleden reed ik dat hele traject wel eens in één keer binnen de 11 uur. Dat gaat tegenwoordig gewoonweg niet meer.
Terwijl de auto's alleen maar comfortabeler, sneller en stiller zijn geworden. Maar effectief is de reistijd alleen maar toegenomen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan