Plus:
-de AGR-zetels met verwarming (had ik dat al gezegd?
)
-de rust in de auto tijdens het rijden. Zelfs bij snelheden tegen de 200km/h over de Autobahn. Je merkt dat je met een enorme massa onderweg bent. Het ligt gewoon zo stabiel op de weg.
Ondanks dat het een forse auto is qua afmetingen is 'ie heel makkelijk te rijden. Uiteraard wel goed opletten of het overal past. Dat zal nog wennen zijn gezien de verschillen qua buitenafmetingen t.o.v. onze Roomster als we ergens in Italië een paar smalle straatjes in bergdorpje door moeten. Dat had ik al afgelopen herfstvakantie in Bergisch Land al. Van die dorpjes met vakwerkhuizen; da's oppassen of het wel past.
-de naadloze en vrijwel onmerkbare overschakeling van EV/ICE en hybride rijden. Dat hebben ze echt netjes voor elkaar bij Ford.
-Heerlijk en makkelijk; die elektronisch gestuurde voorverwarming van de auto. Zeker de afgelopen dagen.
-'t Is echt een auto voor relaxed rijden. Terwijl de Puma die ik mee had nou niet bepaald 'rustgevend' te noemen was.
-Het full-matrix LED verlichting gebeuren is werkelijk subliem. Nooit geweten dat je zoiets kon missen.
Ik heb wel zo'n idee dat mocht dit soort dingen ooit kapot gaan, door wat voor een oorzaak dan ook, het is een kostbare grapje om dat te fixen.
Min:
-De enorme massa van dit soort auto's. Het blijft natuurlijk absurd dat je ruim 1700kg meesleept om 1, 2 personen te vervoeren.
-Alhoewel ik wel wist dat de accucapaciteit fors terugloopt bij lagere temperaturen. Maar dan nog, afgelopen dagen amper nog 50km bereik na volle oplading.
-De bijbehorende Ford app voor je slimfeun. Die is eigenlijk wel verplicht anders kun je gewoon sommige zaken niet instellen. De response van die app is traaaaag...
-Gelukkig zijn de essentiële zaken zoals airco, volume, ruitenwissers e.d. nog steeds bedienbaar met fysieke tastbare knoppen. Maar toch; er zit wel heel veel functionaliteit 'achter' het touchscreen. Ook al die waarschuwingen die je voor van alles en nog wat krijgt zijn mega irritant en niet uitschakelbaar.
Overigens schrok ik me helemaal een hoedje (en ik draag niet eens petjes of mutsen) bij de Puma leenauto. Ik parkeer de auto, schakel 'm uit en BENG knalhard een waarschuwing dat er nog iemand achterin zit!?! WTF; alleen m'n rugzak ligt daar. Blijkbaar staat die stoelsensor bij de Kluger Kuga wat slimmer afgesteld; die zeurt daar niet over.
-het headup display (overigens uitschakelbaar) vind ik maar een zielig dingetje. Had voor mij niet gehoeven en soms zelfs wat storend.
-De response snelheid van sommige functies; er zit net iets teveel vertraging in, waardoor je een fractie van een seconde denkt; hé, heb ik wel goed gedrukt? Bijvoorbeeld het knopje voor de cc; dat reageert altijd met een minieme vertraging. 't Is niet veel, maar net iets meer dan dat ik gewend was bij de Roomster. Ook een kwestie van wennen waarschijnlijk.
-De binnenruimte is groot, voornamelijk omdat de buitenmaten groot zijn. Maar dan nog; dat kunnen ze bij Skoda beter; optimaler gebruik maken van de beschikbare carrosserie en daarbinnen zoveel mogelijk ruimte voor de gebruiker creëren.
-Ik vind de carrosseriebuitenkant veels te veel vouwen en richels hebben. Hetzelfde geldt voor de kleur zwart (maar da's een ander verhaal
). De Kluger Kuga is een soort vuilmagneet. Gelukkig kreeg ik 'm gewassen terug na de eerdere s/w update.