Kluger Kuga

EdK

Forumguru
Wel Erik dan is dat dus veranderd !
Wat jaren terug met enkele volwassen kerels rond een escort gestaan waar die hendel nog niet zat !
En omdat het huurbak was hoefde er blijkbaar geen manual in de wagen te liggen....
Na wat tijd liep er een jonge dame langs die ons kon vertellen dat het embleem weg kon draaien en dat je dan met de sleutel deze kon openen.....
Maar ze was wel zo eerlijk om hierna te vertellen dat zij ook had lopen zoeken en dat de monteur van haar dealer het haar had verteld toen ze die gebeld had.....
 

hemi24

Forumguru
Alleen de 1e en 2e generatie Focus hadden de ontgrendeling van de motorkap met de contactsleutel.
De derde generatie (2011) had weer een ontgrendeling met een hendel.
 

Captain Hook

Forumguru
'wat jaren terug' noemt 'ie dat. :D
Sinds 2011??? Dat is bij mij heel wat meer dan 'wat jaren terug'.

Nu ben ik ook al wat jaartjes ouder, maar dan nog...

Over 'jaren terug' gesproken. Bijna iedere nieuwe auto die nu net uitkomt is in feite natuurlijk al wat jaartjes oud(er). Het ontwerpproces tot aan de uiteindelijke productie kan zomaar al een paar jaar tussen zitten. Nog afgezien van alle langdurige testtrajecten, zowel digitale simulaties, windtunnel, productiebeperkingen, uiteindelijke rijtesten, tot aan de finale introductie aan toe.
En dan nog; in de eerste jaren van gebruik komen er dan nog allerlei problemen en andere onhebbelijkheden naar boven.
Kijk maar naar de issues die VAG heeft met het MEB platform.

Ook Ford, met de eerdere modellen van de Kuga. Gelukkig zijn vrijwel al die kinderziektes er nu wel uit. En ja, dan heb je dus niet de meest hippe, coole, trendy uitvoering. So what?
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik raak steeds meer onder de indruk van de Kluger Kuga.
Gisteravond teruggekomen van een weekje Urlaub bij onze oosterburen. De afgelopen week was de accu van de auto al lang leeg en ter plekke heb ik 'm niet opgeladen. (lastig, te veel moeite en naar verhouding duur t.o.v. ons thuistarief).

Maar dan nog. Gisterenavond vertrokken vanuit Solingen (na een avondklim over de Müngstener Brücke) en bij thuiskomst bleek van de 250km rit, er toch nog 54km elektrisch te zijn afgelegd!
Want bij ieder stukje wat je naar beneden rijdt en/of inhoudt, wordt de accu weer bijgeladen.

Uiteraard was het benzineverbruik niet zo gering, bij tegen de 200km/h over de A3. :D
Wat de Kluger Kuga trouwens ook perfect deed. Bij hoge snelheden lekker stabiel en geen moment het gevoel van dat 'ie het niet aankon.
Alleen mocht ik van m'n vrouw de ACC niet boven de 160km/h instellen. ;)
Als je eenmaal doorhebt over welke afstanden de ACC reageert c.q. inhoudt en weer bijtrekt, kun je zeer ontspannen reizen. Eigenlijk ben je alleen nog maar aan het sturen en richting aangeven. Het accelereren en afremmen doet de auto dan voor je.

Wat dat betreft een grote vooruitgang t.o.v. de Roomster. Maar dat mag dan ook wel voor dat geld en zoveel jaren aan technische ontwikkeling.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Logo wegdraaien om de kap te openen? Ouderwets? Nee hoor. Kijk maar bij mijn VW op de achterklep. Helemaal niets te vinden.
Druk je het VW-logo op de klep aan de bovenkant in dan blijkt dat de ontgrendeling te zijn.

En zoek je naar de achteruitcamera? Helaas ook niet te vinden. Maar als je de achteruitversnelling inschakelt dan hoor je een motortje en gaat datzelfde VW-logo open om de camera haar werk te laten doen.
Zo is de camera altijd schoon & droog.

Het is wel mooi, geen (nuttige) rommel op de klep zichtbaar. Maar de 1e keer zoek je je te pletter, idd.

Grtsss
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Captain Hook

Forumguru
Ik wist niet dat de motor onder de achterklep zat bij jouw VW @fanSkoda-VW ? :D
Het ging dus om het openen van de motorkap met de sleutel...

Maakt ook verder niet uit. Misschien was een afdekklapje voor de voor- en achtercamera bij de Kluger Kuga handig(er) geweest tegen wellicht vuil/water. Want de afgelopen weken, met al die regen zie je regelmatig druppels op de camerabeelden.
Aan de andere kant vraag ik me weer af of zo'n motorisch aangedreven afdekklepje niet vastvriest in de winter(?)
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Forumguru
@Captain Hook
o'n motorisch aangedreven afdekklepje niet vastvriest in de winter(?)

Ik hoop van niet, maar er zijn ook auto's die de handgreep van de deur weggestopt hebben. Zoals b.v. de Tesla.
Dus....... het zal wel uitgeprobeerd zijn.
Op TV in een autoprogramma zag ik dat ze dat in de vriescel bij de ontwikkeling idd aan het testen waren. Helaas weet ik dat merk niet meer.

grtss
 

RoyK

Senior Member
Even een praktisch vraagje m.b.t. een mogelijk Ford Forum dan.

Hier in Nederland, bij onze oosterburen of uit de UK?
Iemand suggesties wat dat betreft?

In Nederland heb ik tot nu toe niet echt een Ford Kuga of een Ford algemeen forum met uitgebreide Kuga afdeling, gevonden waar wat dieper op de zaken wordt ingegaan.

En FORscan (net zoiets als OBDeleven, VCDS voor VAG) is een Russisch product. En daar heb ik toch ook zo m'n bedenkingen bij...
Op het focusforum heeft pd3jcw fe kennis om jouw verder te helpen. https://www.focusclub.nl/index.php?...elijk-een-verwarmd-stuurwiel-gevonden.114293/
 

Captain Hook

Forumguru
Even een update over de elektrische reikwijdte van onze Kluger Kuga.

De laatste weken, met al dat regenachtige/stormachtige weer en buitentemperaturen onder 10 graden, is de range gezakt naar maximaal 60km. Terwijl dat voorheen tegen de 70km was.
En dan is regelmatig de airco aan, vanwege het ontwasemen en de stoelverwarming (heerlijk warme rug/achterwerk) ingeschakeld.

Overigens nog steeds boven de fabrieksopgave; dus verder prima. :thumbsup:
 

Captain Hook

Forumguru
Heb afgelopen week voor het eerst van de opwarmfunctie gebruik gemaakt.
Kan nu zien hoeveel kWh dat heeft gekost...

De Kluger Kuga heeft ongeveer een kwartier lang (de laadkabel zat er nog in), ca. 3,4kW verbruikt om de auto op te warmen. Ik had de instelling 'warm' gekozen.
Toen ik vervolgens wegreed, zag ik dat de stoelverwarming op beide voorstoelen aanstond en dat de stuurverwarming was ingeschakeld. Ook het interieur was aangenaam warm. Daarnaast was koelvloeistoftemperatuurmeter ook al enigszins omhoog gegaan.
Bijkomend voordeel: totaal geen beslagen ramen.

Bij onze huidige kWh prijs heeft dat kwartiertje opwarmen 3,4 x 0,25 x 27cent/kWh = 23 cent gekost.
Dat heb ik er wel voor over; voor een warme auto. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Aangezien onze Kluger Kuga een (bijna) all-black uitvoering was/is, maar ik toch nog wat niet-zwart zag, heb ik ff wat zwart plastic besteld via AE.

Kwam afgelopen week al binnen (slechts 10 dagen levertijd).
Eerst zag het er zo uit:
KugaDeurClip1.jpg

En met een plastic kapje er overheen:
KugaDeurClip2.jpg

't Waren wel dure plastic kapjes hoor... 6 euro voor 4 kapjes... ;)
 

Captain Hook

Forumguru
En nog wat zwart plastic.
De nog zichtbare schroefjes aan de binnenzijde van de deuren zijn voorzien van kleine zwart afdekkapjes (zelfklevend). Ditto voor nog een aantal zichtbare zeskantboutkoppen. Ook dit was heel goedkoop; een zakje met 20 van die zachte kunststofafdekkapjes voor nog geen 3 euro.

En uiteraard de scharnieruitzetters van de portieren kregen eenzelfde behandeling.

Voor:
KugaDeurScharnier1.jpg

Na:
KugaDeurScharnier2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Ik vind het wel netjes dat je deze zaken afdekt.

Ik heb net zelf maar even gekeken met in en uitstappen hoe dat bij mijn Enyaq zit. Eerlijk gezegd nog nooit gezien, laat staan aan gestoord. Mijn portieren zitten over het algemeen gesloten.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik stoor me er ook niet aan, want idd, portieren zijn als het goed is, dicht.

Maar ik vond het gewoon consequenter; net alsof er bezuinigd is op een paar simpele afdekkapjes. Want op vele andere plaatsen is het wel netjes afgewerkt met, hetzij meegelakt in de carosseriekleur, hetzij afgedekt met een kunststof dopje/kapje.
 
Bovenaan Onderaan