1 of twee mistlichten achter?

Rosinfield

† In Memoriam
nou ja, dat is een subjectieve aangelegenheid natuurlijk. Er zijn misschien ook wel mensen die het prachtig vinden. Ik vind in ieder geval 1 stuks voldoende en twee zwaar irritant
 

Rosinfield

† In Memoriam
even los van 50 meter of niet, mij gaat het om het verschil tussen 1 en 2. Ik vind 1 dus meer dan zat. En zo is dat:laugh:
 

MaRco2

Forumguru
Mmm een punt... ik heb alleen links maar uitlaatpijpjes.:)










Gelukkig zitten die achter de bumper (eigenlijk helaas, mogen best gezien worden... zit er een dubbele uitlaat, zie je hem niet!).:)
 

MaRco2

Forumguru
Dat doet me aan V.A.G. spiegels denken van een aantal jaar terug: links een normale, rechts een of ander klein dingetje.

Ik moet zeggen... op de Octavia na, heeft de rest netjes links en rechts een uitlaatpijp (aftermarket, 2 hadden het af fabriek al.:) Alleen hebben die ook weer maar 1 antenne, zitten allemaal rechts ook nog.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ja die VAG spiegels, Mercedes was er in de jaren tachtig al achter dat het niet werkte en VAG ging het nog even opnieuw uitvinden.
 

Kiswum

Forumguru
Dat doet me aan V.A.G. spiegels denken van een aantal jaar terug: links een normale, rechts een of ander klein dingetje.

Ik moet zeggen... op de Octavia na, heeft de rest netjes links en rechts een uitlaatpijp (aftermarket, 2 hadden het af fabriek al.:) Alleen hebben die ook weer maar 1 antenne, zitten allemaal rechts ook nog.

Jarenlang heb ik me hier aan gestoord bij mijn F1, vooral doordat de rechter spiegel ook minder informatie doorgaf aan de bestuurder.
Ik ben van symetrie en het liefst heb ik dat ik 2 mistachterlichten zou hebben. Ik weet nu niet of het geval is. Ik zag net overigens auto's rondrijden waarbij ze beide branden, dat vind ik dan toch wel wat netter dan 1 zo'n fel rood lampje.
De vraag of je je snel zou vergissen of je voorganger nu remlichten gebruikt, kan ik niet echt beamen. Ik zie het verschil duidelijk en je merkt het anders wel snel achter of je voorganger aan het remmen is. Daarnaast is er midden jaren 90 een verplichting gekomen om de toenmalige nieuwe auto's vanuit de fabriek te voorzien van een 3e remlicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: M&M

MeneerB

Forumguru
Ik ben van symetrie en het liefst heb ik dat ik 2 mistachterlichten zou hebben.

Dan moet je je waarschijnlijk ook aan ergeren dat je niet in het midden maar links in de auto zit.
(koop een mcLarenF1)

on topic: 2 mistlampen moesten verboden worden. Het blijft verwarrend met remlichten, zeker in de situaties waar deze lampen gebruikt worden: nl mist :pieker:
Zie je plots 2 felle lampen voor je opdoemen weet je niet of zo'n sjonnie met 2 lampen rijdt of dat er een file staat waarbij je eigenlijk als een haas in de ankers moet om niet in een massale kettingbotsing te geraken.
1 pit maakt de situatie duidelijker.

Ik sluit me verder ook helemaal aan bij Canon-eye: Wees bewust en doe die dingen pas aan bij zicht minder dan 50 meter. (en dat komt weinig voor!) en doe ze uit als er een duidelijk zichtbare achterligger is, voor het stoplicht en in de file.
 

VWim

Forumguru
Het APK regelement zegt het volgende:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDoc...egelgeving APK - Keuringseisen 01-01-2013.pdf

§ 10. Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.2.51 verplichtelichten en retroreflectoren

1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

k. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen dit mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

Dit kun je natuurlijk op twee manieren uitleggen; er mag er maar één op zitten OF er moet er tenminste één op zitten en daarom is twee ook toegestaan.

De discussie symmetrie volg ik niet. Die verlicht staat in 5 jaar voor een stevige rijder (>40.000 km) misschien 2 keer aan... Verder gebruik je hem in diezelfde periode nog een keer of 20 om de medeweggebruiker te attenderen op het feit dat een miezerbuitje in oktober geen aanleiding is om het mistachterlicht te voeren.
 
Dan moet je je waarschijnlijk ook aan ergeren dat je niet in het midden maar links in de auto zit.
(koop een mcLarenF1)

on topic: 2 mistlampen moesten verboden worden. Het blijft verwarrend met remlichten, zeker in de situaties waar deze lampen gebruikt worden: nl mist :pieker:
Zie je plots 2 felle lampen voor je opdoemen weet je niet of zo'n sjonnie met 2 lampen rijdt of dat er een file staat waarbij je eigenlijk als een haas in de ankers moet om niet in een massale kettingbotsing te geraken.
1 pit maakt de situatie duidelijker.

Ik sluit me verder ook helemaal aan bij Canon-eye: Wees bewust en doe die dingen pas aan bij zicht minder dan 50 meter. (en dat komt weinig voor!) en doe ze uit als er een duidelijk zichtbare achterligger is, voor het stoplicht en in de file.
Dan moet de automatische lichtinschakeling ook verboden worden.
Vreselijk irritant als je achter iemand rijd en plotseling gaat de verlichting van je voorganger branden omdat de lichtsensor vindt dat het te donker is. Zeker in de spits als het druk is, je in een fileachtige situatie rijd, is het vervelend c.q. lastig, trapt je voorganger op de rem of niet?
Om topic : zie blz 19 --> http://www.hella.com/produktion/Hel...g/Wettelijke_voorschriften_ECE48/document.pdf
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hoe krom kun je Nederlands maken. Remlicht en achterverlichting zijn duidelijk genoeg verschillend. Verder heeft MeneerB eea wat mij betreft prima verwoord.
 

Rallye

Forumguru
Wa mij betreft is het vooral de samenloop van én twee mistachterlichten én het veelvuldig verkeerd gebruik van die dingen die het storend maakt. In dichte mist zou ik twee mistachterlichten bij de auto die voor mij rijdt in principe niet erg vinden, hoewel ik aan één genoeg zou hebben.

Omdat echter een groot deel van de automobilisten geen idee heeft hoe en wanneer die lichten te gebruiken, gebeurt het toch regelmatig dat je op een zonnige dag op de snelweg over een viaduct rijdt en opeens twee felle rooie lichten ziet. Dan schrik je toch. Dus: één mistlamp graag. Bovendien, ik heb het hier al vaker geschreven, graag een snelheidsbegrenzer tot 50km/h als het mistlicht langer dan 10 seconden aan is. Harder mag/kun je in dichte mist toch niet, en voor de vergeetachtigen/dommen onder ons is het een goede incentive om dat rotding z.s.m. uit te zetten als het niet meer mist.....
 

Joske

Forumguru
Nederland

Voertuigeisen

Personenauto's gebouwd na 31 december 1997, aanhangwagens en caravans moeten verplicht voorzien zijn van één mistachterlicht geplaatst links achter op het voertuig[1]. Mistvoorlichten zijn niet verplicht.

Gebruik

Mistvoorlicht mag gebruikt worden als door mist, sneeuw of regenval het zicht ernstig belemmerd is. Hierbij mag tevens dimlicht of stadslicht ingeschakeld zijn: mistvoorlicht mag als enige verlichting voor gebruikt worden [2]. Het gebruik van mistvoorlicht onder weersomstandigheden waarbij het zicht niet beperkt is, bijvoorbeeld uit esthetische overwegingen, is niet toegestaan.

Mistachterlicht mag alleen gebruikt worden als door dichte mist of zware sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Bij regen mag mistachterlicht niet gebruikt worden, ook niet bij hevige regenbuien, aangezien reflectie het felle rode licht dan dusdanig versterkt dat de achterligger verblind wordt. Ook als men bij mist of zware sneeuwval in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file terechtkomt moet het mistachterlicht uitgeschakeld worden wegens verblinding van achteropkomend verkeer.

België

Voertuigeisen

Alle personenvoertuigen en aanhangwagens moeten één of twee rode mistachterlichten hebben. Ze moeten geplaatst zijn op een hoogte tussen 25 cm en 120 cm.

Gebruik

De mistvoorlichten mogen alleen gebruikt worden bij mist, sneeuwval of hevige regen. Ze mogen de andere voorlichten vervangen, of er gelijktijdig mee branden.

De mistachterlichten moeten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m ook (in tegenstelling tot in Nederland) bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden. [3]




Let vooral op de verschillen tussen Nederland en België. Nochtans qua weersomstandigheden helemaal weinig verschillen.
 
Bovenaan Onderaan