Nou, de Kluger Kuga was vanochtend niet zo Klug meer.
Vanmorgen de eerste storing bij onze Kuga...
Kort na het wegrijden komt er een melding in het display, met zo'n oranje steeksleutel symbool, dat ik de handleiding moet raadplegen.
Overigens deed alles het wel.
En, aangekomen op m'n werk, kreeg ik via de Ford app een melding dat er een
storing motorregeling/verminderd vermogen was.
Met als advies om zo snel mogelijk contact op te nemen met een erkende dealer.
Vervolgens de Ford garage in Harderwijk gebeld en die vonden het wel verstandig dat ik langs kwam om de boel uit te lezen.
...
Vanmiddag langs de garage geweest om te laten uitlezen, maar eigenlijk hoefde dat niet.
Want de telemetrie data was al van mijn auto naar het werkplaatssysteem van Ford gestuurd.
Het bleek dat de betreffende foutmelding al twee keer was opgetreden, maar pas vanochtend was idd het storingslampje in het dashboard (+ de melding in de Ford app) aangegaan.
Er waren twee aparte fouten geregistreerd; eentje met het HV-systeem. En dat zou met een s/w update verholpen moeten zijn (was klaarblijkelijk bekend).
De andere fout gaf aan dat er een communicatieprobleem was tussen twee interne modules (de precieze naam ben ik ff kwijt). Die kwam ze niet bekend voor. Daar moesten ze verder naar zoeken.
Alleen de s/w update alleen al zou ruim 2 uur duren (!) m.a.w. dat kon vanmiddag niet meer eventjes tussendoor.
En ze konden ook niet garanderen dat ik er mee door kon rijden. Nee, duh... er zijn nooit garanties. Maar het scheen op zich geen kwaad te kunnen. Hooguit dat de auto ermee stopt.
Al met al hadden ze volgende week pas tijd om de Kuga in de werkplaats te zetten, de s/w update en de diagnose van de andere foutmelding te kunnen doen.
Toen wilden ze me ook nog het vervangend vervoer in rekening brengen.
Vervolgens heb ik vriendelijk, doch resoluut aangegeven dat ik daarmee niet accoord ging. Een nieuwe auto van 50k, dan een storing en dan vervangend vervoer in rekening brengen? Dacht 't niet.
Afijn, er zou volgende week een andere auto klaar staan en dat zou 'gratis' zijn.
En ik had nog mazzel zeiden ze; want storingen en onderhoud welke nu binnenkomen wordt pas in januari ingepland en uitgevoerd.