Heren, kijk eens NIET naar grootte van dit motortje, maar puur naar het koppel. Aangezien je namelijk dat gebruikt om een helling over te komen.
Deze heeft af fabriek 180 Nm vanaf 2000Rpm. Tot een paar jaar geleden had de gemiddelde TWEE liter benzine motor net zoveel koppel, maar pas vanaf 3500Rpm of meer.
Met deze auto's trok iedereen caravans van zo'n 1200- 1300 kilo en werd er nooit moeilijk gedaan of eea wel zou lukken.
Dus staar je nu eens niet blind op alleen de inhoud in cc's, want dat is inderdaad niet echt veel t.o.v. andere motoren, maar rij gewoon op het koppel.
Wees niet bang om de motor tijdens een klim continu op de 2500 a 3000 Rpm vast te zetten, dan loopt ie mooier rond, de koeling is beter en de turbo levert dan de meeste druk en je heb dan de meest ideale cilindervulling.
Zolang een combinatie rolt, kun je echt pittige hellingen bedwingen.
Kom je stil te staan, dan is het een ander verhaal aan gezien je dan vanuit de start eigenlijk een te laag koppel- draaimoment hebt om alles op gang te krijgen.
Maar ook dat is goed op te lossen.
Sta je op een steile helling, laat de auto dan terug zakken, totdat je caravan en auto als een > op de weg staan, met andere woorden, laat de combinatie scharen, daardoor neemt het naar beneden trekkende gewicht enorm af. Op die manier ontlast je alles voor een groot deel.
Is die mogelijkheid er niet, handrem erop, tractioncontrol uit, motor op 2500 a 3000 Rpm en koppeling nagenoeg ineens op laten komen, hierdoor spinnen de voorwielen door, handrem eraf, gas langzaam terugnemen tot de wielen hun tractie hervinden. De motor heeft op dat moment genoeg vermogen om vast te houden, de banden zijn enigzins warm en plakkerig en daardoor kom je gewoon van zijn plek.
Zo'n actie moet je natuurlijk wel snel doen, geen rookgordijnen trekken.
In beide gevallen de tractioncontrol uitzetten!! Deze smoort namelijk het motorvermogen als er een wiel doorslipt, en dat wil je dus NIET hebben tijdens een hellingstart.