1.0 TSI chiptuning i.c.m. MQ200 handbak

Canon-Eye

Forumguru
Bij welke toerentallen durf/kan jij vollast geven met deze tuning?
Indien je beschikt over een rollenbank-uitdraai van na de tuning, zoek daarin dan op tussen welke toerentallen er 80% of meer van het maximumkoppel wordt geleverd. Dát is (in principe voor elke motor) het toerengebied waar je zonder gewetensbezwaren écht vollast kunt geven.
Heb je zo'n uitdraai niet, dan kun je proberen of de tuner die gegevens wellicht heeft van eenzelfde motorisering.
 

JeSko

Forumguru
Vollast geven kan geen kwaad in welk toerengebied dan ook, je moet enkel zeker weten dat de olie warm genoeg is en dus de smering optimaal is. Natuurlijk als je vanaf elk stoplicht gaat vertrekken als een gek dan ga je de boel onnodig belasten, maar bij gewoon rijden kan het echt geen kwaad om plankgas te geven als dat nodig is. Bij sommige Skoda's kan je de olietemperatuur zien in je display, daar gaat hij bij mij dan ook niet vanaf tot ik zie dat de auto 80-90 graden olietemperatuur heeft, en gas geven voor de lol of hard doortrekken doe ik enkel op 90 graden.
 

Smeeuwis

Donateur
Kan je volgens mij in elke O3 in de maxidot of in je virtual cockpit naar voren halen. In de VC weet ik het zeker, die had mijn laatste O3, in de maxidot is het misschien afhankelijk van de zwartwit of de kleurversie maar ik kan me dat haast niet voorstellen.

Zeer waardevolle info inderdaad! Niet alleen bij tuning overigens, maar altijd.
 

JeSko

Forumguru
@Smeeuwis

Reden dat ik zei sommige Skoda's is omdat mijn Superb mk2 met maxidot geen olietemperatuur weergaf, en vele andere hun S2 dan weer wel, ondanks dat mijne een late facelift was met bijna alle opties aangevinkt. Dus er valt geen lijn in te vinden, ik heb hetzelfde "issue" zien passeren mbt de O3's, en soms werd de olietemperatuur zelfs per ongeluk verwijderd door een uitgevoerd onderhoud op een auto die het wel af fabriek had. :sterretjes:
 

Smeeuwis

Donateur
Het blijft ondoorzichtig. Mogelijk aan te zetten via VCDS of OBD11? Ik kan me ook herinneren van mijn eerste O3 met kleuren maxidot dat je opties van dat schermpje aan en uit kon zetten.
 

JeSko

Forumguru
Klopt het kan ingeschakeld worden met codering als de auto er Standaard ook met kwam dacht ik. Maar goed, beetje ver off-topic.
 

andrehj

Forumguru
Inmiddels al wat wijzer geworden?

Mijn 1.5 zou een DQ200 moeten hebben en kan volgens Vagtechniek tot 350nm zonder problemen aan. Anders zouden ze het niet aanbieden werd aan de telefoon gezegd.
Over een week is de mijne aan de beurt. Kilometerstand nu ongeveer 56.000
Een DQ200 is een DSG-7 met droge koppelingen. Deze koppelingen zijn het notoir zwakke punt van deze bank. Als je wat langer met je auto wilt doen zou ik die sowieso geen hoger koppel willen opleggen.
Bovendien is dat ook niet nodig.. Als je harder wilt, geef je toch gewoon meer gas? Dan schakelt de bak een paar trappen terug, en kun je op toeren (wat veel beter is voor bak, maar ook voor je motorlagers) in plaats van op koppel extra versnellen.
Als je dus meer wilt, kun je beter je motor tunen. En dan alleen in het hoge toerenbereik. Dus het koppel zo lang mogelijk op 250 Nm houden, tot bijvoorbeeld 5500 rpm. Dan krijg je een kromme zoals die van mijn (ongetunede) 1.8 TSI:
2013-09-28-s2-1-8tsi-png.21087
 

1983jeroen

Forumguru
Omdat ik al had gelezen over de problemen met deze bak heb ik het extra nagevraagd bij Vagtechniek, maar die zeggen dat het geen probleem is met het extra koppel...

Op zich heb ik het extra vermogen niet echt nodig. Het beter schakelen van de bak is de voornaamste reden om te tunen. Omdat alleen de bak aanpassen best duur is ten opzichte van ook chiptuning erbij heb ik een afspraak voor beide tegelijk.
Bak alleen kost 399.
DSG steg 2 en stage 1 chiptuning is 600
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

TDifan

Lid
Inderdaad ik geef pas bij 2000 tpm om meer veel gas. Als het lager als 2000 tpm is voel je en vooral hoor je de motor sterk brommen, dit doe ik dus niet. Voor de rest veel lof voor de optimalisering, Pedro Hartog is er zo'n 3 uur mee bezig geweest.
 

Raoul Skoda

Actief lid
brommen tot daar aan toe, begint je auto te bokken bij 1500tpm icm vollast? Ik blijf er bij dat dit niet normaal is, maar het gaat echt een heel lastig verhaal worden om dit te laten diagnostiseren ben ik bang.
 

Canon-Eye

Forumguru
"Normaal"??
Is dat wel zo, @JeSko ? Ik herken dat helemaal niet, na 160k km in een 3-cilinder diesel/handbak en alweer zo'n 60k km met de huidige auto..
Mijn DSG is niet getuned en schakelt dus in D nog steeds relatief vroeg op - maar als ik bij lagere toeren veel gas geef dan wordt er toch direct 1 of 2 stappen teruggeschakeld waardoor de motor niet aan brommen toekomt. Dat het zaakje aldus is geprogrammeerd zal toch wel een reden hebben, lijkt me? Bijvoorbeeld dat het niet heel goed voor de motor is om 'm boven zijn macht te laten werken. De DSG kan dat zelf corrigeren, bij een handbak moet de bestuurder dat doen en die krijgt dus een seintje van de motor: brommen...

Ik denk trouwens niet dat het aantal cilinders daar veel mee te maken heeft. Mijn F1c van 2002 (1.4 mp 4-cilinder) was aangenaam soepel om te rijden - veel soepeler/prettiger dan de 1.4 16V waar ik ook uitgebreid mee had proefgereden - maar ook die begon toch te brommen als ik bij té lage toeren te veel gas gaf. Zo ontdek je snel genoeg waar de ondergrens ligt.
En dat gold trouwens net zo voor alle andere auto's met handbak die ik de afgelopen decennia zakelijk en privé heb gereden...
 

JeSko

Forumguru
@Canon-Eye

De meeste drie cylinders hebben toch een herkenbaar geluid dat richting "brommen" gaat, al zal een Diesel vast anders klinken, ik doelde dan ook op de benzine versies, zo'n 3 cylinders klinken vaak ook beter vanuit de uitlaat dan een 4 cylinder. Maar het is lastig om iets te omschrijven wat de ene als brommen ervaart, en de andere misschien als bokken.

Het lijkt me ook logisch dat je met een handbak de grens kan opzoeken van dat schokkend effect zoals wat @Raoul Esman omschrijft, maar of dat normaal is bij 1500 toeren betwijfel ik, onze Mazda bv begint pas te "bokken" morren of hoe je het ook wil noemen vanaf 750 toeren ongeveer, en als je van daaruit optrekt zal hij traag op gang komen maar zeker niet bokken. Maar dat is dan weer een totaal andere motorisering dan de 1.0 handbak van TS.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het zijn m.i. twee verschillende dingen.
Onder "brommen" versta ik een wat donkerder dan normaal klinkend, ietwat grommend geluid. Onder "bokken" versta ik het verschijnsel dat de auto niet vloeiend optrekt, maar met wat lichte horten en stoten - wat niet alleen niet goed is voor de motor maar ook niet voor de rest van de aandrijflijn. En in mijn ervaring kan zoiets optreden bij een (nog) lager toerental dan waarbij het brommen zich voordoet.
 

EdK

Forumguru
De meeste drie cylinders hebben toch een herkenbaar geluid dat richting "brommen" gaat,
Klopt hoor Jesko.
Zals een V8 een eigen sound heeft en een 4 pitter dat heeft en de tweetakt racers (motorfietsen) dat vloegel hadden zo heeft de 3 pitter ook een eigen roffel ( brommen ).
Ervaar dat ook als ik ff lekker doortrek en de isolatie het roffeltje niet meer kan tegenhouden....
 
Bovenaan Onderaan