Škoda-rijders zijn de beste chauffeurs van Nederland.

Rosinfield

† In Memoriam
Al die verhalen over agressieve rijders van merk zus of zo, berusten op vooroordelen en stereotypering. En daardoor wordt natuurlijk ook selectief waargenomen, zodat het lijkt of het klopt.
 

TNT

Actief lid
Nee @Rosinfield , hier sla je de plank mis. De opmerking van G.P. komt echt niet uit de lucht vallen! Die heeft met zijn opmerking heus een punt. Het vervelio-type automobilist, dat tot een aantal jaren geleden ervoor koos een BMW of Alfa te rijden, kiest er tegenwoordig voor een Audi te rijden. Gevolg is, dat de agressieve hufters steeds minder vaak BMW's of Alfa's zijn en steeds vaker Audi. Daarbij moet uiteraard worden onthouden, dat niet de auto de bestuurder agressief maakt, maar dat de agressieve automobilist een auto kiest die bij zijn/haar karakter past.
Inmiddels zie je ook steeds meer van die jonge gastjes op motorfietsen met dubbele voorwielen (waardoor die met een B-rijbewijs gereden mogen worden). Ik heb sterk de indruk (maar meer dan indruk is dat niet!) dat het daarbij in bovengemiddeld aantal gevallen gaat om de beruchte drugsrunnertjes. Of dát vooroordeel is? Zou kunnen. Ik tel alleen zaken bij elkaar op. Het gaat om echt jonge gastjes waarvan ik weet dat zij niet 's ochtends vroeg opstaan om naar hun werk te gaan. Zij komen ook niet uit rijke gezinnen, waar de poen voor dat soort apparaten 'zomaar voor handen' is. Als het nou een enkeling zou zijn, zou ik nog willen geloven dat de loterij of een casino ze verwend heeft. In deze gevallen zijn dat er een paar te veel. (Komt bij, dat blijkt dat de vele drugsrunnertjes hiervandaan nog steeds hier schijnen te wonen, maar hun activiteiten vooral naar West-Brabant verplaatst hebben, zo leerde mij de radio. Vooroordeel? Misschien, maar het past wél in het plaatje!
 

Kogamyata

Senior Member
@Rosinfeld Hallo,

Jouw op- en aanmerkingen geven altijd stof tot verder nadenken. Vaak met je eens. Deze keer niet. Waarom? Als je veel op de weg zit en dan bedoel ik niet alleen door de week maar ook in 't weekend, dan kan het je bijna niet ontgaan zijn dat agressieve invoegers en zonder richting aan te geven uitvoegers, rechtsinhalers en bumperklevers, zich vaak in bepaalde merken en kleuren verplaatsen (lees racen) en er zijn nog meerdere kenmerken maar die zeg ik niet. Bijna nooit Skodianen maar wel andere Vaggers. Denk ook hier maar 'ns over na.

Groeten,
Joop.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dit is allemaal slechts anecdotical evidence, waarbij bovendien geen rekening is gehouden met de proportie van dergelijke auto's op het totaal. Bovendien moet ook niet uitgesloten worden geacht dat vooroordelen e.d. deze subjectieve waarneming nog eens verstoren.
Van het misslaan van enige plank kan slechts sprake zijn bij de aanwezigheid van empirische evidentie waaruit duidelijk blijkt dat hetgeen men beweert niet klopt. En die empirische data ken ik niet (ik houd me aanbevolen).
 

Cordoba

Forumguru
Dit is allemaal slechts anecdotical evidence, waarbij bovendien geen rekening is gehouden met de proportie van dergelijke auto's op het totaal. Bovendien moet ook niet uitgesloten worden geacht dat vooroordelen e.d. deze subjectieve waarneming nog eens verstoren.
Van het misslaan van enige plank kan slechts sprake zijn bij de aanwezigheid van empirische evidentie waaruit duidelijk blijkt dat hetgeen men beweert niet klopt. En die empirische data ken ik niet (ik houd me aanbevolen).

Ik weet het niet hoor Menno. Als ik een andere auto heb gekocht, zie ik dat merk/model/kleur daarna ineens volop rondrijden, en vóór ik 'm kocht zag ik ze zelden of nooit. Of zou dat nu juist die subversieve waarneming zijn? Ik denk eerlijk gezegd dat het een combinatie is: doordat je zelf een bepaalde auto hebt, vallen auto's die er iets mee gemeenschappelijk hebben meer op, doordat je anders gaat kijken. Anderzijds is het ook zo, dat een bepaald model/kleur vaak veel verkocht wordt in een bepaalde periode. Tien jaar terug was een blauwe Skoda, niet de meest voorkomende kleur, het laatste jaar lijkt dat wel zo'n beetje standaard. Ook voor de O3 heb je dat de afgelopen periode gezien: die wordt gewoon heel veel ingezet voor de lease, zoals je vaak elk jaar een paar modellen hebt, die het een poosje goed doen in de lease, en na 2-3 jaar maximaal dan zakt dat weer in, omdat de leaserijder dan vaak weer een nieuw model wil. Een ander voorbeeld dat het niet allemaal subversief hoeft te zijn: toen ik in 1989 voor het eerst Seat ging rijden, was dat een merk dat het grote publiek nauwelijks kende, en vaak dacht men dat ik Fiat bedoelde in plaats van Seat. In de jaren daarna is het aantal Seats in Nederland fors toegenomen, dus ook objectief bekeken was er een toename.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is idd precies wat ik bedoel. Als vrouwen zwanger zijn, zien ze ineens veel meer kinderwagens. Als je denkt dat BMW rijders bij uitstek agressief rijden, zullen die je meer opvallen dan agressieve rijders van andere merken. Ik wil niet beweren dat subjectieve op anecdotical evidence gebaseerde uitspraken per definitie onjuist zijn. Het kan best kloppen, maar je weet het niet omdat de "meetmethode" ontzettend onbetrouwbaar is
 

TNT

Actief lid
Weet je @Rosinfield , ik heb Audi's altijd gezien als prachtige, wat prijzige doch degelijke auto's. De eerste paar keren dat bestuurders ervan zich hufterig gedroegen was ik daar (naïef?) echt verbaasd over. Op zeker moment ging het opvallen. Inmiddels kun je het gewoon inschatten. Je wéét: Audi + donker, opgeschoren jong koppie = extra oppassen. Audi + pak + stropdas = onbekommerde hufter. Draai de boel nou niet om door te zeggen dat die opvallen doordat je die zo verwacht! Nee, die verwachting is op basis van telkenmale herhaalde ervaring. (Als jou verteld wordt dat er in de buurt bij jou een dier op vier poten met een grote bek en scherpe tanden rondliep, denk je ook vooral aan een hond en niet aan een krokodil. Waarom? Omdat er nou eenmaal vrij vaak honden rondlopen in Nederlandse buurten, terwijl het aantal krokodillen dat je daar zult aantreffen gemiddeld vrij laag ligt. Dat is geen vooroordeel, maar oordeel op basis van veelvuldige ervaring.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Max5

Rosinfield

† In Memoriam
@TNT: elders gaf je eerder blijk van een sterke neiging tot generalisering (het BOA) verhaal. Ook hier blijkt dat weer en de stereotypering beperkt zich hier niet alleen tot het merk auto, maar omvat ook de kleur en zelfs de haardracht van de bestuurder.
Ik vind dat verontrustend. Het bezigen van dergelijke stereotypering stuurt de waarneming. Je bent extra gespitst op hufterig gedrag van deze categorie, terwijl je minder oog hebt voor hetzelfde gedrag van mensen in lichte Audi's of andere merken. Bovendien denk ik dat donkere Audi's ver in de meerderheid zijn tov lichte.
Dit soort subjectieve en anekdotische "waarnemingen" zonder enige empirisch wetenschappelijke onderbouwing , zijn notoir onbetrouwbaar, zo leert tientallen jaren experimenteel sociaal psychologisch onderzoek. Hoewel in dit geval tamelijk onschuldig, kunnen dergelijke stereotyperingen in andere gevallen ook onfrisse en desastreuze gevolgen hebben
 

TNT

Actief lid
@Rosinfield , je verschuilt je achter opgeblazen verhalen. Ik ben beslist NIET gespitst op hufterig gedrag. Alleen heb ik als beroepschauffeur geleerd hoe ik kan anticiperen op te verwachten gedrag. "Verwacht het onverwachte" was een van de eerste lessen die ik destijds van mijn instructeur te horen kreeg. Dat doe je door veel verder vooruit te kijken en ook via de spiegels veel verder achter je het gedrag van aanstormende auto's waarnemen. Dat is een noodzakelijke manier om mijn voertuig veilig door het dagelijkse verkeer te loodsen. Ik ben niet gespitst op bepaalde groepen, maar ik constateer dat de door mij eerder beschreven groepen waanzinnig vaak de figuren zijn die zich misdragen. Het is op geen enkele manier een stereotypering. Als ik bijv. een rode Mazda met achter het stuur een dame met een beebop-kapseltje zie zitten, die als een waanzinnige komt aanscheuren, zal ik daar net zo mijn maatregelen tegen nemen om brokken te voorkomen als bij die zwarte Audi. Alleen...... het gebeurt in de praktijk veel minder vaak dat het zo iemand is, die zich aldus gedraagt. Geen stereotypering, geen vooroordeel, maar optelsom van jarenlange, doorgaande ervaring, genuanceerd op actualiteit. Waarnemingen zonder aanhalingstekens! (Hoe empirisch wil je het hebben?)
 

Rosinfield

† In Memoriam
@TNT: ik vind discussiëren leuk, zoals bekend. Maar niet wanneer dat gepaard gaat met persoonlijke aantijgingen (je verschuilt je, enz.). Dat vind ik onaangenaam.
Met empirisch bedoel ik niet subjectief maar objectief verkregen data gebaseerd op een groot aantal onafhankelijk verrichte waarnemingen. Maw, niet slechts de subjectieve en waarschijnlijk verstoorde waarneming van 1 persoon.
We zouden eens kunnen gaan turven bij welke auto we hufterig gedrag vaststellen onderweg. Uiteraard met een onbevangen blik en ons niet laten verstoren door een verwachtingspatroon.
Echt hufterig gedrag kom ik gelukkig niet zo heel vaak tegen en als ik het tegenkom, lijkt het niet gebonden aan een bepaald type auto oid.
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd denk ik dat je ook bij waarneming door één persoon al een veel objectiever beeld zou kunnen krijgen, door dat anders te organiseren. Iemand die alleen meerijdt in een auto, en alleen bezig is met waarnemen, zal heel anders kijken dan iemand die ook aan het chauffeuren is, en bezig is om een voertuig zo snel en veilig mogelijk van A naar B te krijgen. Als je iemand beelden van een dashcam laat zien, en op basis daarvan laat beoordelen krijg je waarschijnlijk een nog minder subjectieve waarneming, ondanks de beperking van het beperkte blikveld van een dashcamera, en de vaak beperkte info over snelheid en dergelijke.
 

Cordoba

Forumguru
Nou ja, je zál maar een mooie, groene Skoda hebben ......en niet zulke goede oren en bovendien niet zo goed in je spiegel durven te kijken...... :bloos:

Huh, ik zat steeds in mijn spiegels te kijken, en mijn haar zat echt perfect, en met 2 buitenspiegels, een binnenspiegel en een spiegeltje in de zonneklep, kun je dat echt prima in de gaten houden.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: TNT

TNT

Actief lid
@Rosinfield , het spijt mij voor je, dat je je persoonlijk aangesproken voelt. Het moet mij wel van het hart, dat je dat ook wel oproept door precies hetzelfde zelf te doen: waar jij stelt dat mijn waarnemingen subjectief en ingegeven zijn door een op vooroordeel gebaseerd verwachtingspatroon, is dat een nog veel persoonlijker aanval. Ik kijk, zie, constateer en op basis van velvuldige herhaling ontstaat een verwachtingspatroon. Dat is niet subjectief. Dat is geen vooroordeel. Dat is juist dat empirische waarvan jij zelf stelt dat juist dat benodigd is. (Wetenschappelijk zou ik het niet willen noemen, temeer daar de wetenschap het er wel over eens is, dat empirisch buiten de wetenschap valt)
Overigens heb ik vandaag eens even voor je geteld. Van de hufterig scheurende automobilisten (en dan heb ik het over gauw even gas geven om voorrang te nemen ipv geven, rood licht negeren, voetgangersoversteekpaden negeren etc.) was vandaag 53,8% Audirijder, waarbij ik niet heb meegeteld de Audi die zonder invalidenkaart achter het raam ongeveer dwars over de invalidenparkeerplaats stond geparkeerd bij de supermarkt waar ik nog even mijn laatste weekendboodschappen deed. Die stond daar niet dankzij mijn 'subjectieve waarneming' maar dankzij hufterig gedrag van de bestuurder.
 

Blackokkie2

Forumguru
waarbij ik niet heb meegeteld de Audi die zonder invalidenkaart achter het raam ongeveer dwars over de invalidenparkeerplaats stond geparkeerd bij de supermarkt waar ik nog even mijn laatste weekendboodschappen deed. Die stond daar niet dankzij mijn 'subjectieve waarneming' maar dankzij hufterig gedrag van de bestuurder.
Maar heb je de supermarktmedewerkers ook daarop gewezen zodat zij actie konden ondernemen door de politie te bellen om die hufter zijn auto weg te slepen of minimaal te beboeten? Zou ik wel doen.
 

TNT

Actief lid
Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik ben opgevoed met de waarde dat je gewoon nooit klikt. Daar komt bij, dat de supermarktmedewerkers vanuit de winkel zelf zicht hadden op de parkeerplaats en zó zouden kunnen zien dat die auto daar stond zonder 'blauwe kaart' en bovendien eerder neergekwakt dan geparkeerd.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik vind dat niet onder klikken vallen hoor. Ik vind zoiets een ernstige verkeersovertreding. Maar je hebt gelijk dat de supermarktmedewerkers daar ook wel op mogen letten(al hebben die het in de winkel vaak druk genoeg).
 

Michel

Forumguru
Vroeger vond ik Audi nog wel een sympathiek merk en nu maken ze uiteraard uitstekend afgewerkte auto's. Maar bij mij is de sympathie zo langzamerhand wel weg. Voornamelijk door het gemiddeld tamelijk onbeschofte gedrag van hun clientele. Als fabrikant zou ik niet echt trots zijn op het, door mij vaak omschreven "omhooggevallen pauper gedrag" van de bestuurders (M/V).
Uiteraard heb je er bij ieder merk wel een paar van die snoeshanen tussen zitten, zo ook bij Skoda, maar het aantal Audi rijders dat tamelijk asociaal gedrag vertoont, zoals nooit richting aangeven (richtingaanwijzers is een zeer dure optie bij Audi), rechts inhalen, duwen, op het laatste moment uitvoegen, kleven en nog snel even door rood rijden, valt mij ook al een behoorlijke tijd op.
Kortom, Audi's zijn mooie auto's, maar met minder fraaie bestuurders.
 
  • Leuk
Waarderingen: TNT

Rosinfield

† In Memoriam
@TNT: ik bedoelde slechts dat ik het niet prettig vind in een discussie er van te worden beschuldigd niet met open vizier te strijden ("je verschuilt je achter").
Verder is mijn betoog geenszins op jou persoonlijk gericht, wanneer ik beweer dat subjectieve ervaring per definitie onbetrouwbaar is en dat ook het gevaar bestaat dat die door stereotypering wordt beïnvloed. Maw, mijn opmerkingen hebben betrekking op de inhoud en niet op de discussie partner. Hopelijk is het zo duidelijk, verder no offense.
 
Bovenaan Onderaan