1.2 TDI Greenline geschikt als trekauto?

laagvlieger

Forumguru
Bij de aanschaf van mijn Fabia Combi 1.2 TDI heb ik er bewust geen trekhaak onder laten zetten omdat ik voor het trekken van aanhangers vader zijn Fabia 1.4 TDI kan gebruiken en ook omdat ik dacht dat de 1.2 TDI als 'trekker' te zwak ging zijn om veilig vooruit te komen.
Maar ... een jaar later weet ik dat dit niet zo is. Zelfs met 4 personen in de auto en heel wat bagage kan ik nog vrolijk 130km/u een heuvel op. De kleine driecilinder is gewoon een prima motor. De sleutel tot succes zit hem in het schakelen. De versnellingen zijn zodanig lang dat het de motor helemaal neerknuppelt als je te vroeg opschakelt, maar oo wat kan het ook z'n voordelen hebben als je 'm doortrekt! Vooral in de bergen.
 

Greenliner

Senior Member
@Traindriver, Laagvlieger

Het is zonder meer een fijne trekauto. Vooral het klimmen is me enorm meegevallen. Hier valt op hoe stil en soepel de motor toeren kan maken. Bij het invoegen noodgedwongen enkele malen moeten doortrekken naar 4500 tpm in de tweede versnelling om vlot 90 km/u te halen. Het verbruik tijdens langdurig klimmen (A75 richting het noorden)komt op zo'n 20/100km,dit geeft wel aan hoe hard de motor aan het werk is. Chiptuning leek me aanvankelijk aantrekkelijk maar ik denk nu dat je met een aanhanger erachter beter geen zorgen kunt hebben over het heel blijven van de motor en koppeling.
 

cali05

Forumguru
@Traindriver, Laagvlieger

Chiptuning leek me aanvankelijk aantrekkelijk maar ik denk nu dat je met een aanhanger erachter beter geen zorgen kunt hebben over het heel blijven van de motor en koppeling.
Ik heb wel chiptuning en daardoor is de caravan nog wat prettiger te trekken door de auto dan zonder. Zeker met wind tegen of bij hellingen. Ik merk het verschil duidelijk
 

Gerke

Forumguru
Ik denk het niet. Met de auto zonder caravan zie ik geen duidelijk beter verbruik.

Hier wel. Als je net zoals zonder de tuning rijdt, dan is het verbruik een stukje lager, maar niet dusdanig dat het de investering waard is. Ga je de tuning echt gebruiken om vlotter op te trekken en stoplichtsprintje saan te gaan, dan is het verbruik wel een stuk hoger.
 

Greenliner

Senior Member
@Calio05,

Die extra pk's zijn natuurlijk zeer welkom met de caravan erachter. Ik heb contact gehad met JD engineering over de tuning en ze gaven aan dat het geen kwaad kan omdat je het extra vermogen in de praktijk maar kortstondig inzet. Ik denk dat je met de caravan erachter toch voorzichtig moet zijn om niet teveel van de (getunede) motor te vergen. Vooral bij het (langdurig) klimmen. Eind volgend jaar ruil ik mijn Greenline in voor een (gebruikte) Fabia combi 1.6 TDI. Deze valt in dezelfde MRB categorie en zal niet zo veel meer verbruiken denk ik.
 

Chatslet

Forumguru
Vandaag een boot met mijn Greenline Combi versleept. Boot weegt zo'n 700 kilo en lege trailer weegt 235 kilo. Bij elkaar dus bijna 950 kilo. Had voor de rit wel mijn bedenkingen met het 1.2 TDI motortje maar hij ging als de brandweer. Brug op, brug af, stuk tegen de wind in allemaal geen probleem. Wel ietsje verder door trekken in de versnellingen tot 2500 a 3000 toeren maar heb absoluut niet het idee gehad vermogen te kort te komen. Alleen aan het begin van de rit even met de boot uit het water halen. Moest de trailer te water rijden om de boot er op te krijgen en dan dus met de boot er op de trailer omhoog het water uit trekken. Moest het ASR systeem uit zetten met het knopje op het dashboard anders kwam ik niet omhoog.
 

jmw57

Lid
Een prima caravantrekker die Fabia 1,2 TDI Greenline. Vandaag met een Hobby caravan (1050 Kg) terug gekomen uit Zuid Frankrijk. Het motortje van mijn Fabia is getunend (100 pk , maar nog belangrijker 222 Nm). Even weten tussen welke toerentallen de motor zijn max. koppel heeft (bij mij tussen de 1900 en 2250), combinatie op de juiste snelheid brengen, (dat was voor mij in zuid en midden Frankrijk 4e versnelling, 90 km en 2200 toeren) cruise controle inschakelen en gaan met die banaan. Wel de toeren in de gaten houden, want als die terug gaan lopen moet je even terug naar een lagere versnelling, maar dat vind ik geen probleem. Op sommige lang doorlopende hellingen (6% en 3 km lang) moest ik dus af en toe even terug in de versnelling.
In noord Frankrijk, Belgie en Nederland (vlak) werd het de 5e versn., 100 km en 2000 toeren en lekker mee toeren met de grote jongens.
Het verbruik met de caravan erachter is over de gehele reis (1290) km uitgekomen op 1 op 13,5, wat ik niet slecht vind.
 

Noord26

Forumguru
Wie heeft de auto getuned als ik vragen mag en heeft u daar uitdraaien van? JD tuned elke 1.2 Tdi tot minimaal 100pk icm 240Nm. Daarom is 222Nm wat karig en ben ik zeer benieuwd naar de grafiek- de opbouw daarvan. Een standaard blokje doet namelijk al 200Nm ipv de opgegeven 180Nm.
 

Chatslet

Forumguru
@jmw57: Je weet dat het maximaal te trekken geremde gewicht van een Fabia GL (Combi) 1000 kg is? Met een caravan van 1050kg zit je daar dus al over heen. Stop je daar ook nog bagage in dan zit je er riant overheen. Niet alleen kan dat erg duur worden bij een controle, maar als je schade maakt gaat de verzekering gegarandeerd moeilijk doen.
 

laagvlieger

Forumguru
Wie heeft de auto getuned als ik vragen mag en heeft u daar uitdraaien van? JD tuned elke 1.2 Tdi tot minimaal 100pk icm 240Nm. Daarom is 222Nm wat karig en ben ik zeer benieuwd naar de grafiek- de opbouw daarvan. Een standaard blokje doet namelijk al 200Nm ipv de opgegeven 180Nm.

Ik denk Ventura.
 

jmw57

Lid
Noord26, Chatslet en Laagvlieger,
Ik weet dat het maar 1000 kg mag zijn, maar die 1050 kg was inclusief alles en gewogen met zo,n klein caravanwegertje. (neuswiel 45 kg, linker wiel 500 kg en rechter wiel 505 kg). Ik denk dat op een geijkte weegbrug ik wel goed had gezeten met het caravangewicht.
De motor is getuned bij Datatechnic in Goor. De standaard motor had 76 pk en 186 Nm, en nu dus 100,4 pk en 222 Nm. Bij een ander kan er misschien nog meer uitgehaald worden, maar ik ben hier best tevreden mee, ook gezien de prestaties van de auto die ik afgelopen dagen heb ondervonden. Toen ik de auto net had, (okt.2010) ben ik ook wel bij JD in Lochem geweest, maar die gaf mij toen aan dat ze toen nog niet in staat waren die motor te tunen en zodoende ben ik bij Datatechnic in Goor terecht gekomen.
De uitdraaien van de rollentestbank?, euh ... ja die kan ik helaas nergens meer vinden, of ze liggen ergens, of ze zijn in de versnipperaar terecht gekomen, dus die kan ik niet meer laten zien.
 

Noord26

Forumguru
Ik kan niet anders als sceptisch blijven. Hierbij een directe quote van Datatechnic uit hun FAQ:
5. Is chiptuning zichtbaar voor mijn dealer of garage?

Onze chiptuning is niet traceerbaar door uw dealer of in de garage. Overigens tuned Datatechnic voor verschillende merkdealers op hoog niveau.
----

Tuning is juist heel gemakkelijk te zien door een dealer of garage aangezien die gewoon de geleverde turbodruk kan uitlezen. En ik heb nog geen dealer gevonden die Datatechnic als optie tot tuning aan geboden heeft.

En wat is basis, extra en premium tuning? Kom op zeg..
 

Chatslet

Forumguru
Zal wel met een externe box gebeuren. Voor een beurtje even de box er uit en klaar. De box beinvloed toch de waarden die de sensoren richting ECU door geven dus het zal ook niet na te lezen zijn. Het zal hoogstens aan de roetophoping in het blok te zien zijn omdat het weer de zoveelste powerbox is.
 

joergarms

Senior Member
grappig dat er nog steeds mensen zijn die zo "bezorgd" zijn om hoe een ander zijn auto tuned. Persoonlijk zie ik dat toch als een soort afgunst, zo van ik durf het zelf niet aan, dus gun ik het een ander ook niet.
Mijn ouders rijden ook zo'n Fabia gl, vrij kort na de aankoop getuned door Ventura, en nog steeds supertevreden. EN WEL DEGELIJK SNELLER!!
Soms lijken de mensen die bijv. JD zo aanbevelen wel van die Apple gebruikers, er is niks beters....
 

Noord26

Forumguru
Er zijn er ook genoeg die zowel Ventura als JD getunde 1.2 Tdi's hebben gereden. :winkie:

En het verschil is idd enorm. En niet alleen in service. ;)
 

jmw57

Lid
ik dacht dat dit een lijntje was waarin je kon aangeven wat je ervaringen zijn met de Fabia II 1.2 tdi als trekauto, maar het begint steeds meer te lijken op een lijntje over tuning. Jammer.
 
Bovenaan Onderaan