............................... en vervolgens niet verder kon...
Het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger mag niet meer bedragen dan het leeg gewicht van het trekkend voertuig. Een combinatie van auto van 1500 kg + aanhanger met een maximaal kenteken gewicht van 1500 kg mag je met een B rijbewijs besturen, dan houd je zelfs nog 500 kg marge over de bestuurder . Er wordt nogal eens gedacht dat zodra een aanhanger een eigen kenteken heeft (en dus zwaarder mag zijn dan 750 kg) dat je dan een E rijbewijs nodig hebt, dat is onzin. De regel wordt overigens nog aangepast (stond op de planning voor 2012) dan wordt het maximale gewicht van de combinatie 4100 kg. Hoe het dan zit met een aanhanger die een hoger maximaal gewicht heeft dan het trekkend voertuig is volgens mij nog niet bekend.
Ik neem aan dat je niet aan de oprit van een snelweg woont? Als je gewoon net als anders, op je gemak de stad/ je dorp uitrijdt, is de motor gewoon op temperatuur. Warmdraaien van motoren is niet meer van deze tijd, zelfs mijn vrachtwagen met 13 liter motor draait 5minuutjes en gaat dan ook de weg op.
Moet je tijdens je vakantie middenin de alpen met koude motor beginnen, dan zou ik m wel een aantal minuutjes laten draaien, maar dat kan mooi als je bijv. de verlichting van je caravan e.d. controleert.
Mocht je nou echt op een steile helling tot stilstand komen, laat dan, als je de ruimte hebt, de combinatie scharen. Daardoor zorg je ervoor dat bij de eerste paar meter niet het volledige gewicht aan de auto hangt, dat kan namelijk het verschil maken tussen wel/ niet op gang komen.