1.0 TSI chiptuning i.c.m. MQ200 handbak

Raoul Skoda

Actief lid
Even een update: de auto rijdt prima! Geen rare dipjes in de koppel/vermogen curves, een mooie lineaire versnelling tot een vrij hoog toerental. Ook tussenacceleraties (100 > 130 km/u) in de 6e versnelling gaan vrij rap. Ik ben zeer goed geholpen bij Vagtechniek, ze hebben alle tijd genomen om me uit leg te geven en mijn vragen te beantwoorden, top!

Een van de eerste dingen die (gek genoeg) in me opkwam was hoe leuk zo’n UP GTI wel niet moet zijn met deze stage 1 tuning ‍‍.
 

EdK

Forumguru
De "grote drie" hebben ook missers gemaakt hoor, zoals elke chiptuner.
Gaat er dan alleen om hoe ze er mee omgaan !
En de grote drie lossen de missers in algemeen zonder morren op dan.....
En velen die doen of ze het weten draaien er omheen en erkennen hun fout niet want die maken ze niet........ :pieker:
 

Raoul Skoda

Actief lid
Een update: de auto rijdt nog steeds erg goed! Ik durf wat meer het koppel te gebruiken zodra de olie op temperatuur is dus ik merk nu pas de echte toename in koppel. Maar ook bij lage snelheden merk ik verschil, de auto is soepeler geworden en lijkt wat meer aan het gas te hangen, zodra ik het gaspedaal intrap dan lijkt het alsof het vermogen/koppel eerder aangesproken wordt dan voorheen. Voor de tuning merkte ik hier en daar wat dipjes en wat ruwheid in de loop, deze zijn ook grotendeels verdwenen. Wellicht dat dit het stukje 'afknijpen van het motorblok' betrof vanwege co2/emissieeisen. Kortom, een echte aanrader, alleen al vanwege de toename in soepelheid tijdens het rijden en inhalen is nu een stuk makkelijk (en leuker) geworden. Eigenlijk best jammer dat een fabrikant dit niet af-fabriek kan, dan zou niemand te klagen hebben denk ik ;).
 

JeSko

Forumguru
@Raoul Esman

Jij bent er meer met bezig dan de gemiddelde chauffeur natuurlijk, anders ben je niet actief op een merkspecifiek forum en laat je je auto ook niet chippen, voor de overgrote meerderheid is de 1.0 ook zonder chip meer dan goed genoeg, die hebben dus ook niets te klagen want ze zijn hier simpelweg in geen 100 jaar mee bezig ;) maar leuk hoor dat je auto zo goed rijd nu, voor de mensen die net dat tikkie meer zoeken is chiptuning bij een goede tuner vaak een dikke surplus idd.
 

1983jeroen

Forumguru
Het enige nadeel van meer dan gemiddeld ermee bezig zijn is dat het extra vermogen snel went en je de auto na een tijdje weer niet zo snel vindt ;)

Wat dan helpt is even in een veel tragere auto gaan rijden en daarna weer in je Skoda te stappen :D
 

Raoul Skoda

Actief lid
Nog even een update: wellicht is mijn angst werkelijkheid geworden, precies hetgeen ik bang voor was lijkt het geval te zijn: bij het optrekken in een wat lager toerental in de 5e/6e versnelling begint de auto te bokken. Dit heb ik helaas eerder meegemaakt na tuning en resulteerde in het vervangen van het 2-massa vliegwiel. Die kosten ben ik niet bereid te maken met deze auto dus ik zal proberen voor volgende week een afspraak te maken bij Vagtechniek, wellicht om te originele software terug te laten flashen. Echt jammer, nog even afwachten :(.
 

Tees

Donateur
Weet je zeker dat dat ervoor niet was? Want in het lage toerenbereik doet de tuning niet zo gek veel, pas vanaf ~2000 tpm begint t verschil pas significant te worden (want dan komt de turbo lekker op gang).
 

EdK

Forumguru
Je kunt ze ook bellen en je probleem voorleggen, Vaak kunnen ze hem wat fine tunen zodat hij wel aan je wensen voldoet.
Dat is juist één van de sterkere kanten van VAG Techniek
 

TDifan

Lid
Octavia bij Hartog in Alkmaar laten optimaliseren. Erg positief, trekkracht in 6 versnelling (handbak) ook bij lage toerentallen merkbaar meer. Verbruik is bij constante snelheden beter geworden.
 

Raoul Skoda

Actief lid
Self-fulfilling prophecy? Ik geloof er niet in, of toch wel (post #23)?

Ik ben gisteren bij Vagtechniek geweest om ze het bokken van de auto bij acceleratie laag in toeren zelf te laten ervaren. Dit is ook goed opgemerkt door de techneut welke initieel niet het 2-massa vliegwiel verdacht, wel de mededeling dat de auto dit neit hoort te doen. Na intern overleg werd eigenlijk niet duidelijk wat het probleem veroorzaakt maar is het 2-massa vliegwiel nu WEL een van de verdachten. Er wordt aangegeven dat er verdere diagnose nodig is om te achterhalen wat daadwerkelijk het probleem veroorzaakt. Ik heb, met mijn vooruitziende blik, meteen laten opvragen wat het me gaat kosten om een 2-massa vliegwiel te laten vervangen inclusief koppeling --> o_O. Na verder overleg heb ik besloten om de originele software terug te laten zetten bij wijze van experiment om te zien wat het gedrag van de auto is en of het bokken verdwenen is. Dit is dus het geval, ik merk dat bij exact dezelfde condities de auto prima rijdt, geen gebok o.i.d. Ik ben er ZELF bijna van overtuigd dat het vliegwiel de toename in koppel niet goed kon verwerken. Of dit nou aan de tuning zelf ligt of aan een (licht) versleten vliegwiel, ik weet het niet, en bij Vagtechniek weten ze het niet totdat er een uitgegreidere diagnose wordt gesteld. Ik denk dat ik het zo laat, toch wel jammer, eindelijk wat meer plezier tijdens het autorijden (behalve laag in toeren dan, in combinatie met een lichte 'angst' voor het gebok :confused:).

Ik zal ze binnenkort contacteren met deze mededeling (als ze dit al niet lezen, geen idee of ze actief zijn op dit forum), ik wil nog een paar kleine ritjes maken om er 1000% zeker van te zijn. Wat service betreft zijn ze er echt goed op vooruit gegaan, ze denken goed mee en vooral: ze denken in mogelijkheden. Voor mij houdt het tuning avontuur hier op ben ik bang, echt super jammer, ik zal mijn volgende auto toch wat zorgvuldiger moeten uitkiezen zodat ik niet het gevoel heb dat hem moet laten tunen :unsure:, ondanks dat dit voor 99% van de mensen goed verloopt.
 

Tees

Donateur
Ik zou niet meteen de hoop op tuning laten lopen. Je hebt alleen problemen bij lage toeren, dus ze kunnen de tuning ook zo aanpassen dat deze bij lage toeren gelijk is aan origineel, en bij hogere toeren hun programma. Lijkt me een kleine moeite voor hen.
 

1983jeroen

Forumguru
Inmiddels al wat wijzer geworden?

Mijn 1.5 zou een DQ200 moeten hebben en kan volgens Vagtechniek tot 350nm zonder problemen aan. Anders zouden ze het niet aanbieden werd aan de telefoon gezegd.
Over een week is de mijne aan de beurt. Kilometerstand nu ongeveer 56.000
 

Raoul Skoda

Actief lid
De tuning is gisteren teruggezet, de mogelijke gevolgen van de tuning neem ik voor lief en daar zal ik mee moeten dealen als het zover is. Er is verder geen verschil t.o.v. hetgeen ik beschreef op 2 feb. Ik ben benieuwd hoe lang de boel heel blijft, maar als ik de mannen van Vagtechniek mag geloven dan zal het allemaal wel meevallen :rolleyes:.
 

Raoul Skoda

Actief lid
Octavia bij Hartog in Alkmaar laten optimaliseren. Erg positief, trekkracht in 6 versnelling (handbak) ook bij lage toerentallen merkbaar meer. Verbruik is bij constante snelheden beter geworden.
Bij welke toerentallen durf/kan jij vollast geven met deze tuning? Oftewel wat merk je laag in toeren aan de auto/motor/bak? Ik heb mezelf nu voorgenomen om <2000 tpm niet meer vollast te vragen van de motor, puur omdat ik nu in mijn hoofd gezet heb dat het schudden kan voorkomen en de auto dit dus totaal niet leuk vindt.
 
Bovenaan Onderaan