12 stekker verplaatsen/vermenigvuldigen

Cordoba

Forumguru
@EdK Dat je niet moet knoeien met de waarde van de standaardzekering, is voor mij zo logisch, dat ik er niet eens aan gedacht had, dat mijn post iemand op dat idee zou brengen. Mijn reactie was vooral bedoeld dat je met zaken die je via die pluggen aansluit, in de gaten moet houden qua stroomverbruik.

Misschien maakt een voorbeeld het duidelijker:
- stel je hebt een 20A zekering (origineel)
- je wilt een koffiezet apparaat aansluiten, dat 450 Watt aan vermogen gebruikt.
- die 20A en 12 V betekent 240 Watt aan vermogen, dus het koffiezetapparaat van 450 Watt kun je vergeten.
 

Desperado

Forumguru
Ik had ook het idee om het van de originele plug af te gaan tappen, misschien ook wel gewoon een driedubbele pug met stekker eraan er gewoon in als ik echt geen zin heb om te gaan klooien. Heel veel vermogen zal er niet doorgaan denk ik. Maximaal een tomtom, een telefoon en een tablet. Veelal zal alleen de tt en telefoon eraan zitten.
Begrijp ik goed dat volt keer ampere het maximaal vermogen is? (12*20=240)
 

Niels83

Forumguru
Andere optie is de originele plug gewoon laten zitten, maar de middentunnel/middenconsole (rondom de handrem loshalen), je moet er toch onderdoor voor de bedrading. Overigens heb ik 'm niet eens bij de 12V plug zelf afgetakt, maar iets verder naar voren waar de draden naar de originele plug lopen, heb ik wat isolatie verwijderd en de draden voor de 2e aansluiting vast gesoldeerd (en alles netjes geïsoleerd).

Overigens is de zekering voor de 12V aansluiting in mijn auto 10A, hou wel rekening met de zekeringwaarde als je beide pluggen gelijktijdig gebruikt.

Euhm daar moet ik even kijken, want volgens mij is de midden console 1 lang stuk.. kan er wel bij onder de handrem, maar dat is wel weer heel klein.
 

Niels83

Forumguru
@EdK Dat je niet moet knoeien met de waarde van de standaardzekering, is voor mij zo logisch, dat ik er niet eens aan gedacht had, dat mijn post iemand op dat idee zou brengen. Mijn reactie was vooral bedoeld dat je met zaken die je via die pluggen aansluit, in de gaten moet houden qua stroomverbruik.

Misschien maakt een voorbeeld het duidelijker:
- stel je hebt een 20A zekering (origineel)
- je wilt een koffiezet apparaat aansluiten, dat 450 Watt aan vermogen gebruikt.
- die 20A en 12 V betekent 240 Watt aan vermogen, dus het koffiezetapparaat van 450 Watt kun je vergeten.

Ik snap niet zo goed waar je op reageert.. Ik zal het eens bekijken idd, hoeveel het is.. ik wilde achterin wel ook nog een koelbox aansluiten, maar nog niet uitgezocht of dat de zelfde zekering is.. Voorin zal het gaan om een GPS, telefoon, accu lader (voor mijn camera) of een tablet. geen grote dingen.
 

EdK

Forumguru
@Desperado kijk uit met die 2 of 3 in 1 stekkers.
Vaak is het pure bagger bende, en denk je dat doordat er een zekering in zo'n stekker zit dat t wel goed spul is.
Wel NO WAY vaak zitten er in de stekker veel te dunne draadjes.

Ooit zo'n ding gehad en dacht goede kwaliteit, tot we voor werk naar zuid duitsland moesten en een tweetal koelboxen mee hadden en de TT
Dus hoppa de boel aangesloten en de zekeringen bleven er in dus koelen en rijden met die hap.
Toen we halverwege de trip waren roken we opeens een brandlucht en konden in eerste instantie niet vinden waar het vandaan kwam tot we opeens vanuit het dashboard ( daar zat de sigaretten aansteker ) rook zagen opdwarrelen
bleek dus dat 3 in één bagger ding in rook op gegaan te zijn en de bedrading was verbrand maar de zekering kon nog steeds gebruikt worden.

Vandaar dat ik een voorstander ben van vaste in te bouwen 12 Volt stopcontacten en met goede bedrading
En als je het netjes monteert dan is de volgende eigenaar van je wagen er ook weer blij mee en ziet het niet als een ontsiering
 

Cordoba

Forumguru
@Niels83 Bij de Fabia I is het schroeven onder het uitneembare bakje aan de achterkant loshalen, de asbak eruit en de schroeven eronder los, en de hoes van de versnellingspook aan de onderzijde losklikken van het lange stuk kunststof (als ik het zo allemaal goed heb uit m'n hoofd). Vervolgens voorzichtig manoeuvreren om het geheel omhoog werken, tussen de stoelen vandaan, op een gegeven moment kan ie dan zover omhoog dat je de stekkers aan de onderkant van de kunststof los kunt halen. In elk geval kun je er dan behoorlijk bij om de draad richting radio te trekken. Ik vermoed dat het voor de Fabia II niet heel anders zal zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ik snap niet zo goed waar je op reageert.. Ik zal het eens bekijken idd, hoeveel het is.. ik wilde achterin wel ook nog een koelbox aansluiten, maar nog niet uitgezocht of dat de zelfde zekering is.. Voorin zal het gaan om een GPS, telefoon, accu lader (voor mijn camera) of een tablet. geen grote dingen.


Ik reageerde op EdK, en zijn waarschuwing dat je niet zomaar de waarde van de zekering moet verhogen, als de zekering eruit springt. En zijn reactie was volgens mij weer ingegeven door een andere post dat 'iedere draad' wel 20 Ampere kon hebben.
 

Desperado

Forumguru
@EdK Daarom overweg ik ook om een complete met stekker eraan te nemen en die nog gewoon los te laten liggen. Als ik wel in ga bouwen komt er zeker iets met fatsoenlijke bedrading.
Vanmiddag de stekker van de dvd spelers vervangen, maar dat zint me ook nog niet. Draad die aan die stekker zit vind ik ook aan de dunne kant. Dus gaat wss ook nog een keer weer los om te vervangen.
 

Niels83

Forumguru
Ik ga morgen eens prutsen, ik hoop alleen dat de gaten lukken, het is redelijk smal kan er dus niet echt met een boor bij.. Ga denk ik het gat uittekenen, en dan met een boortje zoveel mogelijk gaatjes maken (als ik de boor er tussen krijg) en dan met een warm mesje die gaatjes verbinden.
 

Niels83

Forumguru
Jawel alleen past die zaag niet in het vak.. De boormachine zal best diep in het vakje moeten.. Gezien de diepte van het stopcontact moet vrij diep in het vakje.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou eerst eens kijken hoe dat vakje eruit gaat: er zijn ook auto's waarbij origineel dubbeldin audio/navi is ingebouwd, dus dat moet eruit kunnen, dan kun je veel beter werken, en als het mislukt kun je eventueel ook een nieuw bakje scoren bij de dealer of op de sloop.
 

Niels83

Forumguru
Op blz 1 is het te zien..

Daar is te zien dat het bakje 1 geheel is met het dashboard.. de achterkant kan er uit, maar het bakje kan er niet uit.. volgens mij past de originele radio in het donkere zwarte stuk waarin de radio zit.

Het hele stuk zou er uit kunnen, maar behalve de hoeveelheid werk die er bij komt kijken met het vrijmaken van draden van de parrot en radio, de schroeven vinden etc, kan ik er daarna volgens mij niet beter bij..
 

EdK

Forumguru
En nu maar hopen dat er genoeg inbouwdiepte is en er geen draden achterlopen die je kunt raken...
 
Bovenaan Onderaan