1.2 TSI tunen met powerbox

Sand3r

Senior Member
Ben je op de bank geweest ivm die waarden?

En dat indexeren is wat vaag, maar je moet toch 10-15 minuten warmrijden voordat je kan "trappen".
 

CdeLangh

Nieuw lid
Klinkt prima!

Graag en een kostenplaatje misschien?

Foto zal ik deze week even maken,

Prijs is € 485,00 incl. BTW en montage.
Ik heb hem gewoon door Ventura zelf in Beilen laten plaatsen.

Verder na het plaatsen even een uitgebreide proefrit gemaakt,
en je merkt het verschil in koppel toch wel degelijk.

Ben je op de bank geweest ivm die waarden?

En dat indexeren is wat vaag, maar je moet toch 10-15 minuten warmrijden voordat je kan "trappen".

Nee, hij is niet op de testbank geweest.
Ventura levert een testcertificaat van de 1.2 TSI motor.
Testen mocht gerust, alleen dat zou dan extra kosten met zich meebrengen.
 

CdeLangh

Nieuw lid
Iedere keer als je start.

Dit om je computer/software signaal te herkennen en meteen te kunnen anticiperen op software-updates.

Ik heb hier zelf ook mijn twijfels bij gehad,
maar ben er toch erg tevreden mee.
Ik rijd de motor toch altijd even rustig warm,
dus die 2 minuten maken mij niet zoveel uit.

Dat is alles wat ik er van weet,
misschien dat ze je het bij Ventura nog beter kunnen uitleggen.

Gr.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb er nog nooit van gehoord, die indexatietijd... raar dat dat telkens opnieuw moet! Ik ben in ieder geval blij dat dat bij mij niet hoeft! Misschien iemand met kennis van zaken die daar nog iets over kan/ wil zeggen?
 
@Cdelangh, na welk kilometrage heb je dit gedaan? Foto's ook top ja.

Mijne komt eind juni pas dus heb nog even om er over na te denken.
 

Hetzer

Forumguru
Pesoonlijk zou ik zelf nooit een powerbox nemen, powerbox kan niet goed zijn, vervalst alleen de waarden die naar de ecu gaan. Plus dat je de turbodruk nauwelijks kan verhogen bij de powerbox, De ECU wordt immers om de tuin geleid door foutieve informatie terug te sturen, vooral de brandstofhoeveelheid. Je kan onder geen enkel beding de motor en turbodruk zo goed aansturen als met de originele ECU. Met chip is ook gewoon veel meer haalbaar, is natuurlijk wel duurder.

ik snap wel dat veel lease rijders voorstander zijn van een powerbox, ze willen immers geen gezeik met de leasemaatschappij, bij een chip zie je dat evt inspuitwaardes en turbodruk anders zijn dan standaard, powerbox is makkelijk zelf te verwijderen en dus niet te traceren.

dat laatse is dus het enige voordeel mijns inziens, als de auto niet van je zelf is maar van de leasemaatschappij
 

CdeLangh

Nieuw lid
@Cdelangh, na welk kilometrage heb je dit gedaan? Foto's ook top ja.

Mijne komt eind juni pas dus heb nog even om er over na te denken.

Bij 4.500 km hem laten installeren

Foto's:
Tuning12TSIChristiaan.jpg


Motor12TSIChristiaan.jpg



@ Hetzer
--> Deze tuning is niet een simpele diode die foutieve waarden doorgeeft,
maar een goed geprogrammeerde chip met software.

(ik heb kits gezien die nog in het assemblage proces zaten, je verbaast je er over wat er in zo'n set zit aan electronica)

En laten we eerlijk zijn: die € 485,00 moet ergens vandaan komen...
 
naar mijn mening hou je met een powerbox de computer voor de gek. de powerbox veranderd de waarde en geeft dit door aan de computer of er nou een chip inzit of niet, hij houdt de computer voor de gek. een powerbox kan nooit zo goed zijn als een echt gechipte auto.

wel ben ik van mening dat een goede powerbox niet slecht voor de motor hoeft te zijn.

maargoed dit is mijn mening en ik snap best dat jullie een powerbox monteren, zeker als de 1.2 nog niet te chippen is.

gr martijn
 

Race Eend

Forumguru
Helemaal mee eens, anderzijds heb ik inmiddels al iemand (uit belgië) in de mail staan die na een paar km met een powerbox, de turbo van zijn 1.6 TDI CR kapot gereden heeft.... die kwam nu dus met de vraag naar ons toe of ze al softwarematig aan te passen zijn.

Nadeel is gewoon van een kastje ergens tussen zetten dat, hoe je het ook keert, de ecu niet meer de volledige controle heeft over de motor, in geval dat de turbodruk te hoog is, of temperaturen te hoog oplopen, kunnen deze maatregelen niet altijd meer goed ingrijpen.
 

Evertwillem

Nieuw lid
Goeden morgen Race Eend even wat meer duidelijkheid over onze Externe Tuning.

De chipmodule die wij leveren voor de 1.2 TSI 105 PK motor past zowel de brandstofdruk heel licht aan(betere respons onderin toerental). En beide turbodrukwaarden worden aangepast, zowel voor de smoorklep als achter de smoorklep. de turbodruk wordt dus wel actief verhoogd ! Door deze methode kunnen wij de originele ECU verlengde inspuiting laten uitvoeren wat echt een keurig resultaat geeft. 133 PK en 215 NM Gemeten op de wielen ! Ook de originele temperatuurbeveiligingen van de motor en maxdruk van de Turbo blijven keurig in tact. Het "plafond" wordt gewoon netjes 2 tiende verhoogd net zoals bij software matig chiptuning wat wij overigens ook ontwikkelen.

De selfscan mode gebruiken wij zodat klanten na garage bezoek (een af fabriek software update) niet terug naar de tuner hoeven omdat de tuning zichzelf weer geheel aanpast.

De eerste 2 minuten direct het volle vermogen benutten is toch onverstandig i.v.m. dat
de motor altijd eerst goed moet opwarmen.

Dit is geen Powerbox maar een een kleine externe mini ECU die d.m.v. 6 stekkers snel en veilig kan worden aangesloten op uw 1.2 TSI motor voor Tuning.

(defecte turbo,s dat komt ook voor bij foute chiptuning, daar weet jij alles van marc)


Mvgr Evertwillem
 
Ik weet niet hoe een powerbox werkt, maar het principe kan toch niet anders zijn dan het aanpassen van waarden van sensoren. Ik begrijp dan ook niet dat mensen kunnen vragen of een powerbox wel hetzelfde vermogen kan leveren als chiptuning. Bij een powerbox blijft de originele software, inclusief alle beveiligingen aanwezig, dus als de powerbox een zooi namaak meetgegevens doorstuurt zou de ECU van de motor daarop moeten kunnen anticiperen. Ik bedoel hiermee: als een sensor kapot gaat kan het niet zo zijn dat je de hele motor opblaast. Dat lijkt me dan ook de achtergrond van de powerbox: vermenigvuldig de gemeten turbodruk met 0,8 en geeft dat door aan de ECU. Die kan de druk dus verder verhogen, binnen zijn eigen veiligheidsmarges (voor als die sensor kapot gaat).

Als met al lijkt het me dat een powerbox bestaat uit een stel connectoren, en blackbox met mooi opschrift, met daarin twee weerstanden van 10 Eurocent. Schitterende marketing, en het werkt nog ook. Chiptunig door bedrijven die ook niets anders doen dan de turbodruk verhogen door uitsluitend de mapping van de turbo aan te passen zijn wat dat betreft niet beter lijkt me. Probleem daarmee lijkt me dat je ook nog het risco hebt dat ze de veiligheidsmarges, die bij powerbox tuning niet wordt gewijzigd, ook nog aanpassen zonder te weten waar ze mee bezig zijn.

Hoe dan ook: goedkoop is ofwel:
belazerd worden door een mooi kastje zonder inhoud (ok, 20 Eurocent)
bezazerd worden een een chiptuner die niet weet wat je allemaal nog meer moet aanpakken als je de turbo-mapping aanpakt

Ik ben zeker geen specialist, maar heb het -software- verschil gezien van de maps van ABT, ZIP, REVO en een andere tuner, en kan alleen maar de conclusie trekken: kies die andere. Die heeft er -mijns inziens- gewoon meer verstand van dan ABT. Dan mag ik aannemen dat ABT toch best goed is, gezien het feit dat zij worden geaccepteerd door VAG.
 

Evertwillem

Nieuw lid
Verkeerd beeld van de werkelijkheid.

Geachte heer,


Als producent van prachtige externe tuningsystemen moet ik toch telkens wel heel hartelijk lachen om dit soort prachtige "indiane verhalen".

Wij maken chiptuning modules die volledig voorzien zijn van een printplaat met daarop een zeer moderne Microcontroller en meerdere chips om zo realtime data te kunnen transformeren. Wat kunnen wij aanpassen, 1 de commonrail-drukcurve, 2 de Turbo-activiteit 3 de turbodruk / Maxdruk 4 de Timing en 5 de inspuitduur 6 (voor sommige modellen ook extern de koppelrestrictie). Knap als wij dat zouden kunnen met uw twee weerstandjes , dan doen wij blijkbaar al jaren wat fout.

Wij ontwerpen al jaren dit soort externe tuning systemen en steken hier enorm veel research in, op vele forums staan "specialisten" die overdag Timmerman of slager zijn te vertellen wat allemaal niet goed is. Ze zouden misschien eens een afspraak bij ons moeten maken om zich goed te laten voorlichten. Neem bijvb een 1.9 TDi Pompverstuiver motor EDC 15 met 101 Pk, de timing wordt geregeld door de nokkenas,in de software pas je de vultijd van de injectoren aan, dat kan extern net zo goed. Als je dan extern ook nog keurig de turbodrukregeling aanpast heb je het zelfde resultaat als bij een OBD chiptuning, kastje met weerstandjes die ooit voor deze motoren werden geleverd foppen de dieseltemperatuursensor, zoiets kan je toch zelf niet seriues nemen. externe tuning is er in veel verschillende kwaliteiten , net als chiptuningsoftware maar veel mensen willen zich graag laten foppen voor € 75,- ,Mensen u koopt toch ook geen Mercedes nieuw voor € 10.000,-

Wij ontwerpen overigens ook OBD chiptuningsoftware, en ook die zit wel iets complexer inelkaar als dat u hierboven probeerd te schetsen.
ABT software wordt overigens door een toeleverancier onder het label van ABT geleverd.

Mvgr ventura Tuning

[moderatorbreak]
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.
[/moderatorbreak]
 
Ok, bedankt. Een flinke schop geven geeft blijkbaar toch een trigger tot een goede reactie.

Zoals ik al schreef, denk ik dat het inderdaad niet zoveel uitmaakt of je de software zelf wijzigt of de signalen aanpast. Met OBD tuning kun je meer slopen dan met een powerbox, tenminste, ik neem aan dat de ECU limieten kent die de motor beschermt tegen foutieve signalen, afkomstig van defecte sensoren. Ga je kenvelden aanpassen zonder te weten waar je mee bezig bent, dan sloop je de hele motor in no-time.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar wie de ABT software doet. Ik heb wel gehoord dat er specialisten zijn die niks anders doen dan de code van de software kraken om de nieuwe checksum op de juiste manier te kunnen programmeren, maar die tunen dan weer niet zelf.
Of is dat inmiddels ook weer achterhaald?

Levert VAG bijvoorbeeld de source aan een bepaald bedrijf, of doet geen enkele fabrikant dat en zit iedere tuner te 'knoeien' met assembly en hex?
 

Race Eend

Forumguru
Nee VAG levert niets aan bedrijven die OBD tools maken, vaak komen de codes om de ecu 'in te komen' via bosch/siemens/delphi etc, de maker van de ecu. Bij deze bedrijven wordt er vast wel een programmeur etc omgekocht om wat info vrij te geven.

De makers van OBD tools (zoals bv cmd-tech in italië), moeten hiermee zien in te breken in de originele software om daar de data te downloaden.

Verder draai je het verhaal nu een beetje om. Of je nu een box hebt die slecht is of software die slecht aangepast is, ja dan loop je allebei een risico.

Als de tuner weet waar hij mee bezig is en alles uitvoerig op de dyno test etc, dan zijn de risico's ongeveer even groot.
 
Bovenaan Onderaan