ik dacht dat dit een lijntje was waarin je kon aangeven wat je ervaringen zijn met de Fabia II 1.2 tdi als trekauto
Om hier maar eens even op terug te komen:
Gisteren een dagje on tour geweest met m'n dochter en haar Haflinger: een pony van 24 jaar. Pappa heeft het BE-rijbewijs, zie je...
Een gehuurde Humbaur paardentrailer ("single", heet-ie - maar 't lijkt toch beslist een zg. 1,5 paardstrailer) met dit flink uit de kluiten gewassen beestje van ca. 450kg erin, gezamenlijk geschat gewicht rond de 1100 tot 1150 kg. Formeel dus teveel, maar ach - ik hoefde er de bergen niet mee in: de brug bij Ewijk was zo ongeveer de hoogste klim die genomen moest worden.
Het viel me lang niet tegen: in 1 t/m 3 steeds doortrekken tot 3000 à 3500 rpm, dan kom je na opschakelen altijd wel rond of net boven de 2000 toeren uit. Bij een snelheid van 80-81km/h (op de tomtom) draait hij tegen de 2200 rpm in 4, dus daarmee zit hij aardig bovenin de koppelkromme. Voor Nederlandse viaducten en bruggen hoefde ik niet terug te schakelen: hij knorde er op de cruisecontrol op z'n gemak tegenop. Rijdt best relaxt, eigenlijk...
Wel geeft hij op de vlakke weg continu de aanbeveling om naar z'n 5 te schakelen, maar dat heb ik stelselmatig genegeerd. Want dan kom je m.i. te laag in de toeren (1500 of zo) voor de arbeid die hij moet leveren.
Het verbruik viel me nog niet eens zo heel erg tegen: over het gedeelte met trailer+paard, bij elkaar een goeie 250km, precies 8,0/100km volgens de boordcomputer. Snelweg of binnenwegen maakt daarbij niet zoveel uit want de snelheid is dezelfde - alleen zitten er op binnenwegen wel wat rotondes die zeer behoedzaam genomen moeten worden dus dat kost iets extra om weer op te trekken. Dat optrekken kan-ie overigens best vlot, merkte ik aan een camper die achter me reed - na elke rotonde was ik die een tijdje kwijt totdat hij weer met iets van 85-90 inliep om er vervolgens niet voorbij te durven. Nou ja, dat is niet
mijn maagzweer, denk ik dan maar. 80 is 80 en ik vind het wel best zo.
Conclusie: voor zo'n klein torretje presteert het ding eigenlijk gewoon heel goed. Verwacht er geen wonderen van, maar hij kan heel behoorlijk meekomen - zeker als hij nog een 150 tot 200 kilo minder mee zou hoeven sleuren.