1.4tsi of 2.0tdi

ertromp

Forumguru
De 1.4 TSI/140pk vind ik een superblok die inderdaad betreffende prestaties vergelijkbaar is met het dieselblok.
De afweging zit m.i. echt in verbruik (aantal km's per jaar).
Ik heb er ingereden en het verschil met m'n eigen 1.4/122pk vond ik enorm.
Maakt de investering niet uit dan vind ik de diesel wel het overwegen waard. Technisch heeft een diesel al weer minder onderdelen (ontsteking) waar eventueel een storing in kan optreden.
 
Ik vraag me af of een lease Skoda ( fabriekaf) gechiped mag / kan worden ? Dan zal ik voor de diesel gaan . Heb wel is een passaat 1.2 of 1.4 tfsi gereden , maar dat reed best vind het alleen raar zoon klein motortje in zoon grote auto . Het motortje moest echt werken dat voelde je gewoon . Als het toch niet uitmaakt zou ik voor diesel gaan de heerlijke km vreter :)
 

Herman Janssens

Senior Member
Wie over het algemeen korte afstanden rijdt ( minder dan 25 km per rit ), gaat best voor de 1.4 tsi. De diesel dreigt dan problemen met de roetpartikelfilter te krijgen en dat zijn redelijk zware kosten.
 

Spierings

Forumguru
Al in een 1.4 TSI 140 pk gereden? Fantastisch blok! Erg stil, soepel, trillingsvrij, comfortabel en snel.
Heb er regelmatig voor mijn werk met de 2.0 tdi ald de oude 1.4 tsi en een paar keer met de nieuwere 1.4 tsi gereden, maar het gewoon af wat je zelf wilt en van je eigen rijstijl.
Persoonlijk ben ik een rustige rijder welke af en toe toch wil door rijden. Zeker bij laag toeren is de 2.0 behoorlijk krachtig en soepel, iets wat de 1.4 minder is.
Bovendien ben ik zelf niet te spreken over de kwaliteit van de oudere 1.4 tsi blokken, heb er redelijk wat met stukken gezien :cry: . De nieuwere moet zich nog bewijzen..
 

sitechris

Donateur
Praat je dan over de 1.4 tsi 122 pk of over de gloednieuwe 1.4 tsi 140 pk die net dienst doet in de 2012 A3, Golf VII, 2013 Seat Leon en OIII?
 

CDK

Forumguru
@sitechris, ik neem aan dat hij dan de oude bedoeld, want van dat nieuwe blok heb ik nog niets raars gehoord eigenlijk....
 

Spierings

Forumguru
Bedoelde daarmee de oude, de nieuwe moet zich nog bewijzen en is dus ook vrij weinig over bekend.
De oude blokken hebben vooral veel problemen met, ketting, cilinderoverslag, vast zittende turbodrukregeling en heel soms een gat in de zuiger.
Maar de laatste tijd geven de benzine motoren van vw/audi/skoda/seat zoizo meer problemen dan de diesels welke zelden echt serieuze problemen geven.
Maar het is wel zo dat als je er recht bovenop zit in de werkplaats dat het mogelijk erger lijkt dan dat het is.
 

sitechris

Donateur
Laten we het nieuwe blok eerst maar even de kans geven. Ik ga er vanuit dat VAG zich niet meerdere keren aan dezelfde steen stoot.
 

Fean

Forumguru
Inmiddels dit weekend een proefrit gemaakt met beide, de 1.4 valt inderdaad helemaal niet tegen. Leuke turbo sis;) Veel meer blowoff dan een 1.8. Trekkracht voldoende en impressive voor een 20% auto. Ook even de 2.0tdi geprobeerd, prima hoor, inderdaad wel een groot turbogat zoals een forummer hierboven als schreef. De auto loopt wat rustiger, maar beslist niet soepeler, een voelbare vreemde brom bij 1700-2700 toeren... de auto voelt ook niet bepaalde snel aan. Daar waar de 1.4 echt voelt leuren mis je dat met de diesel, wellicht is het persoonlijk omdat ik een benzine 1.8 ben gewend. Diesel is wellicht fijner als je heel veel lange afstanden rijdt maar de auto is wel wat saaier qua beleving.

Voor de lease is het wellicht handiger om een 1.4 te rijden vanwege de aanschafwaarde/ bijtelling, en qua prestaties is het gelijk voor een 20%.

Prive zou ik altijd de diesel preferen, gaan langer mee en is zuiniger.

Wat is er mis met een 1.8 TSI? :)

1.8 prima blok maar het betreft geen 20%. Voor die +40pk is het duur.. en als je naar bijtelling kijkt voegen die pk's naar mijn mening te weinig toe.. de Nm liggen namelijk voro beiden motoren 1.4-1.8 gelijk. Ik betaal 140e pm meer voor een 1.8 en dat is gewoon veel voor 40+ en geen Nm meer.
Maar zouden de Nm hoger liggen.. 280-300 dan zou ik over stappen naar de 1.8, momenteel voegt 1.8 weinig toe. In feite kun je qua prijs beter kiezen voor de RS dan voor een 1.8.. jammer dat ze die 1.8 niet meer Nm hebben gegeven... (de A4 1.8 heeft 170pk en 320nm..?)

Tevens heeft mijn huidige 1.8 veel meer beleving dat de nieuwe 1.8, tijdens mijn proefrit A3 had ik m'n verwachtingen en deze werden absoluut niet waar gemaakt.
 

sitechris

Donateur
Het voordeel van een benzineversie is idd de subjectieve snelheidsbeleving. Een 1.4 140 pk en 2.0 TDI zijn vergelijkbaar snel, maar bij het benzineblok is de beleving groter. Lekker toeren draaien, doortrekken tot de redline. Dat is prettig!
 

VR46

Lid
Tsi is iets gunstger in de bijtelling, vandaar dat mijn keuze op deze motor is gevallen na 10 jr tdi te hebben gereden
 

Oogje

Senior Member
Ik heb offertes klaarliggen met zowel de 2.0 TDI als de 1.4 TSI DSG. Laat de baas wel bepalen welke het uiteindelijk gaat worden, ik rijd ca 45k km/jr. Het verschil in bijtelling is overigens (bij 42%) € 21/maand.
 

CDK

Forumguru
gaat er nog een chippie in Oogje?
anders kan je kijken wat een 1.4 tsi en een 2.0 tdi doet na chippen?
als dat geen optie voor je is, dan zou ik voor de laagste bijtelling gaan, de 1.4 neem ik aan.....

greetz Corné
 
Bovenaan Onderaan