l.vanegmond@zonnet.nl
Nieuw lid
Caravan van 1000 kg geen probleem
Afgelopen vrijdag de caravan naar de camping in Zeeland (Walcheren) gebracht. Heb een Home Car 390 met een oorspronkelijk maximaal toegelaten gewicht van 1150 kg. Omdat je dat formeel niet met de Fabia Combi Greenline mag trekken, heb ik bij de RDW het maximaal toegelaten gewicht op het kentekenbewijs laten verlagen tot 1000 kg. We slepen de caravan toch altijd bijna leeg naar de voorseizoenplek, het leeggewicht is ca. 850 kg dus hebben we toch nog zo'n 150 kg beschikbaar voor de matrassen, voortent en wat kleinigheden. Ruim voldoende dus.
De auto trok de caravan met gemak, optrekken vanuit stilstand ging ook prima en ik had bepaald niet het gevoel dat ie vermogen tekort kwam. Grootste deel van de route (A58 via Roosendaal/Bergen op Zoom/Middelburg) op de cruise-control afgelegd bij 90 km.p.u. (harder mag je toch niet in Nederland), dan draait ie zo'n 2300 toeren in de 4e versnelling. De 5e versnelling niet gebruikt (ook niet geprobeerd), dat lijkt me bij die snelheid niet verstandig i.v.m. te weinig toeren. Kogeldruk was precies 50 kg., als je daarmee niet te wild over verkeersdrempels gaat is er niets aan de hand, we hebben de grond in elk geval niet geraakt dus (voorlopig?) heb ik geen plannen voor hulpveren. De combinatie lag stabiel en rustig op de weg.
Kortom: mijn eerste ervaringen met de Fabia als trekauto voor binnenlands gebruik zijn absoluut positief; de auto doet wat mij betreft zeker niet onder voor mijn vorige (Nissan Almera Tino met 1,8 benzinemotor en heel wat meer p.k.'s.
Afgelopen vrijdag de caravan naar de camping in Zeeland (Walcheren) gebracht. Heb een Home Car 390 met een oorspronkelijk maximaal toegelaten gewicht van 1150 kg. Omdat je dat formeel niet met de Fabia Combi Greenline mag trekken, heb ik bij de RDW het maximaal toegelaten gewicht op het kentekenbewijs laten verlagen tot 1000 kg. We slepen de caravan toch altijd bijna leeg naar de voorseizoenplek, het leeggewicht is ca. 850 kg dus hebben we toch nog zo'n 150 kg beschikbaar voor de matrassen, voortent en wat kleinigheden. Ruim voldoende dus.
De auto trok de caravan met gemak, optrekken vanuit stilstand ging ook prima en ik had bepaald niet het gevoel dat ie vermogen tekort kwam. Grootste deel van de route (A58 via Roosendaal/Bergen op Zoom/Middelburg) op de cruise-control afgelegd bij 90 km.p.u. (harder mag je toch niet in Nederland), dan draait ie zo'n 2300 toeren in de 4e versnelling. De 5e versnelling niet gebruikt (ook niet geprobeerd), dat lijkt me bij die snelheid niet verstandig i.v.m. te weinig toeren. Kogeldruk was precies 50 kg., als je daarmee niet te wild over verkeersdrempels gaat is er niets aan de hand, we hebben de grond in elk geval niet geraakt dus (voorlopig?) heb ik geen plannen voor hulpveren. De combinatie lag stabiel en rustig op de weg.
Kortom: mijn eerste ervaringen met de Fabia als trekauto voor binnenlands gebruik zijn absoluut positief; de auto doet wat mij betreft zeker niet onder voor mijn vorige (Nissan Almera Tino met 1,8 benzinemotor en heel wat meer p.k.'s.