turboturbo
Forumguru
Rem- en mistlampen zijn beide gewone rode 21watt peertjes. Het is inderdaad het 3e remlicht dat verduidelijking / onderscheid maakt.Remlicht en achterverlichting zijn duidelijk genoeg verschillend.
Rem- en mistlampen zijn beide gewone rode 21watt peertjes. Het is inderdaad het 3e remlicht dat verduidelijking / onderscheid maakt.Remlicht en achterverlichting zijn duidelijk genoeg verschillend.
De mistachterlichten moeten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m ook (in tegenstelling tot in Nederland) bij felle regen.
Bij mij gaat volgens mij alleen links het mistlicht achter aan. Echter zag ik dat mijn "gewone" achterlichten 21W zijn, wat normaal gesproken voor een rem- en/of mistlicht wordt gebruikt. Het lijkt erop dat deze dan minder fel branden als achterlicht en feller als ze als rem of mistlicht worden gebruikt. Bij O3 weet ik het zo niet.
Heb ik dat goed gezien? Het lijkt er ook op dat het gewone achterlicht ook als mistlicht wordt gebruikt. Dus heb ik aan beide zijden een lampje, waarvan er 1 ook gebruikt wordt als mistlicht.
Ben dan benieuwd of ik alle achterlichten ook als remlicht kan inschakelen. Valt nog beter op, maar vervelend voor je achterligger bij het verkeerslicht. Altijd voet op de rem bij de automaat.....
Toch nog even een poging wagen om het oorspronkelijke doel van dit Topic te bereiken :
Is dat zo? Zijn het niet van die P21W/4WDat komt door het can-bus, deze laat de 21w lamp op mindere sterkte branden als achterlicht en op volle sterkte als remlicht.
Is dat zo? Zijn het niet van diedualduplo lampjes? Met twee wolfraam gloeidraadjes en twee connectors resp. voor 5W en 21W?
Zojuist even gecheckt; er brandt idd maar één mistlamp, aan de linkerkant, tezamen met de gewone verlichting. Ik weet al waardoor ik het verkeerd onthouden had; ik verbaasde me er vlak na aanschaf van de Faab over, dat de remlichten een eigen unit hebben. Vaak zitten die in 1 unit samen met de gewone verlichting met P21W/4W duplo lampjes."zou zweren" duidt toch op twijfel even checken dus?
Normaal gesproken zou ik zeggen van wel, hoewel dit natuurlijk strikt genomen niet noodzakelijk is. Dagrijverlichting is ten slotte in veel gevallen ook gewoon grootlicht dat gedimd brand.
Het komt er dus op neer dat ik het ook niet weet
Wie kan het verlossende antwoord geven?
Twee kanttekeningen hierbij:[...] (ik kan me overigens niet herinneren wanneer ik voor het laatst mijn mistlampen heb gebruikt, zowel voor als achter... Moet de vorige eeuw zijn geweest); [...]
Stadslicht, dimlicht, mistlampen en dan tegenwoordig nog de dagrijverlichting [...]
Met andere woorden, gebruik verlichting zoals het mag en moet, die wetten zijn niet voor niets zo geschreven.
Gedoogd is een groot woord, als je een ijverige diender treft schrijft hij keurig een bonnetje voor je hoor, bij een vervoerscontrole ben je sowieso de spreekwoordelijke Sjaak, maar de "echte truckers" betalen en wachten vervolgens op de volgende keer dat ze er op aangesproken worden@Frankw, en dat moeten de vrachtwagens dan ook, want dat zijn soms net kerstbomen. Gek genoeg wordt dat gedoogd, terwijl het op een gewone auto niet mag.