1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

Chatslet

Forumguru
Jammer he, Noord26 rakelt steeds dat papa verhaaltje weer op het lijkt alsof je het overal tegenkomt
En daar moet jij speciaal een account voor registreren?
sblommers
user-offline.png
Junior Member
Lid sinds 3 september 2012Locatie AlmereBerichten 1

Dat zegt meer over jou dan over Noord26.
 

sblommers

Nieuw lid
En daar moet jij speciaal een account voor registreren?


Dat zegt meer over jou dan over Noord26.

Ik kom hier wel meer posten hoor maar niet zoals Noord26 zo offtopic en over mijne papie. Overigens kom ik gewoon uit Almere.

Even om terug te komen op het onderwerp, mijn buurman heeft een 1.2TDI Greenline met trekhaak en rijd daar met zijn caravan mee tot aan de Middelandse zee, het schijnt wel terugschakelen te wezen.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee want ik heb helaas geen trekhaak maar ik weet wel dat je gauw aan een beperking zit kwa trekgewicht hou daar rekening mee. Ik zal mijn buur eens vragen of hij op het forum uitgebreid zijn ervaring wil posten.

Vriendelijke groeten uit Almere
 

Canon-Eye

Forumguru
ik dacht dat dit een lijntje was waarin je kon aangeven wat je ervaringen zijn met de Fabia II 1.2 tdi als trekauto
Om hier maar eens even op terug te komen:
Gisteren een dagje on tour geweest met m'n dochter en haar Haflinger: een pony van 24 jaar. Pappa heeft het BE-rijbewijs, zie je...

Een gehuurde Humbaur paardentrailer ("single", heet-ie - maar 't lijkt toch beslist een zg. 1,5 paardstrailer) met dit flink uit de kluiten gewassen beestje van ca. 450kg erin, gezamenlijk geschat gewicht rond de 1100 tot 1150 kg. Formeel dus teveel, maar ach - ik hoefde er de bergen niet mee in: de brug bij Ewijk was zo ongeveer de hoogste klim die genomen moest worden.
Het viel me lang niet tegen: in 1 t/m 3 steeds doortrekken tot 3000 à 3500 rpm, dan kom je na opschakelen altijd wel rond of net boven de 2000 toeren uit. Bij een snelheid van 80-81km/h (op de tomtom) draait hij tegen de 2200 rpm in 4, dus daarmee zit hij aardig bovenin de koppelkromme. Voor Nederlandse viaducten en bruggen hoefde ik niet terug te schakelen: hij knorde er op de cruisecontrol op z'n gemak tegenop. Rijdt best relaxt, eigenlijk...

Wel geeft hij op de vlakke weg continu de aanbeveling om naar z'n 5 te schakelen, maar dat heb ik stelselmatig genegeerd. Want dan kom je m.i. te laag in de toeren (1500 of zo) voor de arbeid die hij moet leveren.

Het verbruik viel me nog niet eens zo heel erg tegen: over het gedeelte met trailer+paard, bij elkaar een goeie 250km, precies 8,0/100km volgens de boordcomputer. Snelweg of binnenwegen maakt daarbij niet zoveel uit want de snelheid is dezelfde - alleen zitten er op binnenwegen wel wat rotondes die zeer behoedzaam genomen moeten worden dus dat kost iets extra om weer op te trekken. Dat optrekken kan-ie overigens best vlot, merkte ik aan een camper die achter me reed - na elke rotonde was ik die een tijdje kwijt totdat hij weer met iets van 85-90 inliep om er vervolgens niet voorbij te durven. Nou ja, dat is niet mijn maagzweer, denk ik dan maar. 80 is 80 en ik vind het wel best zo.

Conclusie: voor zo'n klein torretje presteert het ding eigenlijk gewoon heel goed. Verwacht er geen wonderen van, maar hij kan heel behoorlijk meekomen - zeker als hij nog een 150 tot 200 kilo minder mee zou hoeven sleuren.
 

henm

Lid
Onze ervaringen binnen Nederland tot nu toe:
vorig jaar gereden met een Adria 430PH, leeg 785kg en de caravan amper breder dan de auto. Beladen tot 1000kg. Geen enkel probleem! Auto rijdt er net zo makkelijk mee weg..! Vanwege een gewenste andere indeling afgelopen jaar een Adria 432PX gekocht. Breedte 230cm en hoogte 258cm. Leeg 830 kg en max gewicht op kenteken verlaagd naar 1000kg. Alle bagage gewogen en met belading onder de 1000kg totaal gebleven. Wel één fiets achterop en één fiets in de caravan. Ook alle zware spullen in de auto, die hiermee met ons erbij wel aan zijn tax zat.
Volgens de garage mag onze kogeldruk 75 kg zijn, af te lezen in de kofferbak, en hij noemde ook nog dat er verschillende trekhaken zijn. We hebben gereden met een kogeldruk van 65kg.
Zoals gezegd in Nederland gebleven. Merkbaar was dat de caravan meer wind vangt doordat deze breder en niet aerodynamisch is.
Toch was deze zeer stabiel op de weg, ook met vrachtwagentegenliggers bij een 90kmh. Paar keer in Zeeland met gemak een dijkje moeten nemen, maar ja dat stelt dan ook niks voor, haha.
Al met al: stabiele combinatie maar wel zeer zorgvuldig beladen!
Verbruik, bij onze auto toch al een heikel punt, was steeds 1:11 - 1:12. Verbaas me dan ook over verbruikscijfers van 1:13 in de bergen. Maar dat terzijde.
 

Greenliner

Senior Member
Na een nieuwere caravan gekocht te hebben (Kip 44, leeg 950 kg/max 1250) langs de dealer gegaan om een Octavia te gaan bekijken. Zo geschrokken van de inruil voor de Greenline dat ik de caravan heb laten terugzetten naar 1000 kg en ermee naar Spanje ben geweest via de A71/A75. Voor het vertrek bij de caravandealer laten wegen
en daar bleek de volgepropte caravan(fietsen voor en achter)een gezonde 1310 kg te doen. Niet te vertrouwen die weegapparatuur dus vrolijk op weg.
Door de 4,5 bar in de caravanbanden en de lage kogeldruk van 30 kilo reed de combi heerlijk rustig. Op de vlakke weg 95 km/u (=91 Tom Tom)in de vierde versnelling. De mildere snelwegklimmen kunnen goed met 80 km/u in de derde versnelling. Bij de langere en steilere klimmen (15 km bij 7,5 %) is 70 echte km/u goed te doen. Kortom, de auto heeft me zeer positief verbaasd.

Groeten.
 

dirkkroneman

Forumguru
@Greenliner "Niet te vertrouwen die weegapparatuur" 1. waarom ga je dan überhaupt langs de dealer? 2. het had dus in jouw ogen ook nog een stuk zwaarder kunnen zijn. Terwijl je maar 1000 kg mag trekken.. 30 kg kogeldruk lijkt me wel erg weinig?
Je mag blij zijn dat je geen ongeluk gehad hebt, wat denk je dat er gebeurt als er een ongevalsonderzoek plaats had gevonden (indien er iets gebeurt was) en blijkt dat je ruim 300 kg (of misschien wel 400, 500) te zwaar was? Ik zou het iig niet aandurven.
 

erik2907

Actief lid
@Greenliner, 1.310 kg? Typisch gevalletje van 31% overschrijding van het max. gewicht. Ik zou zeggen: 'het bewust in gevaar brengen van medeweggebruikers, hetgeen in mijn ogen zou betekenen om het rijbewijs te vorderen met een boete van € 1.310,-.'
 

Bakkertje

Forumguru
@Greenliner Volgens mij heeft je Kip teveel gegeten. Zoals @dirkkroneman al stelt, mocht je een ongeval krijgen, ik hoop van harte dat je dat bespaart blijft, dan ben je per definitie al fout. Tijdens m'n E achter B rijles eens nagevraagd wat dat dan betekend, in feite komt het erop neer dat je en niet verzekerd bent en dat je fout bent. Dus aansprakelijk voor zowel je eigen schade als die je aan een ander hebt toegebracht.

Wie het trouwens uitgevoerd heeft om een caravan met een leeg gewicht van 950 kg terug te schrijven naar 1000 kg max is ook niet lekker bezig geweest. 50kg is echt niks, met een beetje huisraad (opstapje, tafel, stoelen, borden, pannen, bezem, bestek enz.) ga je daar al overheen. en dan ga je er al fietsen op meenemen, dan ga je sowieso over je 50 kg belading heen. Gewoon niet verantwoord.

Als je een greenline hebt die 1000 kg mag trekken waarom koop je dan een caravan van 950 kg leeg??
 

freli

Lid
Onze ervaringen binnen Nederland tot nu toe:
vorig jaar gereden met een Adria 430PH, leeg 785kg en de caravan amper breder dan de auto. Beladen tot 1000kg. Geen enkel probleem! Auto rijdt er net zo makkelijk mee weg..! Vanwege een gewenste andere indeling afgelopen jaar een Adria 432PX gekocht. Breedte 230cm en hoogte 258cm. Leeg 830 kg en max gewicht op kenteken verlaagd naar 1000kg. Alle bagage gewogen en met belading onder de 1000kg totaal gebleven. Wel één fiets achterop en één fiets in de caravan. Ook alle zware spullen in de auto, die hiermee met ons erbij wel aan zijn tax zat.
Volgens de garage mag onze kogeldruk 75 kg zijn, af te lezen in de kofferbak, en hij noemde ook nog dat er verschillende trekhaken zijn. We hebben gereden met een kogeldruk van 65kg.
Zoals gezegd in Nederland gebleven. Merkbaar was dat de caravan meer wind vangt doordat deze breder en niet aerodynamisch is.
Toch was deze zeer stabiel op de weg, ook met vrachtwagentegenliggers bij een 90kmh. Paar keer in Zeeland met gemak een dijkje moeten nemen, maar ja dat stelt dan ook niks voor, haha.
Al met al: stabiele combinatie maar wel zeer zorgvuldig beladen!
Verbruik, bij onze auto toch al een heikel punt, was steeds 1:11 - 1:12. Verbaas me dan ook over verbruikscijfers van 1:13 in de bergen. Maar dat terzijde.

Ik heb een trekhaak bij de dealer laten plaatsen, en er is een stikker op mijn auto geplakt dat ik 85 kg kogeldruk mag hebben. ik heb het nagekeken in het instructie boekje, daar staat in dat de auto maar 50 kg kogeldruk mag hebben. Toen de dealer gebeld en navraag gedaan, en de auto mag inderdaad maar 50 kg kogeldruk hebben. De trekhaak mag in mijn geval 85 kg hebben, maar de Fabia Greenline zelf maar 50 kg.
Bij mijn vorige Fabia Greenline heb ik ook nooit meer dan 50 kg kogeldruk gehad, en de caravan hangt er erg goed achter.
Mijn caravan is een Adria 390 met een max gewicht van 1100 kg. Bij de RDW heb ik die 1100 kg laten terugbrengen naar 1000 kg, dan mag ik toch nog 225 kg laden in deze caravan.

Ik vind het dus DOM van jou dealer dat hij zegt dat jou Fabia Greenline 75 kg kogeldruk mag hebben, ongeacht het type trekhaak mag de auto zelf NOOIT meer dan 50 kg kogeldruk hebben.
 

Greenliner

Senior Member
@dirkkroneman, erik2907, Bakkertje,

In eerste instantie kwam ik bij de caravandealer om de oplooprem wat strakker te laten afstellen zodat de caravan vrijwel direct begint te remmen als de auto remt. Het wegen vloeide hieruit voort. Dat de caravan te zwaar was wist ik natuurlijk wel en uit ervaring ook ongeveer wel hoeveel te zwaar. Omdat de caravan een beduidend grotere spoorbreedte heeft dan de auto en zeer stabiel rijdt is een lage kogeldruk geen probleem. Bij een hoge kogeldruk voel je iedere beweging van de caravan nadrukkelijk in de auto en dat is bijzonder vermoeiend.

De Fabia 1.2 TDI mag in andere landen 1200 kg trekken dus een "beetje" overbeladen is ook geen drama.
Geen moment het idee gehad mijn mede weggebruikers in gevaar te brengen.

Ik kocht de caravan voordat ik voor een inruilpraatje naar de Skoda dealer ging. Met de lege caravan van de dealer naar huis viel me op hoe stabiel de caravan achter de auto lag. Toen het inruilen van de Faab niet doorging heb ik het maximaal toegestane gewicht laten verlagen. Tsja, bij het laden neem je toch snel een aardappeltje teveel mee :-)
 

Skoody Boo

Actief lid
Die toegestane 1200 in het buitenland is misschien een argument, maar weet je dan ook hoe het komt dat de greenline daar 1200 mag trekken?

Die 1200 ga je dan ook nog eens over heen. En juridisch telt die 1000. Misschien toch goed om voor volgende zomer een Octavia te regelen?
 

dirkkroneman

Forumguru
Volgens mij heb ik elders al eens gelezen dat die auto's dan technisch toch anders in elkaar steken. En geloof mij maar: een argument als "Ja maar in het buitenland mag dezelfde auto meer trekken" daar ga je het echt niet mee redden.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja, je bent natuurlijk vrij om je niet aan de wet te houden. Er zit een verschil in de helling waartegen gekeken wordt. In NL gaat men uit van de waarde bij 12% helling. Er is ook een opgave bij 5% en dan ligt het gewicht inderdaad hoger. Vandaar het verschil tussen 1000 en 1200 kg. De auto's in de verschillende landen zijn echt identiek.

Wat op je kentekenbewijs staat, dat telt. In jouw geval dus max 1000 kg. Er is een marge van 10% dus 1100 mag ook nog zonder beboet te worden. Voor de verzekering is het een ander verhaal, als die onder het uitkeren uit kunnen komen dan doen ze dat graag. Dus mocht je iets overkomen dan had je daar 2 Octavia's voor kunnen kopen..

Toen je de caravan kocht had je de Fabia toch al, dus dat argument snap ik niet helemaal..?
 

CDK

Forumguru
Niet slim en bovenal erg gevaarlijk om zo op pad te gaan! Google maar eens en je zult je rot schrikken wat je dan tegen komt..... :nono:
 

Cordoba

Forumguru
Andere reden dat 'dezelfde' auto in het buitenland meer mag trekken: in Nederland worden de trekhaken eigenlijk altijd achteraf geplaatst en niet af-fabriek. De reden daarvoor is het 'slimme' belastingstelsel. Door de trekhaak achteraf te plaatsen, telt ie niet mee voor bijtelling, BPM en allerlei andere zaken, maar met wel als gevolg dat een NL-auto een gewone auto is, waar een trekhaak 'onder is geplakt', waar bij een trekhaak af-fabriek vaak een grotere koeling (radiateur) wordt geplaatst, zodat de auto wat makkelijker de extra warmte-ontwikkeling kwijt kan.

Overigens is er nog een reden waarom het gewicht beperkt is: als je aanhanger zoveel zwaarder is dan de auto, heb je bij een noodsituatie (bijv. uitwijkmanoeuvre) weinig te vertellen, omdat het gewicht van de caravan bepaald waar de auto naar toe mag.

Wat het gewicht van de caravan betreft, daar is denk ik genoeg over gezegd, maar misschien is het een optie om meer gewicht over te brengen naar de auto. Als je bijvoorbeeld de fietsen op de auto kan monteren (dakdrager??) heb je al een behoorlijk andere gewichtsverdeling.
 

Greenliner

Senior Member
@Bakkertje,

Toen ik de caravan kocht was ik nog van plan om de Faab in te ruilen voor een Octavia, na een bezoekje aan de Skoda dealer dacht ik daar anders over:(

De Greenline heeft in Nederland ook altijd al 1200 kg mogen trekken als je bij de RDW het trekgewicht liet aanpassen, je raakte dan wel je MRB vrijstelling kwijt. Nu is dat niet meer aan de orde maar moet je Greenline nog wel 5x binnen 5 minuten tegen een helling op van 12 % met 1200 kg aan de haak en het maximale toegestane treingewicht. Als dat lukt verhoogd de RDW het maximale trekgewicht naar 1200 kg. Die test heb ik mijn Greenline met een ton op de teller willen besparen. De wetenschap dat hij in buurlanden 1200 kg mag trekken is voor mij voldoende.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik weet dat in België de 1.2 TDI Greenline 1.000 kg mag trekken en de 1.2 TDI niet-Greenline (zoals de mijne) wel gewoon 1.200kg mag trekken. Er is volgens mij wel een fundamenteel verschil tussen die twee modellen. Zeker weet ik dat de koeling in de Greenline van een lichter soort is (alles voor een minder verbruik). En wat zou er nog verschillen, aangezien de Greenline 90 kg (!) minder in de weegschaal legt dan de mijne.
 

Greenliner

Senior Member
@laagvlieger,

Dat klopt, de temperatuur van zowel olie als water loopt (te) snel op als je gaat klimmen of een stukje volgas rijdt wanneer je gedwongen moet inhalen. De Greenline heeft ook smallere banden wat ook niet bijdraagt aan de kwaliteit als trekauto.
 
Bovenaan Onderaan