Kluger Kuga

hemi24

Forumguru
A7 valt momenteel best mee met de Baustellen tussen Kassel en Schweinfurt!
Maar die 1023 km was dus in 2 etappes?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik raak steeds meer onder de indruk van de Kluger Kuga PHEV.
Zeker de motorcombinatie met de e-CVT werkt uitstekend in de bergen!

Vooral die 'L' stand van de automaat, waarbij er veel sterker wordt afgeremd is een uitkomst.
Vandaag reden we een ongeasfalteerde weg, amper een paar meter breed, vol met gaten, kuilen en keien.
's-Ochtends omhoog en 's-middags weer terug. Ik hoefde nauwelijks zelf te remmen; ideaal.
Vanaf 960m naar 1620m. 9km lange 'Schotterstrasse' zoals ze dat hier noemen.

Volgens Google reden we de eerste paar kilometer op een 'onbekende weg'. Om daarna alle verbinding te verliezen.
Dat hele dal geen GSM signaal. Zelfs op 2200m (waar ik uiteindelijk naar toe geklommen ben) geen bereik.
Pas toen we 's-middags terugreden en bijna weer beneden waren, weer ontvangst.

Nadeel van dit soort weggetjes:
PLB_0494.JPG
het wordt een beetje stoffig aan de achterkant. :D
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@hemi24 Dat viel uiteindelijk reuze mee. Na een nachtelijke regenbui was dat erge stof gewoon weg. Nu is alles 'gewoon' vies.

_______________________________

Vandaag weer een bijzondere eigenschap toegepast van de Kluger Kuga PHEV en ik vroeg me af, of VAG PHEV's ook een soortgelijke functionaliteit hebben?

Hellingassistentie/Grade Assist
(kun je inschakelen via het setup scherm op het grote display in de auto)

En dat functioneerde als volgt:

Ik had die optie, in Nederland juist uitgeschakeld staan, omdat 'ie vaak ongewild, tijdens een bepaalde gradiënt naar beneden, in onze overigens platte polder, toch nog af en toe de fossiele sap motor inschakelde, terwijl de HV accu helemaal vol was.

Maar vandaag een hele andere ervaring op een flinke bergpas! :jaja:


Bovenaan de Umbrailpass de optie ingeschakeld, met lege HV-accu en de hele weg naar beneden heeft de Kluger Kuga een keurig stabiel tempo gereden. Slechts bij een paar haarspeldbochten moest ik zelf nog een beetje bijremmen. Of tijdens een paar keer stoppen en uitwijken, omdat de weg te smal was, tijdens het passeren van een tegenligger.
Werkte uitermate relaxed en gaaf! Ik hoefde alleen maar te sturen.:cool:

En als bonus:
Bovenaan vertrokken met 0km rijbereik EV, onderaan de pas gaf de Kluger Kuga 35km EV rijbereik aan!
M.a.w. in nog geen 40 minuten laadt de Kluger Kuga zelf sneller dan dat 'ie dat doet aan de laadpaal.
Amazing! :thumbsup:

Tja... alleen in ons vlakke landje kennen we dit soort hoogteverschillen niet.

Van 2501m, 14% daling naar Santa Maria @ 1375m.
PLB_0763.JPG
 

Smeeuwis

Donateur
Die instelbaarheid ken ik niet, maar het regenereren zeker wel. Mijn Enyaq doet dat, maar een vervangauto Tiguan PHEV twee jaar geleden in Frankrijk deed dat zeker ook. Mate van regeneratie kan je dan bijregelen via de flippers aan het stuur.
 

Captain Hook

Forumguru
Nog even wat verbruikscijfers van de afgelopen vakantie delen.
Ik blijf me verbazen over het 'beschaafde' verbruik van deze zware kolos. De Kluger Kuga is redelijk massief met z'n 1800kg en z'n forse (frontale) oppervlak. En ondanks dat is 'ie zelfs wat zuiniger en sneller dan onze vorige auto, de Skoda Roomster 1.2 TSI.

Heenreis, van NL naar Ulm (overnachtingsadres)
7:39h gereden
16,2 km/l
734 km totaal gereden
263 km daarvan elektrisch (en slechts thuis, voor aanvang opgeladen)

Van Ulm, via de Fernpass en tig km file naar Süd-Tirol
4:24h gereden
14,7 km/l
288 km totaal gereden
108 km daarvan elektrisch (allemaal regeneratie)

Terugreis, vanuit Italië terug naar NL
wederom in 2 etappes.

5:45h gereden (vooral toeristische routes en bergpassen door Tirol en Vorarlberg)
23,8 km/l
324 km totaal gereden
195 km daarvan elektrisch

Vanuit Ulm --> NL (ondertussen nog wat boodschappen in Duitsland gedaan, vlak voor de grens)
7:37h gereden
14,7 km/l (terugweg diverse lange stukken flink snel gereden op de Autobahn)
752 km totaal gereden
188 km daarvan elektrisch

Totale vakantietrip.
39:17h gereden
16,9 km/l (en dat zijn de snelle Autobahn kilometers, maar ook de nodige bergpassen)
2673 km in z'n totaliteit
1055 km daarvan elektrisch afgelegd (zonder opladen in het buitenland)

Kortom; het verbruik valt me alleszins mee. :thumbsup:
Dat had ik eigenlijk, toen we de auto kochten, niet verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan