1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

cali05

Forumguru
In juni ga ik met de caravan erachter naar Spanje via de Franse autoroute A75. Deze route heeft stevige, langdurige klimmetjes. Heeft iemand deze route al gereden met een caravan erachter? Hoe zwaar was de caravan? Heeft iemand sowieso al stevig geklommen met een caravan erachter?
Wij hebben vorig jaar die route gereden. Prima te doen. Voor de caravan zie post 136 van dit draadje. Daarnaast door de Auvergne tweebaans naar de Ardeche gereden, ook daar zitten stevige stukken klimmen in. Geen probleem.
 

deusjevo

Forumguru
:ot: in dit draadje maar ik heb deze route met een O2 1.2 TSI met 1200 kilo caravan gereden en dat gaat prima.
Maximale stijgingspercentage is meen ik 7% en da's op een snelweg prima te doen.
 

Greenliner

Senior Member
@calio05,

Dat is goed nieuws! Kun je klimmen in de derde versnelling met pakweg 75 km/u of moet je terug naar de tweede versnelling? Zet je de airco uit bij het klimmen? Hoe is het verbruik? Keurige Kip heb je, ideale afmeting! Ik heb zelf een Kip KG 42 uit 1985.
Groeten.
 

joergarms

Senior Member
Tijdens klimmen moet je nooit naar het verbruik e.d. kijken, want hoe lang klim je nu werkelijk. Dat zijn misschien enkele tientallen km's.
Wat veel belangrijker is dat je zelf weer bij welk toerental de motor het beste presteert. Hou m vooral in dat gebied, zeker niet eronder. Een motor die smoort, komt niet meer op gang zonder terug te schakelen. Sowieso is tijdens klimmen een iets hoger toerental aan te bevelen omdat een motor die te weinig toeren draait, sneller kans heeft op warmlopen.
Dat de Greenline zo "leuk" trekt verbaast me niks. Als je puur op het koppel afgaat, dan is dat helemaal niet slecht. Enkele jaren geleden kwam geeneen diesel aan dat koppel, tegenwoordig zijn we enorm verwend en gewend aan de koppelmonsters, 300NM is helemaal niks meer.
Maar als je dat uit je hoofd laat, en gewoon de motor lekker laat draaien zal het altijd lukken.
 

Huibert

Forumguru
Hiermee slaat Joergarms de spijker precies op zijn kop!!!! Wees niet bang om door te trekken tot 3000 toeren, dit vindt de motor veel fijner dan te laten zwoegen op minder dan 2000 toeren.
 

Greenliner

Senior Member
Bij 3000 toeren in de derde versnelling rij je 80 km/u en levert de motor 74 pk en 175nm (uitdraai JD Engeneering Polo Bluemotion). Dat zou voldoende moeten zijn, zelfs op pittige klimmen. Vorig jaar met "licht" overbeladen caravan naar Bretagne geweest. Heuvel op tot zo'n 3 % lukt in de vierde versnelling bij 2500 tpm.
Sinds gisteren branden de lampjes van het motormanagement weer nadat het 30.000 km goed is gegaan. Vorig jaar een nieuwe EGR-klep gekregen na eindeloos gezever bij de dealer. Moet er niet aan denken dat er tijdens de vakantie wat mis is. Probeer maar eens een nieuwe EGR-klep los te praten in het Spaans:ahum:.
 

Greenliner

Senior Member
Inmiddels heb ik weer een nova valvula EGR gekregen zodat ik hopelijk zonder geklepzeik met de sleurhut naar Spanje kan. De caravan is wat overbeladen en weegt zo'n 1150 kg. Mocht de Faab er te veel moeite mee hebben dan kan ik eventueel onderweg nog 100 kg aardappelen achterlaten.:crazy:
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik dacht gelijk het zelfde......

De mijne is inmiddels licht gekieteld.... wij denken er aan om volgend jaar een caravan te gaan aanschaffen. Mocht het echt niet bevallen achter de Greenline pakken we of de Fabia van mijn ouders (1.2 TSI DSG max. trekgewicht 1200kg) of de auto van mijn schoonouders (Scenic 2.0 16v).

En anders is het dan in de toekomst weer een mooie gelegenheid om weer over te stappen naar de grotere broer.

Voorlopig denk ik alleen nog even aan mijn eigen portemonnee met 25dkm per jaar.
 

wanderer

Senior Member
Inmiddels heb ik weer een nova valvula EGR gekregen zodat ik hopelijk zonder geklepzeik met de sleurhut naar Spanje kan. De caravan is wat overbeladen en weegt zo'n 1150 kg. Mocht de Faab er te veel moeite mee hebben dan kan ik eventueel onderweg nog 100 kg aardappelen achterlaten.:crazy:
toch even een waarschuwing, niet alleen ga je bij een politiecontrole nat bij overbelading, veel erger kan het worden bij een ongeval, oa de verzekering zou well eens knap lastig kunnen gaan doen....
 

freli

Lid
Helaas nog geen tijd gehad om het uit te proberen. We zijn net terug van een vakantie in Italie, zonder caravan, de Fabia eens kunnen uitproberen op de duitse autobahn, valt niet tegen. Allen bij een redelijk lange klim, merkte ik wel wat moeite, een paar keer terug schakelen, met een bepakte auto en 2 personen.
Ik wil zeker dit najaar bij Luik gaan proberen, in februari willen we een weekje naar Oostenrijk, Leutasch, dan moet ik wel weten hoe de Fabia het doet.
Verder is het een fijne auto, ik kon prima meegaan op de linkerbaan tussen de grote jongens. Ik heb wat dat betreft mijn vorige auto's _ Mercedes 200cdi, Citroen XM 2.1Td etc niet gemist.
Mijn ervaring met de caravan laat ik zeker weten.
Mijn Eriba mag 1200kg wegen, maar is op het kentekenbewijs teruggebracht naar 1000kg.

Bij een lange klim met cruise control bij terugval van snelheid gewoon gas bij geven met je voet, dan blijf je langer op snelheid.
 

Huibert

Forumguru
Wanneer bij een lange klim de cruisecontrol de snelheid niet kan vasthouden is dit een teken dat je terug moet schakelen, oftewel de motor draait te laag in toeren. Het is beter voor de motor om bij zware belastingen gewoon wat hoger in toeren te draaien, hiermee voorkom je dat hij oververhit raakt.
 

hemi24

Forumguru
...en ik wilde net roepen dat zo'n ritje met de caravan de EGR-klep eerder schoner zou maken, maar als ik zo lees hoe mensen hier met de cruise-control omgaan, in combinatie met een caravan, kan ik me heel goed voorstellen dat er problemen optreden!!!
 

Noord26

Forumguru
Ik heb op de rollenbank gezien dat het maximale koppel bij de 1.2 Tdi pas bij 2100-2200 toeren aanwezig is. Daarvoor loopt het heel steil omhoog, daarna gaat het een stuk langzamer naar beneden.

Puur kijkende naar die karakteristiek van de motor raad ik stevig aan om niet onder die 2200 toeren te rijden met een sleurhut erachter. En dat komt idd neer op rijden in de 4e versnelling. Uitgaande van 90 km/h op de teller tenminste..
 

Peter_Octavia

Forumguru
@Noord26,

Je hoeft niet perse op max. koppel te rijden bij constante snelheid. Lager in toeren kan best.

Als ik naar mijn eigen grafiek kijk heb ik bij 1900 toeren al ca. 190Nm. Als je dan nog moet versnellen pak je nog de stijgende lijn van het koppel mee.

Moet je echt een berg op is toeren maken het beste wat je kunt doen.
 

hemi24

Forumguru
Persoonlijk zou ik boven het max. koppel gaan rijden, zodat je bij terugval in toeren juist een toename van het koppel krijgt...
Bij een hoger toerental zal je koelmiddel ook beter circuleren (van zowel motor als airco).
 

Greenliner

Senior Member
Zonder problemen met de caravan erachter naar Spanje geweest. Lange stukken in de vierde versnelling met 100 km/u op de cc gereden. Zonder wind op de vlakke weg gaat het in de vijfde versnelling nog net maar dan moet de airco uit.
In de praktijk moet je zo vaak even afremmen en versnellen dat je hem beter in de vierde versnelling kan laten staan. De motor draait dan 2500 tpm en je hoort hem nauwelijks. Het klimmen gaat ook prima. 80 km/u is zelfs op 7% stijging vast te houden. Qua vermogen gaat het dus prima, ik heb geen moment een ( gevaarlijk) tekort aan snelheid gehad. De zijwind gevoeligheid is echter slecht.
 
Rit naar de Pyreneeën gehad via Luik en Lyon met caravan van 900 kilo en de nodige bagage in kofferbak. Meestal in zijn 5 en net voor een klim naar zijn 4. Uiteraard de klim bij Luik in zijn 3. Snelheid ligt hierbij tussen de 90 en 100 km afhankelijk wat de vrachtwagens reden. Verbruik gemiddeld heen en terug 1:11,3. Totaal 3850 km. Weer perfect verlopen met onze Fabia greenline.
 
Bovenaan Onderaan