@
andrehj massa ver van de caravan as, heeft vooral betrekking op de stabiliteit (massa-traagheid) van de caravan: hij zal minder snel een bocht om willen. Als je kogeldruk wel klopt, is volgens mij het enige verschil tussen ver van de as (dus én ver voor én ver achter de as) beladen, alleen verschil in het veranderen van koers.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ja. De massa ver van de as zorgt voor een veel grotere inertia, wat vooral bij slingerbewegingen enorm van belang is.
Even een rekenvoorbeeldje:
Stel twee fietsen van 20 kg (en ca 1.2meter lang) staan in de caravan. De rotatie-inertia om de verticale as is dan mL^2/12 = 40*1.44/12 =
4.8 kgm^2
Stel nu dat die twee fietsen van 20 kg achterop de caravan (ca 3m vanaf de as) hangen. Dan is de inertia (of massa-traagheid) gelijk aan mr^2, dus 40*9=
360 kgm^2, oftewel 75 maal zo hoog!
Je ziet dat het verschil enorm is. De trekauto zal tegenwicht aan deze slingertraagheid moeten bieden. Zoals je ziet gaat dat een stuk lastiger met de fietsen achterop. Dat de trekauto in dit geval ook nog geen TSC heeft maakt het ook al niet beter.
Een zeer informatief filmpje precies hierover staat op Youtube: