Inmiddels dit weekend een proefrit gemaakt met beide, de 1.4 valt inderdaad helemaal niet tegen. Leuke turbo sis
Veel meer blowoff dan een 1.8. Trekkracht voldoende en impressive voor een 20% auto. Ook even de 2.0tdi geprobeerd, prima hoor, inderdaad wel een groot turbogat zoals een forummer hierboven als schreef. De auto loopt wat rustiger, maar beslist niet soepeler, een voelbare vreemde brom bij 1700-2700 toeren... de auto voelt ook niet bepaalde snel aan. Daar waar de 1.4 echt voelt leuren mis je dat met de diesel, wellicht is het persoonlijk omdat ik een benzine 1.8 ben gewend. Diesel is wellicht fijner als je heel veel lange afstanden rijdt maar de auto is wel wat saaier qua beleving.
Voor de lease is het wellicht handiger om een 1.4 te rijden vanwege de aanschafwaarde/ bijtelling, en qua prestaties is het gelijk voor een 20%.
Prive zou ik altijd de diesel preferen, gaan langer mee en is zuiniger.
Wat is er mis met een 1.8 TSI?
1.8 prima blok maar het betreft geen 20%. Voor die +40pk is het duur.. en als je naar bijtelling kijkt voegen die pk's naar mijn mening te weinig toe.. de Nm liggen namelijk voro beiden motoren 1.4-1.8 gelijk. Ik betaal 140e pm meer voor een 1.8 en dat is gewoon veel voor 40+ en geen Nm meer.
Maar zouden de Nm hoger liggen.. 280-300 dan zou ik over stappen naar de 1.8, momenteel voegt 1.8 weinig toe. In feite kun je qua prijs beter kiezen voor de RS dan voor een 1.8.. jammer dat ze die 1.8 niet meer Nm hebben gegeven... (de A4 1.8 heeft 170pk en 320nm..?)
Tevens heeft mijn huidige 1.8 veel meer beleving dat de nieuwe 1.8, tijdens mijn proefrit A3 had ik m'n verwachtingen en deze werden absoluut niet waar gemaakt.