Kluger Kuga

Captain Hook

Forumguru
Het idee van zo'n PPF bescherming klinkt aantrekkelijk.

Maar ik was ff online aan het rondneuzen. En alleen de voorzijde PPF is rond de 2k, de hele auto zowat 5k. Exclusief BTW wel te verstaan.
Dat is me toch echt te gortig. Bovendien ben je de auto bijna een week kwijt voor een volledige PPF coating.
M.a.w. dan komen de kosten van vervangend vervoer er ook nog eens bij...

Bovendien zie ik alle promotie van dit soort producten op/rond auto's die fors duurder zijn dan een 'simpele' Kuga.
 

Smeeuwis

Donateur
pfff dat is wel errug veel pecunia... Dan mss toch een glasscoat overwegen. Als je dat überhaupt wil bereiken trouwens. Als de steenslag je minder kan schelen dan makkelijk schoonmaken dan volstaat een goede waxlaag denk ik.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik kan moeilijk geloven dat een glasscoat significant bijdraagt aan het beperken van steenslag schade. De lak zelf is veel harder dan een glasscoat, en die breekt bij steenslag (en bij stevigere steenslag, degene die je t meeste ziet, ook de kleurlak onder de transparante toplak). Een zeer dun laagje coating daaroverheen lijkt mij niet van doorslaggevend belang.

Volgens mij helpt een echt goede glasscoat of keramische coating wel degelijk, omdat die juist wel harder is dan de blanke toplaag. Mits correct aangebracht en voldoende uitgehard. Maar ik baseer me hier op anderen, ik heb het niet uit eigen ervaring. PPF is inderdaad beter, en ook zelfhelend, dat zal een coating nooit kunnen.
 

Captain Hook

Forumguru
Toen we vorig jaar onze Kluger Kuga bestelden en de diverse extra pakketten erbij namen, was ik in de veronderstelling dat 'ie volledig voorzien was van LED verlichting.
Bijna... :nono:

De achterknipperlichten en de achteruitrij verlichting zijn nog steeds van die ordinaire gloeilampjes. Daar moesten we wat aan doen. :D
Wat ik nog weet uit mijn tijd met LED inbouwen in diverse (oudere) VAG modellen, dat het altijd maar afwachten is of al die beweringen van 'CANBUS proof' wel kloppen. En als het dan niet werkt, moet je alsnog een paar vermogens belastingsweerstanden parallel toevoegen om de oorspronkelijke stroomsterkte te simuleren. Zodanig dat de boordcomputer niet begint te zagen over defecte lampjes.
Op sommigen modellen kon je de LED/gloeilamp check uitschakelen en/of herconfigureren. Maar dat heb ik nog niet kunnen vinden dat dat met FORSCAN ook zou kunnen.

Dus via AE zitten zoeken naar T20/WY21W LED units die het goed zouden moeten doen.
Op goed geluk een paar setjes besteld.
En inmiddels de knipperlichten voorzien van LED units.

Het zijn dus deze geworden:


Nieuw & oud naast elkaar:


Heb van tevoren gecheckt wat de stroomopname is van die LED vervangers. En dat bleek net iets onder de 2A te liggen, bij 13V. Dus vrijwel gelijk aan de oorspronkelijk 25Watt van de gloeilamp uitvoering.
En idd, de auto klaagt niet en knippert nu vrolijk met LEDs.
Nu afwachten hoe lang ze het blijven doen...

Montage was zeer simpel. Afdekplaatje loswippen wat over de schroef zit waarmee de achterlichtunits vastzitten. Die ene schroef eruit. De hele unit kun je dan voorzichtig uit de drie klempinnen trekken. De lampfitting een slag draaien, eruit halen, gloeilamp eruit, lampfitting weer terug. Achterlichtunit weer terugplaatsen en klaar.
Al met al een kwartiertje werk als je voorzichtig doet, er ondertussen een doek tussen legt, zodat de lichtunit niet op de lak kan krassen. Nog ff pielen hoe je die unit precies uit z'n vergrendeling trekt, zonder de boel te forceren, etc. (filmpje staat op YT)

Ik heb in totaal 30 euro betaald voor 2 x T20 amber/yellow (= vervanging van de knipperlichten) en 2 x T20 white (= vervanging voor de achteruitrijlichten)

De achteruitrijlichten moet ik nog doen. Want daarvoor moet de kunststofafdekking aan de binnenzijde van de achterklep helemaal los. Zo ver ben ik nog niet.
 

Captain Hook

Forumguru
Wel grappig... ik had mijn bericht over de LED ombouw van de T20 achterknippers ook op het duitse Kuga forum geplaatst:


en dan lees je al snel hoe huiverig de Duitsers zijn om zoiets te doen! Bijzonder... :koffie:
 

SteGo

Donateur
In Duitsland zijn de politie en de TÜV-keurmeesters 'iets' strikter als het gaat om dat accessoires en modificaties wel voorzien zijn van de juiste 'Zulassung'. ;)

Ik kocht eens een setje velgen net over de grens in Duitsland, kreeg ik ook een heel papierwerk van de producent van de velgen bij met pagina's vol autotypes waarvoor het gebruik vrijgegeven was. Schijn je in Duitsland ook altijd in de auto te moeten hebben werd mij vertelt zodat de Polizei direct kan toetsen of die velgen wel onder jouw auto mogen bij een controle. Wij kunnen misschien jaloers zijn omdat je in Duitsland op sommige plekken nog hard mag rijden .. Duitsers zijn soms jaloers op Nederlanders omdat je hier zoveel aan je auto mag veranderen zonder dat het gezeur oplevert voor de APK.
 

Rallye

Forumguru
Principieel gezien vind ik de Duitse methode beter. Niet zoals in België (alles verbonden) of in Nederland (who cares), maar een aanspreekbare technisch onderlegde keurmeester en anders een onderbouwd systeem voor meer algemene toelating (ABE). Wel zit het altijd in de uitvoering natuurlijk.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar weer eens een update over het elektrisch rijden met de Kluger Kuga.

Ik rijd nu sinds september 2023 in onze Kuga PHEV.
Ruim 12kkm gereden en pas vijf keer fossiel sap getankt. En op dit moment zit de tank nog half vol.

Waarbij iedere elektra lading me circa 2 - 3 euro kost. Beetje afhankelijk van de dagelijkse kWh prijs (dynamisch tarief).
En voor die paar euro kan ik mooi het dagelijkse woon werk verkeer (bijna 50km vv) afleggen.

Op dit moment ligt het omslagpunt van elektrisch versus fossiel rijden als volgt:
Pas bij een tarief van >77 cent/kWh zou het weer voordeliger zijn om op benzine te rijden. Rekening houdend met een literprijs van ca. 2€/l.
En een verbruik van 7l/100km (vooral in het stadsverkeer zijn grote zware autos natuurlijk onzuinig)

Gelukkig 'tank' ik thuis elektrisch voor ruim minder dan 30 cent/kWh. En vaak zelfs nog goedkoper, en af en toe zowat voor nop. :thumbsup:
 

Fmoon

Forumguru
Is het onder de streep nou veel goedkoper dan een HEV? Ik had een Tucson HEV met 230pk, in de stad deed die 1 op 22/25 op Ron 98 (€2,35) wat dus ongeveer €5,- voor 50km kost. Als je de snelweg op gaat blijft dit verbruik overigens redelijk hetzelfde (boven de 100km/u wil die wel wat meer). Echter was de Tucson wel groter dan de Kuga maar de Kuga heeft straks wel een hoge MRB, als ik dan uw cijfers zie vraag ik mij af wat de overweging is om PHEV gekozen te hebben? Of was het puur door de auto en de techniek erachter?
 

Captain Hook

Forumguru
@Fmoon De hele zoektocht naar deze specifieke PHEV heb ik al eerder uitgebreid beschreven. En het hoe en waarom.

Waarbij vooral het feit dat de auto EN per direct leverbaar was, EN we bijna 8K€ korting kregen op de nieuwprijs.
En voor ons kwam dat toen goed uit.

Toen onze zoektocht begon naar een nieuwe auto was het nog ff twijfelen of het een EV of een PHEV zou worden. Als ik op dit moment opnieuw zou moeten uitzoeken, zal het eerder richting een PHEV van VAG gegaan zijn. Omdat daar inmiddels al modellen beschikbaar komen die ruim 100km elektrisch kunnen rijden.
En volgend jaar komen er vast en zeker weer andere mogelijkheden op dat gebied, enzovoorts.

Een 100% EV vond ik op dat moment nog niet voor ons de prettigste invulling van het auto vraagstuk. Maar ook dat zal ongetwijfeld de komende jaren nog flink bijgesteld worden.
Zeker omdat ik nu, praktisch gezien, eigenlijk altijd al elektrisch rijd. En dat rijdt gewoon heerlijk relaxed.
Daarnaast 'gewoon' het ouderwetse brandstof tanken bij lange vakantieritten.

BTW: wel knap dat die Tucson van jou zo zuinig reed...

Puur technisch gezien had ik waarschijnlijk liever een Toyota gehad. Maar die waren beduidend duurder en qua binnenruimte en ergonomie vond ik ze een stuk slechter dan de Kuga die we nu hebben.
Alhoewel Ford bij deze PHEV veel heeft afgekeken/geleend van Toyota.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Zo knap is dat niet hoor, waar ik woonde mocht je voornamelijk 50-70km/u. Je rijd dan overwegend EV, soms van supermarkt naar huis volledig EV. Snelweg kom ik weinig maar 100km/u zat je op de 5 liter per 100km. Met dakkoffer en 120-130 naar DE ging die wel drinken. Maar stond nog niet in vergelijk met de Octavia destijds.

Zijn overigens wel de cijfers die de auto aangaf , ik gijg dat niet lopen narekenen bij de pomp.

De Toyota vind ik enkel de voorkant mooi, verder een oudbollige uitstraling en duur onderhoud.
 

Captain Hook

Forumguru
Als aanvulling:

Ik ga slechts uit van de echte cijfers qua verbruik.
Dus hoeveel kWh mijn HA sensors (P1, Shelly, e.d.) meten. En qua brandstof, de afrekeningen (bonnetjes) van het tanken registreer ik dan, met bijbehorende kilometerstanden.

Want wat BC's van auto's allemaal beweren... da's vaak te optimistisch. ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Twijfel, twijfel...

Wij gaan op vakantie naar Italië met onze PHEV Kuga. En bij het appartement in Noord-Italië vragen ze maar liefst 50 cent/kWh voor het opladen aan de laadpaal aldaar.
thuis zit ik ergens tussen 20-25 cent/kWh

Met een benzineprijs van 1,87€/l in datzelfde Italië is het amper nog lonend om elektronen te tanken. Uitgaande van het feit dat de Kuga zoiets van 1:17 qua benzine zal rijden in de bergen en ca. 60km op een volle lading.
Een volle acculading kost meestal zoiets van 12 kWh = 6 euro.
We maken aldaar dagelijks uitstapjes, waar we eerst een aantal km met de auto voor nodig hebben.

1,87 / 17 = 11 cent per km
6 / 60 = 10 cent per km.

Wat zouden jullie doen? Toch laden aldaar? Er vanuit gaande dat bovenstaande verbruikscijfers realistisch zijn?
Deze zelfde vraag geldt natuurlijk eigenlijk voor menig andere PHEV ook.

't Is een aparte laadpaal, op het parkeerterrein bij het appartement.
Het is allemaal heel kleinschalig. Het zijn 4 appartementen (verbouwde boerderij) met wat parkeervakken en een laadpaal op eigen terrein.
1721632414519.png

Betaling is gewoon afrekenen bij de eigenaar. Niks met pasjes o.i.d.
 

ertromp

Forumguru
En hoe duurzaam is die elektriciteit bij het appartement? Als dat door waterkracht/zon of wind in de omgeving geleverd is dan ga je toch zeker laden? Die ene cent is dan toch niet de bottleneck?
 

Captain Hook

Forumguru
Duurzaam @ertromp ? Dan had ik niet zo'n zware nieuwe auto moeten kopen... :D En zou ik ook niet op vakantie moeten gaan, 1100km verderop... ;)

De elektra daar ter plekke is vrijwel allemaal d.m.v. waterkracht opgewekt. Het stuwmeer ligt letterlijk 2km verderop...

StValentin01 by Erik Haak, on Flickr
Het appartement ligt zo'n beetje helemaal rechts op de foto. Het stuwmeer zie je nog net, helemaal links
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Al zou je alleen om het gemak van elke dag 60 km, waarvoor je niet hoeft te gaan tanken, even stekkeren.
Als dat goed gaat, scheelt het toch een halve tank in een week.

Mijn auto kan razendsnel snelladen, maar zelfs bij een gelijke prijs zal ik 'm 'snachts aan een AC lader zetten omdat 'ie dan 'vanzelf' volloopt.
 

hemi24

Forumguru
In de bergen heb je wel veel kans om te regenereren…

Zolang laden goedkoper is dan benzine, is het geen issue toch?

Daarnaast: je komt vast nog genoeg andere laadpunten tegen waar je tegen een goedkoper tarief even kunt bijladen…
 
Bovenaan Onderaan