Škoda-rijders zijn de beste chauffeurs van Nederland.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik moet altijd bijna lachen om dit soort "onderzoek", als het niet zo treurig was. Statistisch onderzoek is een vak apart.
Nergens is enige informatie te vinden over in hoeverre is gecontroleerd voor het aantal chauffeurs per merk en evt mogelijk belangrijke verschillen tussen merken op variabelen als leeftijd, kilometrage, soort ritten, enz. Maw, op deze manier zegt dit helemaal niets.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja maar cijfers zeggen op zich niets, how to lie with statistics. Je zult wel degelijk moeten controleren voor mogelijk contaminerende variabelen zoals welke ik noemde. Als het ene merk slechter of beter scoort dan het andere, dan is de vraag of er per chauffeur van dat merk evenveel wordt gereden, of ze ongeveer even oud zijn, of er van beide merken ongeveer evenveel auto's rondrijden, enz. Ik zie daar helemaal niets over, dus vrees dat hier sprake is van quick and dirty research.
Overigens zijn uitspraken over gemeend meer of minder agressief rijden door x of y rijders, natuurlijk op geen enkele wijze gebaseerd op empirische gegevens. Dus dat soort uitspraken, berustend op subjectieve indrukken en/of "anecdotical evidence", zijn helemaal nietszeggend.
 

Aha, dus de kans op een ongeval is bij Skoda-rijders het minst, maar als er schade komt, is die gemiddeld zwaarder dan bijvoorbeeld de schade veroorzaakt door een Suzuki. Die auto's zijn gemiddeld lichter dan een Skoda.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer we bv VW vergelijken met Suzuki, dan lijkt het zo op het oog duidelijk. Maar je kunt alleen iets met die cijfers indien is gecorrigeerd voor aantal rondrijdende auto's per merk en hoeveel kms gereden per merk. Beide zullen voor VW veel hoger uitvallen met dus een veel grotere kans op brokken. Maw, indien zo'n controle niet heeft plaatsgevonden, zegt het helemaal niets.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat zijn juist de gemeenste valkuilen juist. Subjectieve indrukken of denkbeelden die toevallig "kloppen" met andere zaken ;)
 

Kogamyata

Senior Member
@Rosinfeld. Het zou natuurlijk kunnen dat betere behoudende chauffeurs wat minder agressieve merken kiezen, zoals Skoda. Immers als ik hier het relaas bekijk van @kansberg enz. kom ik wel tot de conclusie dat ze grote zekerheid willen inbouwen alvorens de weg op te gaan en ik denk dat jij daar ook zeerzeker bij hoort.

groeten,
Joop.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, ik heb geen enkele illusie over zekerheid inbouwen om de weg op te gaan. De grootste en gevaarlijkste onzekerheid vormen de overige verkeersdeelnemers. Je hoeft maar even pech te hebben dat iemand een houten plaat niet goed heeft bevestigd, waardoor deze door je ruit komt zeilen en decapitatie ternauwernood wordt voorkomen, zoals mijn dochter onlangs overkwam. Of iemand die met zijn telefoon bezig is en op de verkeerde weghelft belandt.
Voor alles wat substantieel een alternatieve verklaring kan bieden, dient in goed wetenschappelijk onderzoek te worden gecontroleerd.

Kort door de bocht: een onderzoek waarbij de kans op fietsendiefstal wordt onderzocht en waarbij de cijfers worden vergeleken (al dan niet tov een landelijk gemiddelde) van Amsterdam en Ermelo, zal ook zeer duidelijke resultaten te zien geven, waar je desalniettemin helemaal niets aan hebt.
 

Kogamyata

Senior Member
@Rosinfeld Dus iemand met houten platen zo snel mogelijk voorbij rijden. ik zit daar ook niet graag achter. Maar je kunt agressief en defensief rijden. Defensief levert over het algemeen minder schade op. Tegen overmacht is niemand maar dan ook niemand opgewassen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, maar zoiets zie je niet aankomen en ze reed er een heel eind achter. En je kunt geen kant uit op zo'n moment
 
Nou, ik heb geen enkele illusie over zekerheid inbouwen om de weg op te gaan. De grootste en gevaarlijkste onzekerheid vormen de overige verkeersdeelnemers. Je hoeft maar even pech te hebben dat iemand een houten plaat niet goed heeft bevestigd, waardoor deze door je ruit komt zeilen en decapitatie ternauwernood wordt voorkomen, zoals mijn dochter onlangs overkwam. Of iemand die met zijn telefoon bezig is en op de verkeerde weghelft belandt.
Voor alles wat substantieel een alternatieve verklaring kan bieden, dient in goed wetenschappelijk onderzoek te worden gecontroleerd.
Dit soort schades door de overige verkeersdeelnemers tellen niet mee, het gaat alleen om die gevallen dat de WA-verzekering wordt aangesproken.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Rosinfield terecht opmerkt, lijken allerlei variabelen die invloed hebben niet te zijn meegenomen, overigens zijn de cijfers afkomstig van verzekeraar Generali, niet van de Telegraaf, ik had de cijfers vanmorgen ook al ergens anders gelezen.

Een mogelijke verklaring voor de cijfers kan bijvoorbeeld zijn, dat in 2014 er relatief weinig Skoda's in de lease reden, en behalve dat in elk geval een deel van de mensen voorzichtiger is met een privé-auto, dan met een lease-auto, lijkt het mij ook niet onaannemelijk dat lease-auto's meer km's/jaar maken dan de gemidddelde auto, dus meer kans op schade.

Overigens de kwaliteit van de cijfers is heel duidelijk uit de provinciecijfers: Zuid-Holland komt als slechtste uit de bus, Drenthe als beste. Ik heb zomaar het idee dat de omgeving waar de meeste km's gemaakt worden, hier de echte variabele is, en niet in welke provincie een bestuurder woont.

Ik weet het, ik doe hier een stel aannames, en werp wat stellingen op, maar ik denk dat dit duidelijk maakt, dat het 'onderzoek' vooral papierverspilling is.
 
Laatst bewerkt:

TNT

Actief lid
"een onderzoek waarbij de kans op fietsendiefstal wordt onderzocht en waarbij de cijfers worden vergeleken (al dan niet tov een landelijk gemiddelde) van Amsterdam en Ermelo, zal ook zeer duidelijke resultaten te zien geven,...." Nou kunnen mij zowel dat amsterdam als ook Ermelo best gestolen worden, maar je hebt desalniettemin een punt. MIJ is opgevallen dat mannen in pak juist vaker dan anderen zich schuldig maken aan huftergedrag op de weg. In dat opzicht zou je kunnen zeggen: "De pakkans moet omlaag."( Waarmee ik uiteraard bedoel dat de kans dat je mannen in pak aantreft omlaag moet :deuk:)
Het is mij sowieso in de loop der jaren steeds meer gaan opvallen, dat met name automobilisten in personenauto's vaak geen idee hebben van wat er buiten hun eigen auto gebeurt en hoe zij erop kunnen anticiperen. Het aantal flapdrollen dat gewoon domweg een kruising oprijdt, die zij helemaal niet kunnen oversteken (bijv. door files) is bijvoorbeeld echt hopeloos groot. Het zou werkelijk een zegening voor het autoverkeer zijn, als aspirant-automobilisten een hele dag met de chauffeur van een vrachtwagen of bus zouden meerijden om eerst vanuit die hoedanigheid te zien wat er op de weg gebeurt en wat het vergt om daar goed mee om te gaan. En, zoals al zeer terecht werd opgemerkt: niet de keuze voor een merk maakt het weggedrag, maar de keuze voor een merk wordt beïnvloed door factoren, die tevens van invloed zijn op het gedrag op de weg. De keuze voor Skoda is veelal ingegeven vanuit rationele overwegingen. Dat dat ook tot uitdrukking komt in cijfers over ongevallen verbaast mij niet echt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@Skodacor: ik weet dat dergelijke schades niet meetellen. Het ging me hier even om mijn visie op het door Helmond42 genoemde inbouwen van zekerheid om de weg op te gaan als een van de mogelijk medebepalende variabelen om een Skoda aan te schaffen..
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat er ook veel meer "mannen in pak" op de weg zitten, met daaraan gepaard een grotere kans op het signaleren van hufterig gedrag.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat er ook veel meer "mannen in pak" op de weg zitten, met daaraan gepaard een grotere kans op het signaleren van hufterig gedrag.

Ik zie maar zelden mensen op de weg zitten, en eigenlijk nooit mannen in pak:
hd-vrouwen-wallpapers-met-een-mooie-meid-zit-in-met-haar-blauwe-spijkerbroek-op-de-weg-hd-achtergronden.jpg


@TNT Mensen die in files/wachtrijen alle kruisende verkeersstromen blokkeren, hebben gewoon totaal geen verkeersinzicht, dus ook meerijden met een vrachtwagen zal daar geen verbetering in gedrag kunnen bewerkstelligen. Je ziet bijvoorbeeld ook in lange files voor stoplichten of iets dergelijks: er wordt vaak zeer krampachtig aangesloten, ook als er geen kruisende straten zijn (waar verkeer uitkomt dat zou kunnen 'voorpiepen'). Bijvoorbeeld overstekende fietsers, voetgangers, of tegemoetkomend verkeer dat linksaf een inrit in wil, wordt vaak de doorgang geblokkeerd. Zeker bij inritten kan het voorkomen dat je er net voor staat als een auto aan komt rijden die er in wil, maar even een gaatje laten vallen dat een ander zijn weg kan vervolgen, schijnt erg ingewikkeld te zijn. (Tijdverlies voor degene die vrije doorgang verleend, levert het vaak niet eens op, want 10 seconden later kan je weer aansluiten bij dezelfde voorganger.
 
Bovenaan Onderaan