Kluger Kuga

EdK

Forumguru
Tsja mij boeit het ook niet die kapjes.
Maar goed ik monteer weer mudflaps en regen deflectors, en dat vinden anderen weer onzin of oerlelijk......
Dus Erik lekker doorgaan waar je mee bezig bent, als je het zelf maar leuk en nuttig vind
 

hemi24

Forumguru
Waarom die factor 0,25 bij de berekening van de kosten van het opwarmen? Of geven ze bij Ford het verbruik weer als een gemiddeld vermogen en niet als verbruikte energie?
 

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Zoals @Tees al aangaf; 0,25 = kwart(ier) uur.

Hier zie je de inschakelpiek van de Kluger Kuga:

1700337530524.png


Om ff na achten moest de Jura espresso machine opwarmen.
Daarna vrijwel niks meer.
En ff later begint de Kluger Kuga op te warmen en energie te slurpen. Ik had 'm ingesteld dat het om 08:45h warm moest zijn.
Vlak daarna heb ik nog ff de oven aangezet; voorverwarmen voor de rijsstand.
Ik heb (nog) geen specifieke meetsensor in het circuit van de laadpaal zitten, maar ik heb het totaalverbruik genomen van die periode en het stationaire/sluipverbruik van dat moment in mindering gebracht. Vandaar die 3,4kW.
 

MarcoO2

Forumguru
23 cent voor een warme wagen: heerlijk in de winter. Leuk dat je dat zo kunt berekenen: bij mijn toekomstige Focus wordt dat een stuk lastiger ;)
 

ertromp

Forumguru
Dat zal bij de Focus aanzienlijk meer zijn omdat daar de motor moet lopen en niet zo'n klein kacheltje gevoed hoeft te worden met brandstof.....
 

marco_b

Forumguru
Over afdekkapjes gesproken: zwager heeft een 2022 Kuga PHEV gekocht en blijkt dat daar standaard geen afdekkap bij de motor wordt geleverd. Is dat bij jouw Kuga ook?

IMG_0365.jpeg
 

Captain Hook

Forumguru
@marco_b En hoe zou dat er dan wel uit moeten zien?
BTW: onder de motorkap moest ik pas twee keer zijn; om de ruitenspoeiervloeistof bij te vullen en zelf ff oliepeil te checken.
Is me (nog) niet opgevallen dat er iets zou ontbreken.

Ik zal in de loop v.d. middag ff kijken.

Als ik dit zo lees:
wordt sinds een aantal jaren er geen afdekking meer (mee)geleverd.

[update]
net ff gekeken; er zit geen kunststof afdekkap o.i.d. over het geheel.
 
Laatst bewerkt:

marco_b

Forumguru
Moeten is een groot woord, maar bij de Ford Focus en de T-Roc die ik had zat daar een plastic afdekplaat over. Zag er net wat opgeruimder uit. Bij de Tucson overigens ook geen afdekplaat

IMG_0373.jpeg

begreep dat zo’n cover rond de € 150,00 zou kosten.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Duur stukkie plastic...
BTW: het schijnt vanaf bepaalde jaartallen voor de diverse auto's gewoon wegbezuinigd te zijn. Dus waarschijnlijk heeft een fabrieksnieuwe Focus het (ook) niet meer.

Ik begreep trouwens dat de Ford dealers dit niet kunnen (willen?) leveren als ik zo de diverse forumreacties in Duitsland en Engeland lees.

En wat, behalve het esthetische, is het voordeel van die kap?
 

JeSko

Forumguru
En wat, behalve het esthetische, is het voordeel van die kap?

Wellicht zal het ietwat schelen in geluid dat tot in de cabine komt, al denk ik dat dat zo minimaal is dat je er eigenlijk heel weinig van zal merken als het überhaupt al merkbaar is. De grootste geluiddemping gebeurt toch door de isolatie aan het schutbord en onder de motorkap zelf. Dit oogt "mechanischer" als je de capeau opent, maar of dat esthetisch minder knap is is subjectief, ikzelf vind zo open nog wel iets hebben en voor de mechanieker is het weer net dat beetje minder werk.
 

Rallye

Forumguru
is puur omdat het mooier lijkt. Dat is dan ook meteen het nadeel als hij er wel op hoort, maar er niet is: het ziet er slordig uit. Bij de Golf nog extra omdat de montagepunten er nog wel gewoon zaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Captain Hook

Forumguru
Dat van die montagepunten is ook wel grappig. Op een duits forum zag ik een opmerking waarbij iemand vond dat de garage nu maar korting moest geven op de onderhoudsbeurt. Het scheelde immers wat tijd als ze er bij moesten; nu hoefde die afdekkap niet verwijderd te worden... :giggle:
 

Canon-Eye

Forumguru
De motorkap is op zichzelf toch al een prima afdekking met esthetische aspecten? :)
Ik zie werkelijk niet in waarom dat dan nóg een keer zou moeten als die klep opengaat. Dat kan alleen maar in de weg zitten voor wie er moet gaan sleutelen.
 

ertromp

Forumguru
De motorafdekking houdt ook al een deel vuil/vocht tegen en ongedierte zoals marters wordt het moeilijker gemaakt en vaak ook een stuk geluidreductie. Misschien voor jou allemaal niet nodig Kanonskogel maar er zitten meer aspecten aan dan alleen esthetisch.
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, de Kluger Kuga was vanochtend niet zo Klug meer. :sick:

Vanmorgen de eerste storing bij onze Kuga...

Kort na het wegrijden komt er een melding in het display, met zo'n oranje steeksleutel symbool, dat ik de handleiding moet raadplegen.
Overigens deed alles het wel.

En, aangekomen op m'n werk, kreeg ik via de Ford app een melding dat er een storing motorregeling/verminderd vermogen was.
Met als advies om zo snel mogelijk contact op te nemen met een erkende dealer.
Vervolgens de Ford garage in Harderwijk gebeld en die vonden het wel verstandig dat ik langs kwam om de boel uit te lezen.
...

Vanmiddag langs de garage geweest om te laten uitlezen, maar eigenlijk hoefde dat niet.
Want de telemetrie data was al van mijn auto naar het werkplaatssysteem van Ford gestuurd. :cool:

Het bleek dat de betreffende foutmelding al twee keer was opgetreden, maar pas vanochtend was idd het storingslampje in het dashboard (+ de melding in de Ford app) aangegaan.
Er waren twee aparte fouten geregistreerd; eentje met het HV-systeem. En dat zou met een s/w update verholpen moeten zijn (was klaarblijkelijk bekend).
De andere fout gaf aan dat er een communicatieprobleem was tussen twee interne modules (de precieze naam ben ik ff kwijt). Die kwam ze niet bekend voor. Daar moesten ze verder naar zoeken.


Alleen de s/w update alleen al zou ruim 2 uur duren (!) m.a.w. dat kon vanmiddag niet meer eventjes tussendoor.
En ze konden ook niet garanderen dat ik er mee door kon rijden. Nee, duh... er zijn nooit garanties. Maar het scheen op zich geen kwaad te kunnen. Hooguit dat de auto ermee stopt. :cautious:
Al met al hadden ze volgende week pas tijd om de Kuga in de werkplaats te zetten, de s/w update en de diagnose van de andere foutmelding te kunnen doen.

Toen wilden ze me ook nog het vervangend vervoer in rekening brengen.
;w
Vervolgens heb ik vriendelijk, doch resoluut aangegeven dat ik daarmee niet accoord ging. Een nieuwe auto van 50k, dan een storing en dan vervangend vervoer in rekening brengen? Dacht 't niet.
Afijn, er zou volgende week een andere auto klaar staan en dat zou 'gratis' zijn.

En ik had nog mazzel zeiden ze; want storingen en onderhoud welke nu binnenkomen wordt pas in januari ingepland en uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Bizar dat ze überhaupt eraan denken om geen gratis vervangend vervoer aan te bieden. Is dat een dingetje van Ford? Heb dat nog nooit meegemaakt, zelfs niet bij Skoda.
 
Bovenaan Onderaan