@
3. afschrijving bij eigen aanschaf. een diesel heeft denk ook mee waarde en de 1.8TSI ook. de 1.4TSI zijn redelijk "gemeengoed" waardoor je restwaarde lager zal zijn. Maar de opties en het model spelen ook mee. Als die courant is dan is de kan de rest waarde nog prima zijn. Maar een diesel met 100.000 of een 1.4TSI met 100.000 op de teller is wel degelijk een verschil.
Die tijd is wel voorbij, tegenwoordig zijn diesels in Nederland (export kan voor sommige auto's wel uitmaken) stukken minder populair en de handelswaarde is lager dan een vergelijkbare benzine (die nieuw fors goedkoper is, welk verschil ook meetelt).
Uit mijn eigen persoonlijke berekening lag allin bij 50.000 km de Octavia Combi 1.6TDI (dus niet de qua prestaties vergelijkbare 2.0TDI, die valt qua kosten dus fors de andere kant op) ongeveer 50 euro per maand goedkoper uit (incl. fiscale bijtelling, belastingvoordeel, komende accijnsverhogingen, verzekeringsverschil, afdracht BTW voor prive gebruik e.d.).
Dit was met een verbruik van 1:14 voor de 1.4TSI en 1:20 voor de 1.6TDI, nu heeft AutoReview beiden recentelijk getest en daar deden ze 1:15 voor de TSI en 1:19 (nog niet eens) voor de diesel.
In de praktijk zit ik toch dichtbij de 1:16 aan voor de TSI en kan theoretisch soms dik meer dan 900 km op een tank rijden, maar dan zit je dichtbij het cijfertje 0 en lang in het rood.