Ik weet niet hoe een powerbox werkt, maar het principe kan toch niet anders zijn dan het aanpassen van waarden van sensoren. Ik begrijp dan ook niet dat mensen kunnen vragen of een powerbox wel hetzelfde vermogen kan leveren als chiptuning. Bij een powerbox blijft de originele software, inclusief alle beveiligingen aanwezig, dus als de powerbox een zooi namaak meetgegevens doorstuurt zou de ECU van de motor daarop moeten kunnen anticiperen. Ik bedoel hiermee: als een sensor kapot gaat kan het niet zo zijn dat je de hele motor opblaast. Dat lijkt me dan ook de achtergrond van de powerbox: vermenigvuldig de gemeten turbodruk met 0,8 en geeft dat door aan de ECU. Die kan de druk dus verder verhogen, binnen zijn eigen veiligheidsmarges (voor als die sensor kapot gaat).
Als met al lijkt het me dat een powerbox bestaat uit een stel connectoren, en blackbox met mooi opschrift, met daarin twee weerstanden van 10 Eurocent. Schitterende marketing, en het werkt nog ook. Chiptunig door bedrijven die ook niets anders doen dan de turbodruk verhogen door uitsluitend de mapping van de turbo aan te passen zijn wat dat betreft niet beter lijkt me. Probleem daarmee lijkt me dat je ook nog het risco hebt dat ze de veiligheidsmarges, die bij powerbox tuning niet wordt gewijzigd, ook nog aanpassen zonder te weten waar ze mee bezig zijn.
Hoe dan ook: goedkoop is ofwel:
belazerd worden door een mooi kastje zonder inhoud (ok, 20 Eurocent)
bezazerd worden een een chiptuner die niet weet wat je allemaal nog meer moet aanpakken als je de turbo-mapping aanpakt
Ik ben zeker geen specialist, maar heb het -software- verschil gezien van de maps van ABT, ZIP, REVO en een andere tuner, en kan alleen maar de conclusie trekken: kies die andere. Die heeft er -mijns inziens- gewoon meer verstand van dan ABT. Dan mag ik aannemen dat ABT toch best goed is, gezien het feit dat zij worden geaccepteerd door VAG.