Kluger Kuga

hemi24

Forumguru
A7 valt momenteel best mee met de Baustellen tussen Kassel en Schweinfurt!
Maar die 1023 km was dus in 2 etappes?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik raak steeds meer onder de indruk van de Kluger Kuga PHEV.
Zeker de motorcombinatie met de e-CVT werkt uitstekend in de bergen!

Vooral die 'L' stand van de automaat, waarbij er veel sterker wordt afgeremd is een uitkomst.
Vandaag reden we een ongeasfalteerde weg, amper een paar meter breed, vol met gaten, kuilen en keien.
's-Ochtends omhoog en 's-middags weer terug. Ik hoefde nauwelijks zelf te remmen; ideaal.
Vanaf 960m naar 1620m. 9km lange 'Schotterstrasse' zoals ze dat hier noemen.

Volgens Google reden we de eerste paar kilometer op een 'onbekende weg'. Om daarna alle verbinding te verliezen.
Dat hele dal geen GSM signaal. Zelfs op 2200m (waar ik uiteindelijk naar toe geklommen ben) geen bereik.
Pas toen we 's-middags terugreden en bijna weer beneden waren, weer ontvangst.

Nadeel van dit soort weggetjes:
PLB_0494.JPG
het wordt een beetje stoffig aan de achterkant. :D
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Dat viel uiteindelijk reuze mee. Na een nachtelijke regenbui was dat erge stof gewoon weg. Nu is alles 'gewoon' vies.

_______________________________

Vandaag weer een bijzondere eigenschap toegepast van de Kluger Kuga PHEV en ik vroeg me af, of VAG PHEV's ook een soortgelijke functionaliteit hebben?

Hellingassistentie/Grade Assist
(kun je inschakelen via het setup scherm op het grote display in de auto)

En dat functioneerde als volgt:

Ik had die optie, in Nederland juist uitgeschakeld staan, omdat 'ie vaak ongewild, tijdens een bepaalde gradiënt naar beneden, in onze overigens platte polder, toch nog af en toe de fossiele sap motor inschakelde, terwijl de HV accu helemaal vol was.

Maar vandaag een hele andere ervaring op een flinke bergpas! :jaja:


Bovenaan de Umbrailpass de optie ingeschakeld, met lege HV-accu en de hele weg naar beneden heeft de Kluger Kuga een keurig stabiel tempo gereden. Slechts bij een paar haarspeldbochten moest ik zelf nog een beetje bijremmen. Of tijdens een paar keer stoppen en uitwijken, omdat de weg te smal was, tijdens het passeren van een tegenligger.
Werkte uitermate relaxed en gaaf! Ik hoefde alleen maar te sturen.:cool:

En als bonus:
Bovenaan vertrokken met 0km rijbereik EV, onderaan de pas gaf de Kluger Kuga 35km EV rijbereik aan!
M.a.w. in nog geen 40 minuten laadt de Kluger Kuga zelf sneller dan dat 'ie dat doet aan de laadpaal.
Amazing! :thumbsup:

Tja... alleen in ons vlakke landje kennen we dit soort hoogteverschillen niet.

Van 2501m, 14% daling naar Santa Maria @ 1375m.
PLB_0763.JPG
 

Smeeuwis

Donateur
Die instelbaarheid ken ik niet, maar het regenereren zeker wel. Mijn Enyaq doet dat, maar een vervangauto Tiguan PHEV twee jaar geleden in Frankrijk deed dat zeker ook. Mate van regeneratie kan je dan bijregelen via de flippers aan het stuur.
 

Captain Hook

Forumguru
Nog even wat verbruikscijfers van de afgelopen vakantie delen.
Ik blijf me verbazen over het 'beschaafde' verbruik van deze zware kolos. De Kluger Kuga is redelijk massief met z'n 1800kg en z'n forse (frontale) oppervlak. En ondanks dat is 'ie zelfs wat zuiniger en sneller dan onze vorige auto, de Skoda Roomster 1.2 TSI.

Heenreis, van NL naar Ulm (overnachtingsadres)
7:39h gereden
16,2 km/l
734 km totaal gereden
263 km daarvan elektrisch (en slechts thuis, voor aanvang opgeladen)

Van Ulm, via de Fernpass en tig km file naar Süd-Tirol
4:24h gereden
14,7 km/l
288 km totaal gereden
108 km daarvan elektrisch (allemaal regeneratie)

Terugreis, vanuit Italië terug naar NL
wederom in 2 etappes.

5:45h gereden (vooral toeristische routes en bergpassen door Tirol en Vorarlberg)
23,8 km/l
324 km totaal gereden
195 km daarvan elektrisch

Vanuit Ulm --> NL (ondertussen nog wat boodschappen in Duitsland gedaan, vlak voor de grens)
7:37h gereden
14,7 km/l (terugweg diverse lange stukken flink snel gereden op de Autobahn)
752 km totaal gereden
188 km daarvan elektrisch

Totale vakantietrip.
39:17h gereden
16,9 km/l (en dat zijn de snelle Autobahn kilometers, maar ook de nodige bergpassen)
2673 km in z'n totaliteit
1055 km daarvan elektrisch afgelegd (zonder opladen in het buitenland)

Kortom; het verbruik valt me alleszins mee. :thumbsup:
Dat had ik eigenlijk, toen we de auto kochten, niet verwacht.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik rijd nu ruim een jaar in de Kuga PHEV ST-X (met alle technologie pakketten).
En over het algemeen ben ik al aardig gewend aan de specifieke onhebbelijkheden :koffie:van al die assistentiesystemen.

Alleen één dingetje:
Heel af en toe, al rijdende op de ACC, bijvoorbeeld met 55km/h in de bebouwde km. Op een rustige weg, zonder iemand voor je, zonder tegenliggers. Vrijwel rechtuit, af en toe een flauwe bocht.
Ineens duikt de Kluger Kuga in de remmen, net alsof 'ie iets 'ziet'. o_O

Gewoon overdag, prima zicht, geen neerslag, geen obstakels op de weg of overstekend wild.

En waarom? Werkelijk geen idee... Het is me nu, in een jaar tijd een keer of 4, 5 gebeurd. Zo maar willekeurig, op een ander stuk weg.
Iemand enig idee wat het kan zijn dat dit gedrag triggert? :arghh:
En/of gebeurt dit bij andere merken ook?
 

Okki

Donateur
Bij mij (zonder ACC) ging soms een piep af in een bocht waar in de berm zo'n wit/rood bord staat, Ik heb toen de instelling van de radar aangepast (kan bij mij in 3 stappen)
Systeem vond waarschijnlijk dat ik te hard de bocht in dook.

bord.png
 

Captain Hook

Forumguru
Aanvulling:
-er staan geen borden en/of reflecterende waarschuwingsdingen op de plaatsen waar dit optrad.
-er stonden geen auto's langs de weg geparkeerd.
-sowieso rijd ik gewoon rustig.

Het vreemde is en blijft dat het vooral geen consequente reactie is van de auto. Soms wel, soms niet en ook niet b.v. altijd op dezelfde plek.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik herken het remmen niet uit mijn Focus, maar wel in soortgelijke omstandigheden af en toe een “ vals alarm” Van de pre collision warning.
 

SteGo

Donateur
Ik herken het remmen niet uit mijn Focus, maar wel in soortgelijke omstandigheden af en toe een “ vals alarm” Van de pre collision warning.
In de Ford Transits van mijn werkgever heb ik ook al meermaals onterecht kennis gemaakt met de 'pre collision warning' en ook al een enkele keer met 'spookremmen' ..... ik schrik me altijd het apezuur!

En als dat ding ineens vol in de ankers gaat is dat ook nog eens bloedlink, degene achter je zal maar zitten bumperkleven of anderszins niet zitten op te letten .... Heb je ineens een aanrijding omdat die bus onterecht vol in de ankers gaat.

Leuk al die sensoren ... :D
 

Kanerr

Forumguru
Alleen één dingetje:
Heel af en toe, al rijdende op de ACC, bijvoorbeeld met 55km/h in de bebouwde km. Op een rustige weg, zonder iemand voor je, zonder tegenliggers. Vrijwel rechtuit, af en toe een flauwe bocht.
Ineens duikt de Kluger Kuga in de remmen, net alsof 'ie iets 'ziet'. o_O

Spoken, ze bestaan echt ;)
Zonder dollen, daar heb ik ook last van met de Smart. Geen idee wat dat nou is...
 

Arjan1985

Forumguru
Is dat niet uit te lezen? Ik bedoel zijn de parameters terug te lezen dat er geremd is door de ACC en ook de reden met datum etc.
Of wordt dit niet intern gelogd zoals een black box bij een vliegtuig
 

Smeeuwis

Donateur
Hier ook, maar wel een aanwijsbare oorzaak: een fietser rijdt haaks op mijn rijrichting op een oversteekplaats af, maar heeft geen voorrang. Stopt pas op het allerlaatste moment. De Enyaq 'schrikt' en ramt vol op de rem terwijl ik zelf al in de gaten had dat dit wel goed ging komen. Had de voet overigens al van het gas af, voor de zekerheid. Jong jochie, beetje puberen, je kent het wel.

Die sensoren en camera's zijn echt nog niet zo slim dat ze het menselijk brein inclusief waarneming en snelle onbewuste conclusies kunnen vervangen. Daarom zijn we nog best ver weg van een echte autopilot, al het moois van o.a. Tesla en Mercedes-Benz ten spijt. Op de snelweg en buitenwegen kan dat al best goed, maar in de bebouwde kom?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik blijf positief verbaasd over het 'geringe' brandstof verbruik van de Kluger Kuga. Zo'n massa, zo'n enorm ding (en ja, ik vind het nog steeds een joekel van een auto). Blijkbaar hebben de ontwerpers een goede en efficiënte afstelling gevonden in de afstemming tussen het EV en het ICE gebeuren in deze PHEV.
Rijdt overigens zo heerlijk relaxed en het voelt allemaal heel degelijk en veilig aan.

Vanochtend wel weer 'leuke' experience met het verwachte EV-rijbereik:

Vannacht is de Kuga helemaal opgeladen. En vlak voor vertrek voorverwarmd (heerlijk in de warme auto stappen :cool: ).

Tijdens het wegrijden staat er in het display dat 'ie 72km EV bereik zou hebben.
Na 7 km door de bebouwde kom, op weg naar de markt, bij het parkeren op het parkeerterrein, nog 70km EV bereik over. (?)
Oké...
Boodschappen gedaan, weer ingestapt en bij het wegrijden stond er nog 62km EV bereik. M.a.w. tijdens het stilstaan 'verliest' 'ie 8km...
Wederom 7km naar huis gereden en geeft 'ie aan: nog 57km EV bereik.

M.a.w. het blijft een continu variërende schatting, die sterk afhankelijk is van de afgelegde route, buitentemperatuur en die weke massa tussen stuur en hoofdsteun. :thumbsup:Al met al, nog steeds tevreden.
Laatst reed ik met iemand in z'n gewone benzine Tiguan mee (DSG) en toen merkte ik toch hoeveel comfort verschil er zit tussen een e-CVT en een DSG bak.

Overigens blijf ik de vering aan de (te) stugge kant vinden. :(Dat doet wel afbreuk aan het algehele comfort/relax idee.
 

Fmoon

Forumguru
Heb je de bandenspanning niet te hoog? Ik merkte in mijn korte tijd van de Tucson dat deze door de garage 0.2 bar te hoog stond, deze toen laten zakken en dat was serieus een wereld van verschil en voelde je niet alles.
 

Captain Hook

Forumguru
Zoals bij alle auto's die ik de afgelopen jaren gereden heb; ik pomp de banden op, tot de waarde die aangegeven wordt bij een vol bezette auto.
Dus 4 personen + bagage.

En bij de Kuga is dat, volgens het boekje/sticker, 2,3 bar vóór en 3,0 bar achter.
Beetje afhankelijk van de buitentemperatuur, maar als ik 's-ochtends wegrijd geeft het TPMS systeem 2,2 bar vóór en 2,8 bar achter aan.
Na een half uurtje rijden door de polder is het vóór naar 2,35 gestegen en achter 3,0 bar.

Terwijl na een flinke rit over de Autobah het rustig stijgt naar 2,5 respektievelijk 3,1 bar.

Dat de vering nogal stug is, schijnt een producteigenschap van de ST-X uitvoering te zijn. :lezen: Dat lees ik regelmatig in diverse Kuga fora.
 
Bovenaan Onderaan