"Normaal"??
Is dat wel zo,
@JeSko ? Ik herken dat helemaal niet, na 160k km in een 3-cilinder diesel/handbak en alweer zo'n 60k km met de huidige auto..
Mijn DSG is niet getuned en schakelt dus in D nog steeds relatief vroeg op - maar als ik bij lagere toeren veel gas geef dan wordt er toch direct 1 of 2 stappen teruggeschakeld waardoor de motor niet aan brommen toekomt. Dat het zaakje aldus is geprogrammeerd zal toch wel een reden hebben, lijkt me? Bijvoorbeeld dat het niet heel goed voor de motor is om 'm boven zijn macht te laten werken. De DSG kan dat zelf corrigeren, bij een handbak moet de bestuurder dat doen en die krijgt dus een seintje van de motor: brommen...
Ik denk trouwens niet dat het aantal cilinders daar veel mee te maken heeft. Mijn F1c van 2002 (1.4 mp 4-cilinder) was aangenaam soepel om te rijden - veel soepeler/prettiger dan de 1.4 16V waar ik ook uitgebreid mee had proefgereden - maar ook die begon toch te brommen als ik bij té lage toeren te veel gas gaf. Zo ontdek je snel genoeg waar de ondergrens ligt.
En dat gold trouwens net zo voor alle andere auto's met handbak die ik de afgelopen decennia zakelijk en privé heb gereden...