1 of twee mistlichten achter?

Canon-Eye

Forumguru
De mistachterlichten moeten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m ook (in tegenstelling tot in Nederland) bij felle regen.

Wel een béétje jammer dat er geen duidelijke definitie van het begrip "felle regen" is.
Althans, erg veel Belgen blijken het al heel snel "fel" te vinden...:( en zich er bovendien niet van bewust te zijn dat de regels in NL net even anders zijn.
 
Toch nog even een poging wagen om het oorspronkelijke doel van dit Topic te bereiken :D:
  • Is er iemand die met een Octavia III rijd die even zijn mistlichten wil aanzetten (trekkenaan het knopje om de lichten te bedienen) en kijken of de mistlamp rechtsachter wel of niet brand?
  • Zit er uberhaupt een lamp (al dan niet werkent) in die fitting?
 

Rudger

Lid
Bij mij gaat volgens mij alleen links het mistlicht achter aan. Echter zag ik dat mijn "gewone" achterlichten 21W zijn, wat normaal gesproken voor een rem- en/of mistlicht wordt gebruikt. Het lijkt erop dat deze dan minder fel branden als achterlicht en feller als ze als rem of mistlicht worden gebruikt. Bij O3 weet ik het zo niet.

Heb ik dat goed gezien? Het lijkt er ook op dat het gewone achterlicht ook als mistlicht wordt gebruikt. Dus heb ik aan beide zijden een lampje, waarvan er 1 ook gebruikt wordt als mistlicht.

Ben dan benieuwd of ik alle achterlichten ook als remlicht kan inschakelen. Valt nog beter op, maar vervelend voor je achterligger bij het verkeerslicht. Altijd voet op de rem bij de automaat.....
 

leo442

Forumguru
Bij mij gaat volgens mij alleen links het mistlicht achter aan. Echter zag ik dat mijn "gewone" achterlichten 21W zijn, wat normaal gesproken voor een rem- en/of mistlicht wordt gebruikt. Het lijkt erop dat deze dan minder fel branden als achterlicht en feller als ze als rem of mistlicht worden gebruikt. Bij O3 weet ik het zo niet.

Heb ik dat goed gezien? Het lijkt er ook op dat het gewone achterlicht ook als mistlicht wordt gebruikt. Dus heb ik aan beide zijden een lampje, waarvan er 1 ook gebruikt wordt als mistlicht.

Ben dan benieuwd of ik alle achterlichten ook als remlicht kan inschakelen. Valt nog beter op, maar vervelend voor je achterligger bij het verkeerslicht. Altijd voet op de rem bij de automaat.....


Dat komt door het can-bus, deze laat de 21w lamp op mindere sterkte branden als achterlicht en op volle sterkte als remlicht.
 

VWim

Forumguru
Normaal gesproken zou ik zeggen van wel, hoewel dit natuurlijk strikt genomen niet noodzakelijk is. Dagrijverlichting is ten slotte in veel gevallen ook gewoon grootlicht dat gedimd brand.

Het komt er dus op neer dat ik het ook niet weet :bloos: :maakmegek:

Wie kan het verlossende antwoord geven?
 

Cordoba

Forumguru
Is dat zo? Zijn het niet van die dual duplo lampjes? Met twee wolfraam gloeidraadjes en twee connectors resp. voor 5W en 21W?

Oudere auto's hebben inderdaad óf duplo lampjes, óf twee verschillende bolletjes voor remlicht en gewoon achterlicht. Jongere auto's hebben inderdaad 1 lampje, en als ik het goed heb, werkt het met variatie in de duty cycle (DC - zeg maar percentage van de tijd dat er stroom op staat). Ik dacht zelfs wel eens gelezen te hebben dat je die DC met Vagcom ook nog kunt veranderen.

Overigens is er wel verschil tussen remlichten en mistachterlichten: remlicht heeft dacht ik geen reflector, mistachterlicht wel, waardoor mistachterlichten nog een stuk feller lijken voor de achterliggers.
 

turboturbo

Forumguru
"zou zweren" duidt toch op twijfel ;) even checken dus?
Zojuist even gecheckt; er brandt idd maar één mistlamp, aan de linkerkant, tezamen met de gewone verlichting. Ik weet al waardoor ik het verkeerd onthouden had; ik verbaasde me er vlak na aanschaf van de Faab over, dat de remlichten een eigen unit hebben. Vaak zitten die in 1 unit samen met de gewone verlichting met P21W/4W duplo lampjes.

Hoe het aangestuurd wordt: zowel links als rechts zitten duplo P21W/4W lampjes, de 4W is voor de gewone verlichting, de 21W dus voor het mistlicht. Echter bij de rechter unit is één van de 6 contacten in de stekker ongebruikt (er steken dus maar 5 draden in, links wel 6)

n.b. de remlichten hebben dus enkel een P21W lampje, in hun eigen unit (bij de Fabia I)
 

Frankw

Lid
Als we het dan toch hebben over foutief gebruik van mistlampen (ik kan me overigens niet herinneren wanneer ik voor het laatst mijn mistlampen heb gebruikt, zowel voor als achter... Moet de vorige eeuw zijn geweest); ik kan mij gruwelijk irriteren aan mensen die het leuk vinden om hun auto als een soort rijdende Hella reclame te misbruiken.

Stadlicht, dimlicht, mistlampen en dan tegenwoordig nog de dagrijverlichting (al dan niet van die goedkope adtermarket rommel) allemaal tegelijk aan.. Schijnt heel stoer te zijn maar is bovenal zwaar irritant en in sommige situaties verblindend en daardoor levensgevaarlijk! Dat wilde ik dan weer even kwijt...

Met andere woorden, gebruik verlichting zoals het mag en moet, die wetten zijn niet voor niets zo geschreven.
 

MaRco2

Forumguru
Normaal gesproken zou ik zeggen van wel, hoewel dit natuurlijk strikt genomen niet noodzakelijk is. Dagrijverlichting is ten slotte in veel gevallen ook gewoon grootlicht dat gedimd brand.

Het komt er dus op neer dat ik het ook niet weet :bloos: :maakmegek:

Wie kan het verlossende antwoord geven?

Ik ga zo toch even het zand van het familieweekend eruit zuigen (morgen langs de dealer = netjes zijn), kijk dan gelijk even!
 

Pendragon

Donateur
@Frankw, en dat moeten de vrachtwagens dan ook, want dat zijn soms net kerstbomen. Gek genoeg wordt dat gedoogd, terwijl het op een gewone auto niet mag.
 

Canon-Eye

Forumguru
[...] (ik kan me overigens niet herinneren wanneer ik voor het laatst mijn mistlampen heb gebruikt, zowel voor als achter... Moet de vorige eeuw zijn geweest); [...]

Stadslicht, dimlicht, mistlampen en dan tegenwoordig nog de dagrijverlichting [...]

Met andere woorden, gebruik verlichting zoals het mag en moet, die wetten zijn niet voor niets zo geschreven.
Twee kanttekeningen hierbij:
  1. Ik kan mij prima herinneren wanneer ik de mistlichten - in dit verband echter liever aangeduid als breedstralers - voor het laatst heb gebruikt, namelijk zojuist nog. De laatste ca. 3 km naar mijn dorp bestaat uit een landweggetje tussen weilanden en een bosrand door, en daar wil op bepaalde plaatsen nog wel eens een roedel reeën onverwacht oversteken. Dat stukje rij ik bij duisternis nooit sneller dan 50 à 60 km/u en met grootlicht plus breedstralers (tenzij tegenliggers), zodat ik die beesten tijdig kan spotten vóór ze aan oversteken toe zijn. Deze gewoonte heeft me tot nu toe al driemaal van een onbedoeld maaltje reerug afgehouden, dus die hou ik er voor dergelijke stukjes weg gewoon in. Wat de wet ook zegt...
  2. Stadslicht brandt ofwel alleen (maar dan is het eigenlijk parkeerlicht en zo mag je bij duisternis niet rijden), óf in combinatie met dim- of grootlicht en dan kan je het dus niet uitzetten, al zou je 't willen. Of het dan zichtbaar is, hangt van het ontwerp van de auto af: er zijn auto's waarbij de stadslichtjes van huis uit niet in de koplampen zijn ingebouwd maar uit achter "eigen glaasjes" zitten. Daar kun je verder weinig aan doen (en trouwens, waarom zou je...).
 

CDK

Forumguru
@Frankw, en dat moeten de vrachtwagens dan ook, want dat zijn soms net kerstbomen. Gek genoeg wordt dat gedoogd, terwijl het op een gewone auto niet mag.
Gedoogd is een groot woord, als je een ijverige diender treft schrijft hij keurig een bonnetje voor je hoor, bij een vervoerscontrole ben je sowieso de spreekwoordelijke Sjaak, maar de "echte truckers" betalen en wachten vervolgens op de volgende keer dat ze er op aangesproken worden ;)
 
Bovenaan Onderaan