12 stekker verplaatsen/vermenigvuldigen

Niels83

Forumguru
Er lopen geen draden inbouw diepte ga ik eerst opmeten. de binnenkant van het bakje loopt taps toe en de buitenkant juist uit.. Zodoende is er achterin voldoende ruimte..
 

Niels83

Forumguru
hallo, nu een heel eind met de moeilijke dingen.. maar iemand enig idee welke kleur plus of min is.. er zit een rood gele en een bruin rode draad?

Ik neem aan dat het wel uit maakt toch?

Groet Niels
 

Joske

Forumguru
misschien heb je iets aan het stroomloopschema van de 12V aansluiting?
 

Bijlagen

  • stroomloopschema F2 12V aansluiting.pdf
    52,4 KB · Weergaven: 14

EdK

Forumguru
Met een universeelmeter kun je dat meten hoor bij gelijkspanning.
Je hebt een rode en een zwarte meetpen.
En zodra je meet met de zwarte meetpen op de plus en de rode meetpen op de min dan krijg je in je scherm een min teken te zien met de spanning die je meet op dat moment.
Heb je rood op plus en zwart op min dan zal er geen min teken te zien zijn en weet je dus dat de rode meetpen op de plus zit.

Heb je geen meter dan neem je een 12volt lamp en zet daar twee draden aan
Een van de twee draden zet je op chassis (de min ) en met de andere draad raak je de te meten draden aan.
Op draad waar lamp gaat branden is dan de plus. Want min op min krijg je geen lamp mee brandend
 

Cordoba

Forumguru
Weet je zeker dat dit de massadraad en de 12V draad zijn, en niet bijv. de 12V draad en de draad voor de verlichting van de aansluiting? Binnen de hele VAGgroep is bijna overal in de auto de massadraad bruin, dus vandaar mijn twijfels.
 

blokart

Senior Member
Als dat niet werkt kan ik evt nog een 7 gaten boor heet maken en het gat smelten.
De enige goede oplossing is een trappenboor (kost wel wat voor grotere diameters) voor perfecte gaten wel voorzichtig om niet te groot te boren je zit snel een trap te ver in plastics.
 

Cordoba

Forumguru
Zo'n getrapte boor, vraag behoorlijk wat diepte achter het bakje voor de grotere diameters. Bij demonteren van het onderdeel, kun je vanaf de achterkant boren en is het allemaal een stuk eenvoudiger.
 

Niels83

Forumguru
Het zit! En werkt.. Ik gok dat als min en plus omgedraait waren het niet werkte, lijkt me geen wisselstroom..

Er was geen geen licht bij de aansluiting dus dat weet ik zeker. In het vakje kon niet zat nog iets achter. Dus zitten nu iets lager, nog best mooi eigenlijk.

Over met een 8 gatzagen zaag geboord.
 

Niels83

Forumguru
Ik gok even; 1.5 mm2 dik?

Hoi
Wat ik hierbij raar vond is dat het originele draad veel dunner was, ik heb 1,5mm2 gebruikt, maar de draad die er zit is volgens mij veel minder.

Dus ben even gaan opzoeken.. en dan vind ik deze formule
(2 x draadlengte in meters) x Amperage x 0,0175) / Volt) is draaddikte in mm2
dan doe ik dus 2X2 X15X0,0175/12=0,109375..

In dit geval zit ik dus extreem veilig??
 

Niels83

Forumguru
Wij willen foto´s :D

Ik ben bang dat een foto nu een zwart beeld oplevert.. ik heb geen flits op mijn oude telefoon (nieuwe is nog altijd in reparatie). Morgen ga ik de auto schoon zuigen en dan komen er foto's.
Ik heb overigens wel stroom vanaf het oude contact gemaakt, want de draad ging gelijk onder het tapijt.
 

Desperado

Forumguru
Ik denk dat je met de draad heel veilig zit. Zoals ik al zei, ik ben geen electriciën, maar er zal hier vast wel iemand zijn die de vraag goed kan beantwoorden.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heb ik de draad 'opgevist' bij de versnellingspook, daar was ie na zoeken onder het tapijt weer terug te vinden, maar dat maakt niet zoveel uit. De gebruikte formule heb ik wel eens vaker gezien, maar snap eerlijk gezegd niet goed wat de lengte van de draad in de formule doet. Natuurlijk levert een langere iets te dunne draad meer weerstand (en dus meer warmte en energieverlies) op, maar bij de juiste diameter moet die warmte-ontwikkeling juist zeer beperkt zijn.

Edit:
Google levert het volgende tabelletje, waar je de max. stroom vindt voor een gegeven draaddikte: link naar tabel
 
Laatst bewerkt:

blokart

Senior Member
De lengte is idd een factor die meespeelt gezien de weerstand groter wordt door de lengte
maar niet in dit geval zeker nu de diameter groot genoeg is.
In een wagen worden alleen maar dikkere secties gebruikt voor de grotere vermogens (voeding naar modules), de vertrekken naar interne elec+tronica is vaak niet dikker als 0,75mm²
 

andrehj

Forumguru
Hoi
Wat ik hierbij raar vond is dat het originele draad veel dunner was, ik heb 1,5mm2 gebruikt, maar de draad die er zit is volgens mij veel minder.


Dat is wel gek. In mijn S2 zijn alle stopcontacten met 2.5 mm2 bedraad. Moet ook wel, want ze zijn met 25A afgezekerd. Dat past dan weer prima in de vuistregel van 10A per 1 mm2 bekabeling.
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj Ik denk dat er 2 mogelijke redenen zijn om zwaarder te bedraden en af te zekeren: grotere auto, dus misschien meer/zwaardere verbruikers op 12V plug, maar ik denk dat ook de loop van de tijd diezelfde trend geeft. 10-15 jaar terug was zo'n 12 V plug vooral voor bijladen telefoon, een looplamp aansluiten, en voor een dagje strand of vakantie misschien een koelbox, en dan houdt het wel zo'n beetje op. Tegenwoordig zijn er zoveel zaken die via die 12V plug worden aangesloten, dat het gebruik ervan nogal anders is, dan eind vorige eeuw.
 

turboturbo

Forumguru
10-15 jaar terug was zo'n 12 V plug vooral voor bijladen telefoon, een looplamp aansluiten, en voor een dagje strand of vakantie misschien een koelbox,
En wat te denken van je sigarros aansteken mbv zo'n ouderwetse sigaretten-aanstekert..... :tegek:

Wat dat betreft heeft de tijd wel stilgestaan voor wat betreft de doorontwikkeling van die enorme 12V poort, zeg! Die plug mocht wel eens a-la-(mini-)usb een stuk kleiner!
 
Bovenaan Onderaan