1.8 TSI, slijtage meten aan distributieketting en kettingspanner.

andrehj

Forumguru
Dat een spanner al ver uit staat, hoeft niet direct een maat te zijn voor hoever een ketting uitgerekt is…
Zo kan bijvoorbeeld de slijtage van de ketting in het loopvlak van de spanner ook al behoorlijk ver heen zijn.
Dan zul je de kettinggeleiders moeten vervangen, waarbij toch alles los ligt en je ook direct de ketting mee zult nemen.
Slijtage van kettinggeleiders en ketting zelf is beide meegenomen in bovengenoemde TPI.

• Leuk
Waarderingen: Tees

VAG-man

Forumguru
Aangezien ik geen rare geluiden hoor en er ook geen motorstoringslampje brandt blijf ik voorlopig ook doorrijden. Verbaasde mij dat ik op dit forum kilometerstanden zag ver onder de 100k die al problemen hadden, terwijl bijna op het dubbele zit.

VAG-man

Forumguru
Op de website van AutoWeek lees ik het volgende:

Ten slotte laat ook de Volkswagen Group (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) steken vallen. De 1,2 liter en 1,4 liter TSI/TFSI EA211-benzinemotoren (85, 105, 122 tot 160 pk, van 2005 tot 2013) hebben te kampen met een probleem met de spanrollen, waardoor de ketting losraakt en vervolgens breekt. Vanaf 2011 (1.4 TSI) en 2015 (1.2 TSI) heeft de fabrikant deze motoren geüpdatet door montage van een riem die geen problemen geeft. De 2,0-liter TSI EA113-benzinemotor (200 tot 210 pk, van 2004 tot 2015) geeft problemen met de spanners van Golfs GTI. Het model weigert dan koud te starten, wat een terminale motorstoring voorkomt.

Gek genoeg reppen ze niet over de 1.8 motoren!

Tees

Donateur
AutoWeek is niet altijd de beste bron. In algemene zin klopt t vaak redelijk wat ze zeggen, maar ze zitten er ook wel eens naast in de details. Zo zijn volgens mij bij de latere 1.2 en 1.4 TSIs helemaal geen problemen meer met de spanners. En mist idd de 1.8 hier.

andrehj

Forumguru
@VAG-man Kun je een link aan je bericht toevoegen, zodat we jouw tekst in de juiste context kunnen plaatsen?

Overigens klopt er wel meer niet. De 1.4 TSI is echt niet al vanaf 2011 met een riem geupdatet, dat was pas jaren later. En de 1.8 TSI van de S2 en O2 valt ook onder de EA113 familie, waar in het begin inderdaad problemen met de spanners waren (zie dit topic).
Dat de motor dan koud weigert te starten klopt ook niet, want het hele probleem was nou juist dat ie wél probeert te starten met een veel te slappe ketting, waardoor die verspringt en je zuigers de kleppen raken.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan