Self-fulfilling prophecy? Ik geloof er niet in, of toch wel (post #23)?
Ik ben gisteren bij Vagtechniek geweest om ze het bokken van de auto bij acceleratie laag in toeren zelf te laten ervaren. Dit is ook goed opgemerkt door de techneut welke initieel niet het 2-massa vliegwiel verdacht, wel de mededeling dat de auto dit neit hoort te doen. Na intern overleg werd eigenlijk niet duidelijk wat het probleem veroorzaakt maar is het 2-massa vliegwiel nu WEL een van de verdachten. Er wordt aangegeven dat er verdere diagnose nodig is om te achterhalen wat daadwerkelijk het probleem veroorzaakt. Ik heb, met mijn vooruitziende blik, meteen laten opvragen wat het me gaat kosten om een 2-massa vliegwiel te laten vervangen inclusief koppeling -->
. Na verder overleg heb ik besloten om de originele software terug te laten zetten bij wijze van experiment om te zien wat het gedrag van de auto is en of het bokken verdwenen is. Dit is dus het geval, ik merk dat bij exact dezelfde condities de auto prima rijdt, geen gebok o.i.d. Ik ben er ZELF bijna van overtuigd dat het vliegwiel de toename in koppel niet goed kon verwerken. Of dit nou aan de tuning zelf ligt of aan een (licht) versleten vliegwiel, ik weet het niet, en bij Vagtechniek weten ze het niet totdat er een uitgegreidere diagnose wordt gesteld. Ik denk dat ik het zo laat, toch wel jammer, eindelijk wat meer plezier tijdens het autorijden (behalve laag in toeren dan, in combinatie met een lichte 'angst' voor het gebok
).
Ik zal ze binnenkort contacteren met deze mededeling (als ze dit al niet lezen, geen idee of ze actief zijn op dit forum), ik wil nog een paar kleine ritjes maken om er 1000% zeker van te zijn. Wat service betreft zijn ze er echt goed op vooruit gegaan, ze denken goed mee en vooral: ze denken in mogelijkheden. Voor mij houdt het tuning avontuur hier op ben ik bang, echt super jammer, ik zal mijn volgende auto toch wat zorgvuldiger moeten uitkiezen zodat ik niet het gevoel heb dat hem moet laten tunen
, ondanks dat dit voor 99% van de mensen goed verloopt.